Indian FTR AMA:sta kertovaan juttuumme pääset tästä: Indian FTR AMA: uniikki, villimpi Workhorse Speed Shopin rakentama Intiaani
Black Swan on täysin erilainen "muttei yhtään vähempää radikaali näkemys siitä, mitä FTR:stä voidaan saada aikaan", julistetaan Indianin tiedotteessa.
Workhorse Speed Shopin Brice Hennebert otti Black Swaniin tyylivaikutteita monelta suunnalta, mm. 90-luvun superbikeista, moderneista Grand Prix -pyöristä ja jopa Rauh-Weltin tuunaamista Porscheista.
– Minulla oli visio rakentaa tiekäyttöön tarkoitettu sporttipyörä, todella sporttinen, joka olisi rakennettu kuin GP-pyörä, Brice Hennebert kertoo. – Se sai vahvasti inspiraatiota 90-luvun sporttipyöristä, kaikki rakennettuna hiilikuidusta. Pyörän omistaja antoi minulle täysin vapaat kädet. Se on ainutlaatuinen ja monimutkaisin, mitä olen tähän mennessä rakentanut.
Luonnostelun jälkeen Brice kävi Sloveniassa Akrapovičin päämajassa, jotta sai pyörään haluamansa laisen 2-1 putkiston, jossa on alasviety äänenvaimennin. Tavoitteena oli saavuttaa virtaviivainen profiili.
Palattuaan työpajaansa mies rakensi rautalankamallin FTR:n ympärille, jotta pystyi mallintamaan rungon saveen. Puolikas pyörää riitti. Sen jälkeen oli vuorossa 3D-skannaus, jonka pohjalta Formae Design rakensi siitä virtuaalimallin, johon lisäsi kaikki varusteet.
Silläaikaa kun Formae täydensi designia, Brice siirtyi modifioimaan muuta pyörää. Koneistuksessa apuna toimi Tim Vinco Racing Engineeringistä.
Kun CAD-malli rungon peittävästä yksiosaisesta katepaneelista oli valmis, 13.8 Composites'n Robert Colyns 3D-tulosti sen hiilikuidusta. Hiilikuitupinta jätettiin sellaisekseen, eikä sitä maalattu tai viimeistelty. Colyns sai vapaat kädet päättää, millainen hiilikuitukuvio pinnan muodostaisi ja se on sellaisenaan puhuttava.
Koko yksiosainen pyörän ulkokate on paitsi uskomattoman näköinen, painaa vain 1,8 kg, ja määrittää tosi terävästi pyörän olemuksen.
Seuraavaksi oli vuorossa ajovalo, joka on muuten piilossa, mutta paljastuu ajossa. Rakennelmassa tarvittiin "silmäluomia" nostamaan kaksi askelmoottoria, joiden elokuvamaisesta avaamisen ja sulkeutumisen ohjaamisesta huolehtii Arduino.
Ratkaisun tuottama vaiva oli todella sen arvoinen. Hiilikuitukori, suljetut silmäluomet ja 3D-tulostusjälki hiilikuidussa tekevät Black Swanista todella nimensä veroisen.
Brice valmisti pyörään lisäksi uuden keinuhaarukan 7020 alumiinista ja Öhlins Racingin säiliöllinen iskunvaimennin ja musta etuteleskooppi kruunaavat vaikutelman.
Jarrujärjestelmä on Beringerin tuore prototyyppi, yksi keveimmistä mitä heillä on. Etupyörän koko jarrujärjestelmä painaa noin kilon, ja Rotoxin hiilikuituvanteet sekä Dunlopin GP Racer -renkaat takaavat hyvän otteen tiehen.
Istuimen päällys on Alcantaraa ja Silver Machine Seatsin käsialaa, inspiraationsa se on saanut hyperautojen kojelaudoista.
– En olisi koskaan saanut aikaan näin monimutkaista rakennelmaa yksin. Niin monet aiemmat kumppanini Appaloosa-hankkeen osalta tulivat mukaan kuten myös moni muu. Kiitos heille kaikille, Hennebert päättää.