Torstain julkistus oli Ducatin tälle syksylle lupaaman sarjan viides, kuudes eli viimeinen tapahtuu 8.12.
Vuoden 2022 Panigale V4 on mallin suurin edistysaskel sitten ensiesittelyn. Uutuus on nopeampi kisaradalla, mutta myös mukavampi ajaa sporttisesti. Kehitystyötä tehdään samassa tahdissa MotoGP-version kanssa.
2022 Panigale V4 S:n kierrosajat Vallelungan radalla edellisen vuoden versioon verrattuna olivat kolmen eri kuskin kokeilemina 0,9, 1,2 ja 0,5 sekuntia paremmat.
Aerodynamiikkaa ja ergonomiaa
Aerodynamiikan osalta keskityttiin katteiden muokkaamiseen, jotka nyt ovat kompaktimmat. Kaksoisprofiililla varustetut siivet ovat nyt ohuemmat, mutta tehokkaammat: ne kasvattavat vertikaalista kuormaa 37 kg 300 km/h vauhdissa. Katteen alaosan tuuletusaukkoja on parannettu, samalla moottori jäähtyy tehokkaammin varsinkin kisapäivien aikana.
Ergonomian osalta istuin on matalampi ja päällystetty eri materiaalilla. Se tukee kuljettajaa paremmin jarrutusten aikana ja mahdollistaa helpomman kehon liikuttamisen. Tankki on muotoiltu uudelleen takaosastaan, sen ansiosta kuski ankkuroituu pyörään entistä paremmin.
Moottori ja vaihteisto
Moottori on 1103 cm3 Desmosedici Stradale, jota on päivitetty isolla kädellä. Sen voitelua on uusittu, ja uusi öljypumppu vie vähemmän tehoa. Äänenvaimentimen isompi läpimitta pienentää putkiston paluupainetta ja parantaa moottorin suorituskykyä. Tämän ja uusien moottorikarttojen ansiosta Euro 5 kelpoinen moottori tuottaa 215,5 hv / 13 000 rpm, siinä on 1,5 hevosvoiman lisäys viimevuotiseen malliin. Huippuvääntö on 123,6 Nm / 9500 rpm. 80% maksimiväännöstä on käytössä jo 6000 kierroksella.
Pyörässä on uusittu vaihteisto, jonka 1, 2 ja 6-vaihteiden välityssuhteita on pidennetty. Uudet välitykset ovat kisaorientoituneita ja sopivat radalle. Ensimmäistä vaihdetta on pidennetty 11,6 %, toista 5,6 %. Uudet välityssuhteet mahdollistavat tiukimpien mutkien ajamisen ykkösvaihteella mahdollistaen tehokkaammat moottorijarrutukset ja paremman kiihtyvyyden. Kuutosvaihdetta on pidennetty 1,8 %, minkä ansiosta huippunopeus on 5 km/h parempi kuin 2021 mallissa.
Tehoa tehovalintoihin
Moottorinohjauksen tehovalinnat on myös pantu uusiksi. Mukana on neljä konfiguraatiota: Full, High, Medium ja Low. Full ja Low valinnat on suunniteltu uudelleen, kun taas High ja Medium käyttävät uutta strategiaa. Full on sporttisin koskaan Panigalessa käytetty valinta, ja se antaa moottorin täyden tehon käyttöön vääntökäyrineen ilman sähköisiä suotimia, paitsi ensimmäisellä vaihteella.
High- ja Medium-tehokarttoja varten on kehitetty uusi ride by wire -moottorikartan ohjausjärjestelmä. Se toimii erikseen jokaisen kuuden vaihteen kanssa, mikä mahdollistaa sen, että kuljettajalla on aina optimaalinen teho käytössään, kun kääntää kaasua.
Low-valinta puolestaan rajoittaa moottorin maksimitehon 150 hevosvoimaan, mikä sopii paremmin normaaliin tieajoon.
Lisää lisätehoa!
Desmosedici Stradale -moottorin tehoa voidaan parantaa kisaputkistolla, joka on erikseen tilattavissa. Se on täysin titaania ja kehitetty Akrapovičin kanssa. Sen melutaso on 102 dB noise killerin kanssa, ja 105 ilman.
