Mecumin huutokaupassa maksettiin vuoden 1939 upeasti entisöidystä Tukholman moottoripyörämuseon vuosimallin 1939 Crocker Big Tankista huikea 620 000 euroa. Sen Crockerin restaurointia museossa oli valvonut Crocker-spesialisti Chuck Vernon ja käytännön työn suoritti Michael Weigert Saksassa.
Al Crocker, jonka nimeä pyörät kantava toimi viime vuosisadan alussa ensin Indianin jälleenmyyjänä, mutta alkoi valmistaa yksisylinterisiä speedway-pyöriä, kunnes siirtyi kaksisylinteristen V-koneiden pariin.
Crocker tuotiin markkinoille 1936 ja sille luvattiin ylivertaista tekniikkaa, suorituskykyä, käsiteltävyyttä ja raakaa voimaa. Crocker haastoi tosissaan Harley-Davidsonin luvaten palauttaa ostajan rahat, jos vakiokuntoisella Harley-Davidsonilla lyödään ensimmäistäkään hänen pyöristään! Perimätiedon mukaan yhtään pyyntöä ei koskaan esitetty.
Kaikki Crockerit valmistettiin tilauksesta käsityönä ostajan tarpeiden mukaan. Valmistusprosessi oli kallis ja aikaavievä. Se takasi laadun, mutta valmistusmäärät olivat pienet: kaikkiaan Crockereita valmistettiin vain noin 125 kappaletta, ja tähän päivään tiedetään säilyneen 50 Crockeria. Big Tankeja valmistettiin 72 kappaletta.
Bob Rossin Crocker Big Tank
Mecumin huutokauppaan tulee myyntiin vuosimallin 1939 Crocker Big Tank, joka on kuulunut Bob Rossille. Tällä oli Los Angelesissa Motorcycles Only -niminen liike.
Mikä tahansa Crocker on hieno ja kallisarvoinen moottoripyörä, mutta ehjä ja kuluneen ajan patinalla koristeltu Crocker on vielä aivan toisissa sfääreissä. Bob Ross modasi pyörää, mutta maltillisesti, ainoastaan vaihtamalla avoimet, kisamaisemmat suorat pakoputket. Muuten pyörä on Crockerin vakiomäärittelyjen mukainen.
Nykyinen omistaja, Chilli Childs, osti pyörän legendaariselta varhaisamerikkalaisten moottoripyörien keräilijältä Jim Lattinilta, ja tämä sanoi ostaneensa sen suoraan Bob Rossin leskeltä. "Jim kertoi, että Bob Rossilla oli tämä pyörä talonsa vieressä, sinisen pressun alla, 25 vuoden ajan. Jim hankki sen kokoelmaansa."
Lattin uskoo, että Ross kunnosti Crockerin no. 39 61 54 1950-luvulla, ja nykyinen patina on sään ja ajan taideteos 70 vuoden ajalta. On myös todennäköistä, että Ross lisäsi kalanpyrstöpakoputket Crockeriinsa, joka muuten säilytti alkuperäisen 61 ci, 999,6 cm3 moottorinsa.
"Olen rakentanut koko koneen uudelleen ja saanut kaiken toimimaan hyvin. Se on edelleen 61 kuutiotuumaa, säilytimme moottorin tilavuuden samana. Se on melko vakiokone sisältä, siinä on kuitenkin uusi, päivitetty kytkin. Se on hyvännäköinen peto. Rakastan näitä putkia - ne huutavat 50-lukua, ja näyttävät hyvältä. Emme koskeneet maaliin tai pinnoitteeseen; kokosimme kaiken sellaisenaan entiselleen yhdessä uusien sisäosien kanssa. Emme halunneet tuhota pyörän hienoa patinaa, ja jätimme sen vain sellaiseksi, millaiseksi se jäi Bob Rossin jäljiltä 1950-luvulla," Childs kertoo.
Al Crocker mainosti Crocker Big Twinä kuninkaallisesta 480 dollarin hinnasta vuonna 1936, johon voitiin lisätä 5 dollarin erikoismaalaus. Pyörän ensimmäinen, pienitankkinen, prototyyppi painoi 475 kiloa ja kehitti 50 hv 5800 kierroksella minuutissa. Crocker aikoi rakentaa vain 12 konetta alun perin, mutta hän oli myynyt ne jo ennen kuin ensimmäinenkään Big Twineistä ehti valmistua. Niin kova oli Crockerin maine.
Hänhän oli aloittanut aivan 1900-luvun alussa Thorilla kilpa-ajajana ja insinöörinä, ja siirtyi sieltä sitten Indianille ennen kuin alkoi valmistaa ensin speedway-pyöriä ja sittemmin V2-moottorisia pyöriä.
Crockerin V2-moottoripyöriä myytiin aikanaan moottoripyörämaailman Duisenbergeinä. Siten on mielenkiintoista nähdä, mihin tämän 1939 Crocker Big Tankin, jonka moottorin numero on 39 61 54, hinta nousee!
Itse huutokauppa järjestetään Las Vegasissa 28.4. - 1.5. välisenä aikana. Huutokaupan sivustolle pääset tästä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Mecum Auctions.
Aiheesta aiemmin:
Crocker 1937, yksi maailman arvostetuimmista - ja kalleimmista - moottoripyöristä myynnissä
Tästä vuosimallin 1939 pyörästä maksettiin käsittämättömät 620 000 euroa – arvaatko merkin?