MV Agusta julkisti eilen juuri EICMA:n alla koko ensi vuoden tuotantomallistonsa tiedotteessaan. Brutale 1000 RR perustuu hyvän vastaanoton saaneeseen Brutale 1000 Serie Oroon, joka esiteltiin vuosi sitten. RR-malli on kuitenkin hinnoittelultaan kuluttajaystävällisempi.
Pyörässä on nelisylinterinen rivimoottori, jonka teho on 208 hp @ 13 450 rpm ja huippuvääntö on 116.5 Nm. 186:n kilogramman kuivapaino ei kuulosta myöskään pahalta. Malli on kuitenkin 5 kg painavampi kuin Serie Oro, sillä sen vanteet on valmistettu hiilikuidusta ja ruuvit titaanista siinä, missä RR:n vanteet ovat taottua alumiinia ja ruuvit terästä.
Pyörän aerodynamiikkaan ja vakauteen on kiinnitetty huomiota, siinä on nähtävissä samat siivekkeet kuin Serie Orossa, samoin pyörässä on käytetty jousituksessa Öhlinsin sähköisesti säätyvää NIX EC etuhaarukkaa sekä takana TTX-vaimenninta.
Syytäkin tietysti on panostaa näihin asioihin, kun pyörän huippunopeudeksi luvataan yli 300 km/h. Siipien etupään "painoa" lisäävä vaikutus on selvästi huomattavissa yli 200 km/h nopeuksissa, väittää MV Agusta tiedotteessaan.
Pyörässä on täys-LED-valot, ja ajovalot myös kääntyvät kaarteiden mukaan. Niiden toiminta perustuu inertia-anturiin, joka kääntää ajokeilan kulmaa ja suuntaa pyörän dynaamisen asennon mukaan. X-muotoinen valonheitin sisältää myös päivänajovalot.
RR:ssä on 5" TFT-värinäyttö, jossa 800x400 pikselin resoluutio, ja sen avulla voidaan säätää monia toimintoja. Valinnat tapahtuvat vasemman kahvan säätimien avulla. Bluetooth-yhteys älypuhelimeen on niinikään mahdollista, mukana on myös vakionopeudensäädin.
Pyörän elektroniikkaa voidaan säätää myös MV Ride -navingointisovelluksen avulla reittisuunnittelun lisäksi.
Moottorissa on uudet matalakitkaiset männänrenkaat, ja moottorin keskellä oleva ajoitusketju, joka vähentää nokka-akseleiden vääntymistaipumusta korkeilla kierroksilla. Lisäksi kiertokanget on valmistettu titaanista moottorin liikkuvien massojen pienentämiseksi.
Myös nokka-akselit ja venttiilinohjaimet ovat uudet. Painopiste moottorin uusimisessa on ollut kitkan vähentäminen.
Jarruina on Brembon Systemat edessä 320 mm:n kelluvilla levyillä varustettuina. Takana on 220 mm;n levy. ABS-elektroniikasta vastaa Boschin 9 Plus -järjestelmä.
Moottorinohjausjärjestelmä on ride by wire, ja tarjolla on neljä eri moottorikartan valintaa, Sport, Rain, Race ja muokattavissa oleva Custom. IMU inertia-anturi ohjaa pitoluistonestoa (8 eri asentoa ja poiskytkettävissä) ja mm. etupään noston kontrollia, samoin lähtöavustinta.
Vaihteiston shifteri toimii sekä ylös että alas.
Rungon mitat ovat samat kuin Serie Orossa, akseliväli on vain 1415 mm.
Vuosimallin 2020 hinta MV Agusta Brutale 1000 RR:lle Italiassa on noin 30 000 euroa.