Ducatin eri Multistrada-malleja on vuonna 2003 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen ehditty myydä jo yli 110 000 kappaletta. Ensimmäinen pyörä oli sporttinen, ja vuoden 2010 malli puolestaan ensimmäinen, jota Ducati myi sloganilla "neljä pyörää yhdessä". Pyörä oli selvästi säädettävissä eri käyttötarkoituksiin; millaisille teille tahansa.
2015 Multistradaan tuli muuttuva venttiilien ajoitus, joka toi lisää joustavuutta ja alavääntöä moottorin toimintaan.
Vuosimallin 2021 Ducati Multistrada V4 on varustettu uudella V4 Granturismo -moottorilla. Maailmankiertäjälle malli sopiikin mitä parhaimmin, sillä moottorin pitkät huoltovälit ja integroitu navigaatio, vähintään riittävä teho ja sekä eteen että taakse sijoitetut tutkat tarjoavat melkoista mukavuutta ja turvallisuutta kulkijalle.
Neljä ajotapavalintaa
Pyörässä on neljä eri ajotapavalintaa: Sport, Touring, Enduro ja Urban.
Multistrada V4 on sporttinen perusluonteeltaan. Sen Granturismo-moottorin teho on 170 hevosvoimaa ja siinä on runsain mitoin kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa.
Touring-ominaisuuksia korostaa pitkä, 60 000 kilometrin mittainen venttiiliensäätöväli, panostus ajomukavuuteen sekä tietenkin tutkajärjestelmä. Multistrada V4 on ensimmäinen moottoripyörä maailmassa, jossa on kaksi tutkaa, joista toinen hoitaa mukautuvan vakionopeussäätimen virkaa ja huomioi edessä kulkevat ajoneuvot. Taakse sojottava puolestaan pitää huolta siitä, että kuljettajalla ei ole sokeita pisteitä. Järjestelmät ovat nimeltään Adaptive Cruise Control (ACC) ja Blind Spot Detection (BSD). Boschin kanssa kehitettyjen järjestelmien osalta on kyse ajomukavuuden ja turvallisuuden parantamisesta.
Sisäänrakennettu navigaattori ja kaarteen mukaan toimivat ajovalot kruunaavat matka-ajo-ominaisuudet.
Enduro-ominaisuuksia puolestaan ovat hyvät offroad-ajo-ominaisuudet, sähköinen jousitus, pehmeä voimantuotto sekä vaihteiden välityssuhteet.
Urban-valinta mahdollistaa helpon ajettavuuden hitaissa vauhdeissa. Lisäksi pyörään voi kytkeä älypuhelimen.
Moottorissa on iskua ja joustavuutta
V4 Granturismo moottori on kevyt ja kompakti. Valmistajan sanoin siinä on paljon iskua, mutta sen pitäisi olla poikkeuksellisen pehmeä- ja sulavakäytöksinen matalilla kierroksilla, tarjota paljon selkärankaa keskialueella ja runsaasti jytyä korkeammilla kierrosluvuilla.
Moottorin tilavuus on 1158 cm3 ja teho 125 kW / 170 hv / 10 500 rpm sen maksimivääntö on 125 Nm / 8750 rpm. Moottorin öljynvaihtoväli on 15 000 km ja venttiilien tarkastus- ja säätöväli 60 000 km.
Pyörän elektroniikkapaketti on melkoinen. Kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa perustuu kuusiakseliseen inertiamittausyksikköön (IMU) ja sen sensoreihin. Järjestelmiin kuuluvat kaarre-ABS, Ducati Wheelie Control (DWC), kaarteissakin toimiva vetoluistonesto Ducati Traction Control (DTC), ja Multistrada V4 S:ssä lisäksi kaarreajovalot, Cornering Lights (DCL).
Vakiona Multistrada V4 S:ssä tulee Vehicle Hold Control (VHC), eli järjestelmä, joka pitää pyörän paikallaan mäkisessäkin maastossa, mikä helpottaa uudelleenkäynnistystä. V4 S:ssä IMU myös kommunikoi jatkuvasti semiaktiivisen Ducati Skyhook Suspension (DSS) -jousituksenohjausjärjestelmän ja sen Autoleveling-toiminnon kanssa.
Multistrada V4:ssä on alumiininen monokokkirunko, 19 tuuman etuvanne ja kaksiaisainen takakeinuhaarukka sekä pinnavanteet. Pyörän akseliväli on pitkähkö, 1567 mm. Etupään jousto on 170 mm ja takapään 180 mm. Maavaraa on tarjolla 220 mm. Pyörän kuivapaino on 215 kg, joten kun 22 litran polttoainetankki ja muut nesteet on täytetty, pyörä on luokkaansa varsin normaalipainoinen.
Aerodynamiikkapanostusta
Pyörän suunnittelussa on kiinnitetty runsaasti huomiota aerodynamiikkaan – myös tuulitunnelissa. Tavoitteena on ollut paras mahdollinen tuulisuojaus sekä kuljettajalle että matkustajalle ja samalla vähentää ajoviiman aiheuttamaa melua sekä ohjata moottorista syntyvä lämpö pois matkustajista.
Näiden tuloksena tuulilasin muotoilu on uusittu. Sen korkeus on säädettävissä yhdellä sormella, ja se on varustettu kahdella sivuohjaimella.
Käsisuojien muotoilu ja samoin eniten ilman kanssa tekemisiin joutuvien osien muotoa on tutkittu tarkasti samoin kuin moottorin ääntä, jota on hienosäädetty, mutta joka on aina läsnä ja Ducatin sointuinen.
Granturismo-moottorissa on myös mielenkiintoinen ominaisuus: se pudottaa tyhjäkäynnillä taemmat sylinterit käytöstä, ja siten parantaa moottorin lämpöominaisuuksia kyytiläisten kannalta. Lisäksi ominaisuus pienentää polttoaineenkulutusta.
Kolme perusversiota
Tarjolla tulee kolme erilaista perusmallia: Multistrada V4, V4 S ja V4 S Sport.
Multistrada V4 on saatavilla punaisena ja se on tarkoitettu niille, jotka haluavat sen 215 kg ja 170 hv pyörän.
V4 S on saatavilla punaisena ja "Aviator Grey" värisenä. Malli voidaan tilata valu- tai pinnavantein. Tämän mallin saa tehdastilauksesta neljänä eri varustetasona: Essential, Travel, Radar, Performance ja Full. Eri varustetasoihin voi tutustua Ducatin sivustolla.
Kolmas versio on Multistrada V4 S Sport, jonka mukana tulee mm. Performance-paketti Akrapovičin vaimentimella sekä hiilikutuinen etulokasuoja.
Hinnoista ei ole vielä tietoa. Katso kuvat.
Aiheesta aiemmin:
Tutkat tulivat Ducateihin – tässä mallissa niitä on jo kaksi
Teksti Erkki Mäki, kuvat Ducati