Eilen torstaina Ducati järjesti syksyn ensimmäisen World Premiere 2022 online-tapahtumansa ja esitteli päivitetyn version Multistrada V2:sta.
Mallin pitäisi olla mukava ja hauska ajettava, lisäksi se on monipuolinen ja teknologisesti edistynyt kaksisylinterinen, joka on tarkoitettu jokapäiväiseen ajoon. Uutuus on 5 kg kevyempi kuin edellinen versio, ja tulee myyntiin marraskuusta 2021 ainakin Italiassa, myöskin A2-korttilaisille sopivana 35 kilowatin versiona.
Mallin kehitystyössä fokuksessa olivat ergonomia, painon kevennys, moottorin päivitykset sekä merkin filosofiaan kuuluvat "jatkuvan parantamisen" päivitykset.
Pyörässä on uudet grafiikat ja se on paitsi elegantti ja sporttinen, myös näöltään tunnistettavissa Ducatin dualsport-pyörien joukkoon kuuluvaksi.
Multistrada V2:n sydän on kaksisylinterinen ja uusin kehitysversio nestejäähdytteisestä 937 cm3 Testastretta 11° moottorista. Siinä on desmodrominen venttiilikoneisto ja neljä venttiiliä per sylinteri, tehoa irtoaa 113 hevosvoimaa ja vääntö on 98 Nm. Vääntöä pitäisi riittää alapään ja keskikierroksilla hyvin. Moottorin öljynvaihtoväli on 15 000 kilometriä ja venttiilien välyksen tarkastus 30 000 kilometrin välein.
Moottoria on myös paranneltu: kiertokannet ovat uudet, samoin 8-levyinen hydraulinen kytkin ja niinikään vaihdelaatikkoa on päivitetty. Viimemainittu tarjoaa parempaa vaihtojen sujuvuutta ja tarkkuutta. Saatavilla on myös vaihtoavustin.
Alusta on ketterä ja reagoiva. 19-tuumainen etupyörä varmistaa pehmeän ja mukavan ajon. Monipuolinen pyörä on ideaali urbaaniin käyttöön, kiitos Ducatin Skyhook Suspension EVO -semiaktiivisen jousituksen avulla, joka on vakiona S-versiossa. Se imee alustan karkeuden ja epätasaisuudet sekä parantaa turvallisuutta ja mukavuutta.
Myös pyörän ergnomiaan on panostettu. Tavoitteena on ollut saada siitä mukavampi ja intuitiivisempi. Istuinkorkeutta on alennettu 830 millimetriin ja satula on muotoiltu uusiksi: se on nyt kapeampi ja kompaktimpi ja mahdollistaa paremman yltämisen maahan asti.
Nämä muutokset parantavat turvallisuutta, kun pyörä on paikallaan ja kasvattavat luottamusta, kun manööveroidaan hiljaisella vauhdilla jopa matkustajan ja täysien laukkujen kanssa. Saatavilla on myös matalampi istuin ja madallettu jousitus, jolla istuinkorkeus saadaan pudotettua 790 millimetriin.
Satulan muotoilu-uudistus on parantanut myös ajomukavuutta: uusi muotoilu varmistaa tasaisen alueen, jonka ansiosta kuljettaja pystyy liikkumaan vapaasti pitkittäissuunnassa.
Uudet jalkatapit ovat Multistrada V4:stä ja sijoitettu 10 mm alemmas kuin aiemmin, millä on varmistettu sopivan tilava ajoasento myös pidemmille kuljettajille.
Pyörän paino on pudonnut kokonaista 5 kg verrattuna edeltävään Multistrada 950 -malliin. Moottorin päivitykset pudottavat painoa päivityksessä 2 kg, vanteet puolestaan ovat 1,7 kg kevyemmät. Saatavilla on myös pinnavanteet.
Multistrada V2:ssa tulee mukana melkoinen elektroniikkapaketti: kaarre-ABS-jarrut, Vehicle Hold Control, joka pitää pyörän paikallaan lähdössä ylämäkeen, vetoluiston hallinta, neljä ajotapavalintaa (Sport, Urban, Touring ja Enduro), jotka ovat täysin kuljettajan säädettävissä sekä uutena piirteenä jarruvalojärjestelmä, joka automaattisesti aktivoi takavilkut, kun pyörä hidastaa vauhtiaan äkillisesti.
S-versiossa on lisäksi se semiautomaattisesti säätyvä elekrtoninen jousitus, vakionopeudensäädin, täys-LED-ajovalo sekä kaarrevalot, jotka valaisevat kallistettaessa myös kaarteen taakse. Lisäksi siinä on shifteri, hands free -järjestelmä sekä 5" TFT-värinäyttö.
Värivaihtoehdot ovat Ducati Red mustin vantein sekä uusi Street Gray mustalla rungolla ja GP Red -punaisilla vanteilla. Viime mainitut voi tilata vain S-versioon.
Vain S-versioon on saatavilla Travel-paketti, johon kuuluvat sivulaukut, lämmitetyt kahvat ja keskiseisontatuki.
Pyörässä on neljän vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta.