MV Agusta Brutale 1000 RS:n kohdalla kyse on hinnasta. Siinä missä RR:n hinnat alkavat 32 300 eurosta (vapaasti Italiassa), uusi RS on merkittävästi edullisempi, sen hintalappu alkaa 25 500 eurosta. MV mainostaakin malliversiota "Tehoa kaikille" -sloganilla.
Molemmissa malleissa on sama nelisylinterinen 998 cm3 rivimoottori, jonka huipputeho on 208 hevosvoimaa ja huippuvääntö 116 Nm. Lisäksi niissä käytetään samaa kromimolybdeenistä trellisrunkoa ja yksiaisaista alumiinista keinuhaarukkaa. Molemmat on myös varustettu Öhlinsin ohjausiskunvaimentimella, luistokytkimellä, Brembon radiaalipääsylinterillä ja vaihtoavustimella.
Kummankin huippunopeus on yli 300 km/h ja kuivapaino 186 kg. Elektroniikkaominaisuuksista ei ole säästelty. Molemmissa käytetään samaa inertianmittausyksikköä ja 5,5 tuuman näyttöä sekä Continentalin ABS-yksikköä, joka toimii myös kaarteissa, ja tarjolla on mm. wheelienesto, navigointi, vakionopeudensäädin, moottorinohjauskartat, lähtöavustin sekä Bluetooth-liitettävyys.
Yhtäläisyyksiä on siis paljon, mutta missä kohtaa on mallit sitten eroavat? Vastaus löytyy katteista, jousituksesta sekä ergonomiaominaisuuksista.
RS:ssä on vähemmän hiilikuituisia kate- ja muita osia, ne on korvattu thermoplastisesta muovista valmistetuilla.
Siinä missä RR:ssä on täysin sähköisesti ohjattu Öhlinsin jousitus, RS:ssä on manuaalisesti täysin säädettävät alustakomponentit: edessä Marzocchin 50 mm teleskooppi ja takana Sachsin vaimennin. Molempien joustomatka on 120 mm.
RS:ssä on myös päivitetty ajoasentoa paremmaksi, eli siis pystymmäksi, uuden istuimen, uuden clip-on-ohjaustangon ja jalkatappien avulla.
Lisätietoja valmistajan sivuilta täältä.
Aiheesta aiemmin:
Nakudiggareiden unelmapaljastussyksy: Vuorossa MV Agusta Brutale 1000 RR – 208 hv, 186 kg