Putkisto nostaa pyörän tehoa 12,5 hv maksimiarvoonsa, 228 hevosvoimaan. Samalla maksimivääntö kasvaa 131 Newtonmetriin ja pyörän kokonaispaino tippuu 5 kg.
Moottori on osa pyörän kantavaa rakennetta ja liittyy suoraan alumiiniseen etuosaan.
Alusta ja jarrut
Panigale V4 S:ssä on Öhlinsin uusi elektronisesti ohjattu NPX 25/30 paineistettu etuteleskooppi, joka käyttää samaa järjestelmää, joka on johdettu Öhlinsin kisavaimentimista.
Etuhaarukan joustomatka on 125 mm (5 mm suurempi kuin 2021 mallissa), jolloin siihen on voitu laittaa pehmeämmät asetukset.
Etuteleskooppi toimii yhdessä taakse asennetun Öhlins TTX36 -vaimentimen ja saman valmistajan ohjausiskunvaimentimen kanssa tapahtumakeskeisen ohjausjärjestelmän avulla. Järjestelmä mahdollistaa jousituksen toiminnan säätämisen erilaisiin ajotilanteisiin sopivaksi kuten jarruttamiseen, kaarteisiin ja kiihdyttämiseen.
Panigale V4 S:ssä on kolmipuolaiset takoalumiinivanteet, ja niillä pyörivät Pirelli Diablo Supercorsa SP -renkaat. Edessä 120/70 ZR17 ja takana 200/60 ZR 17.
Jarrujärjestelmänä on edessä Brembon Stylema monobloc -satulat neljine halkaisijaltaan 30 mm mäntineen ja kaksi 330 mm levyä. Takana on yksi 245 mm levy ja kaksimäntäinen satula.
Perus-Panigale V4
Jopa Panigale V4:n vakioversiossa on huippuluokan alusta. Siinä on täysin säädettävä halkaisijaltaan 43 mm:n Showan Big Piston etuhaarukka (BPF), Sachsin ohjausiskunvaimennin, täysin säädettävä Sachsin monovaimennin ja viisipuolaiset alumiinivanteet.
Panigale V4 2022 on varustettu uusimman sukupolven kuusiakseliseen inertiasensorijärjestelmään perustuvalla elektroniikkapaketilla. Se kontrolloi kaikkea, mitä pyörässä tapahtuu ja sen operointiparametrit on kytketty myös neljään ajotapavalintaan: Race A, Race B, Sport ja Street.
Valintaparametrejä on nyt helpompi katsoa uuden sähköisen näytön myötä. Mukana on myös Track Evo -valinta lisättynä Road ja Track-valintoihin.
“Track Evo” -näytössä kierroslukumittari liikkuu horisontaalisella asteikolla mittariston yläosassa, missä se on parhaiten nähtävissä. Samalla valittu vaihde on keskellä näyttöä. Oikealla on neljä eriväristä sektoria, jotka on omistettu sähköisille järjestelmille ja niiden hallinnalle. Nämä sektorit näyttävät valon avulla, kun elektroniikka työskentelee jonkin tietyn parametrin avulla. Näiden signaalien avilla kuljettaja oppii ymmärtämään, miten avusteet auttavat kuljettajaa ajamisen eri vaiheissa.
Myös pyörän ulkonäköä on pantu uusiksi hieman aiempaa aggressiivisessa sävyssä. Kaksiosainen istuin on yksivärinen perusversiossa ja kaksivärinen S:ssä. S:n mustissa vanteissa on myös häivähdys punaista.
Panigale V4 ja Panigale V4 S tulevat myyntiin joulukuussa 2021 (ainakin Italiassa) klassisena Ducatinpunaisena värivaihtoehtona.
Aiheesta aiemmin:
Ducatin syksyn salaperäisten online-paljastusten ensimmäisenä mallina monipuolinen Multistrada V2
Ducati julkisti odotetusti uudet Scramblerit: 1100 Tribute Pro'n ja Urban Motardin