Vapaasti ohjelmoitava jaettava näyttöruutu, joka samalla näyttää ajoneuvon tiedot sekä sovelluksen, kuten vaikkapa navigoinnin tiedot, oli jossain vaiheessa vain kalliiden premium-autojen ominaisuus.

Boschin uusi integroitu näyttöpaneeli tuo ominaisuuden myös moottoripyöriin. Ratkaisuna on halkaisijaltaan 10,25 tuuman pitkänomainen näyttöratkaisu.

Pakettiin kuuluu mySPIN-integrointijärjestelmä, joka tuo siihen liitetyn matkapuhelimen sisällön moottoripyörän näytölle.

Normaali ajonäyttö.

Normaali ajonäyttö.

Uusi 10,25 tuuman näyttö saa debyyttinsä tänä vuonna BMW:n moottoripyörissä. Näytön uudet ominaisuudet mahdollistavat sen, että kuljettaja saa kaiken tarvitsemansa tiedon yhdellä silmäyksellä. Käyttäjät päättävät itse, mitä sisältöä he haluavat nähdä mittaristopaneelissa, ja valintoja voidaan kontrolloida ohjaustangon ohjaimista.

Älypuhelimen appien sisältö, voidaan esimerkiksi automaattisesti adaptoida mySpinin avulla näyttämään olennaista informaatiota moottoripyörän näyttöön sovitettuna. Jaettu näyttö jatkaa avaintietojen, esimerkiksi ajonopeuden tai varoitussignaalien näyttämistä.

Normaalinäyttö oikealla, ja laajennettuja ajotietoja vasemmalla.

Normaalinäyttö oikealla, ja laajennettuja ajotietoja vasemmalla.

Boschin tutkimuksen mukaan 90 prosenttia moottoripyörien kuljettajista käyttää älypuhelintaan joko seuraavan ajoreissun valmisteluun tai sen seuraamiseen. Boschin uusi mySPIN-älypuhelinratkaisu tekee ajamisen mukavammaksi ja turvallisemmaksi. 

MySpin-järjestelmä on ollut käytössä BRP:n atv-ajoneuvoissa jo vuodesta 2018 lähtien, ja nyt se tulee myös moottoripyöriin. Ducati esittelee sen yhdessä uuden 6,5 tuuman näyttöpaneelin kanssa. Tosin siinä ei vielä ole mahdollisuutta jakaa ruutua. Ducati haluaa motoristien pystyvän pääsemään käsiksi älypuhelintensa sisältöön integroidulla ja helpolla tavalla. Vuonna 2021 myös Kawasaki ottaa ratkaisun käyttöönsä.

MySpin ja pienempi, jakamaton 6,5 tuuman TFT-näyttö.

MySpin ja pienempi, jakamaton 6,5 tuuman TFT-näyttö.

Boschin ajatus ei ole uusi, sillä esimerkiksi Hondan Africa Twinissä jo käytetään jaettua näyttöä, tosin siinä on kaksi erillistä näyttöpaneelia, mutta ajatus on sama. Siinä älypuhelimen navigointi- tai muu sisältö esitetään isommassa, 6,5 tuuman näytössä ja ajamiseen liittyvät tiedot, kuten nopeus alemmassa, pienemmässä näytössä.

Aiheesta lisää täällä:

Motouutiset kestotesti: Africa Twinin monipuolinen elektroniikka lämmittää

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Bosch.