Hondan tuoreimmat patenttikuvat paljastavat, että Honda työskentelee clutch-by-wire- eli sähköisesti ohjatun kytkimen patentoimiseksi moottoripyöräkäyttöön. Järjestelmä käyttää sekä hydrauliikkaa että elektroniikkaa ja poistaa suoran linkin kytkinkahvan ja itse kytkimen väliltä. Samaan tapaan siis kuin ride-by-wire-kaasussa tapahtuu, kertoo Autocar India.

Honda on ainoita valmistajia, joka on panostanut perinteisen vaihteiston kehittämiseen ja ainoa moottoripyörävalmistaja, jolla on tällä hetkellä tarjota kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Siten on luontevaa, että nimenomaan Honda pohtii seuraavaa askelta. Toki shiftereitä, jotka mahdollistavat kytkimettömän vaihtamisen ja luistokytkimiä valmistavat muutkin.

Patenttipiirrokset paljastavat, että kyseessä on perinteisen näköinen kytkinkahva-asetelma ohjaustangossa. Kahvan asentoa seurataan elektronisesti asentotunnistimen avulla. Tämä lukema lähetetään sitten hydrauliseen ohjausyksikköön, joka saa myös runsain mitoin muuta tietoa esimerkiksi ajoneuvon nopeudesta, moottorin kierroslukemasta ja kaasukahvan asennosta. Saamansa datan perusteella ohjausyksikkö ohjaa kytkimen toimintaa.

Olennaista tässä on, että verrattuna perinteiseen kytkimeen, hydraulista painetta käytetään kytkemään kytkinlevyt, toisin kuin tavallinen kytkin tekee, eli irroittaa ne. Tämä tarkoittaa sitä, että toimintahäiriön sattuessa veto menee pois päältä sen sijaan, että vetoa olisi mahdotonta saada pois päältä. Kyse on isosta turvallisuustekijästä.

Toimintakaavio.

Toimintakaavio.

Koska kytkimen ja kahvan välillä ei enää ole fyysistä yhteyttä, Honda on vapaa tekemään kytkimen käytöstä niin kevyttä kuin se hyväksi näkee. Kuljettajat oletettavasti kuitenkin haluavat, että kytkinkahvan tuntuma on samanlainen kuin perinteisessä kytkimessä, joten yrityksen patentit sisältävät myös laitteen, joka synnyttää vastavoimaa kytkinkahvalle antaen sellaisen käyttöpalautteen, johon olet tottunut. Odotettavissa lienee siis tutuhko tuntuma, mutta kevyempänä.

Paitsi että uusi elektronisesti ohjattu ratkaisu toimittaisi perinteisen kytkimen virkaa, sitä voidaan käyttää yhdessä valmistajan muiden kuljettajaa avustavien elektronisten järjestelmien kanssa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi shifteri, jonka käyttöön se toisi pehmeyttä ja sitä voitaisiin käyttää myös moottorin tahattoman sammumisen estämiseen.

Yksi mahdollisuus on, että Honda tarjoaa täysin automatisoitua kytkintä, jolloin kuljettajan ei tarvitsisi lainkaan sekaantua asiaan. Tästä olisi tietysti iloa vaikeissa olosuhteissa ajettaessa tai ruuhkassa matelussa.

Ratkaisu on todennäköisesti teknisesti kallis perinteiseen kytkimeen verrattuna, joten se tullee ainakin alkuun vain Hondan huippumalleihin, kuten Gold Wingiin tai Africa Twiniin.

Aiheesta aiemmin:

Motouutisten Motovideolla koeajossa Honda NC750X DCT – kätevä ja moneen sopiva seikkailuhenkinen käyttöpeli

Motouutiset koeajaa: Honda CMX1100D Rebel – matala ja vakuuttava automaattivaihteinen cruiseri

Hondalta puheohjausta tukeva liitettävyysjärjestelmä Android-puhelimille tiettyihin mp-malleihin