BMW Definition CE 04 on tarkoitettu sekä yleiseen ajamiseen että urbaaniin työmatkaliikenteeseen. Laitteen teknisiä tietoja ei vielä kerrota, mutta se on ulkonäöltään valmistajan mukaan tuotantovalmis designin juurikaan muuttumatta.
CE 04 ei muistuta perinteisiä skoottereita, vaan on varsin modernin – ja mielenkiintoisen – näköinen. Siinä on enemmän samaa henkeä kuin vaikkapa Hondan X-ADV-skootterissa kuin esimerkiksi vanhoissa Vespoissa. Silti se on ilmeisesti tarkoitettu enemmän työ- tai koulumatka- kuin seikkailuajoon.
BMW Motorradin pääsuunnittelija Edgar Heinrich toteaakin, että "konsepti tarjoaa ennakkonäkymän siitä, miltä sellainen varsinainen tuotantopyörä voisi näyttää, jolla viemme kaksipyöräisen sähköisen liikkuvuuden uudelle tasolle sekä teknisesti että visuaalisesti".
Pyörässä on lattian alle sijoitettu litteä akusto ja kompakti voimalinja, jotka mahdollistavat uuden, urbaanin estetiikan ja muotoilun.
Pyörässä käytetään mittaristona Boschin uutta halkaisijaltaaan 10,25 tuuman jaettavaa näyttöä. Siitä tarinaa lisää täällä:
Definition CE 04 on matala ja pitkähkö ja pysty etupää luo selkeästi tunnistettavan silhuetin. Lattian alla sijaitseva litteä akusto mahdollistaa innovatiivisia ratkaisuja, kuten valaistun tavaratilan, joka voidaan avata sivusta. Kuljettajan on helppo päästä siihen käsiksi ja tallettaa sinne kypäränsä ja muita tavaroita. Lisäksi matalalla sijaitseva akusto mahdollistaa matalalla sijaitsevan massakeskipisteen.
CE 04 on kaksivärinen, siinä käytetään Mineral White Metallicia ja mattamustaa. Pyörässä on lisäksi yksiaisainen takaswingi ja veto välittyy hammashihnalla. Etuvalona on kaksi U:n muotoista LED-valoa. Takavalot on integroitu takasivupaneeleihin.
Ergonomiassa on pyritty siihen, että se mahdollisimman hyvin soveltuisi päivittäiseen käytännön ajoon kotiin toimistosta, kouluun tms. Se urbaani käyttäjäryhmä, jolle skootteri on suunnattu, ajaa enimmäkseen lyhyitä matkoja, arvioilta vain noin 12 km päivää kohti. Sekä voimalinja että akusto on mitoitettu tämän mukaan.
Pyörään on kehitetty "kelluva" istuin, joka mahdollistaa sen, että kuljettaja voi liu'uttaa sitä pystyäkseen helpommin muuttamaan ajoasentoaan.
Teollisuudenalan isoimman näytön lisäksi kuljettaja voi kytkeytyä CE 04:ään älypuhelimensa kautta.
Skootteriin tulee myös saataville siihen sopivia urbaaneja ajoasuja ja -varusteita kuten valkoinen parka ja ajofarkut, joihin kytkeytyy myös lisävaloja turvallisuuden lisäämiseksi.
BMW on viime vuosina erikoistunut esittelemään konseptimalleja, jotka tulevat lähes sellaisenaan tuotantoon puolen vuoden - vuoden sisällä esittelystä. Saapa nähdä, kuuluuko Definition CE 04 samaan joukkoon?
Teksti Erkki Mäki, kuvat BMW.