Kyseessä on valmistajansa suosituimman mallin neljäs sukupolvi. Bolognalaisyritys on valmistanut sitä Borgo Panigalessa jo yli 110 000 kappaletta.
Ducati Multistrada V4 on ensimmäinen moottoripyörä maailmassa, joka on varustettu sekä edessä että takana olevalla tutkalla, joten kyseessä on uusi, vallankumouksellisen kuljettajaa avustava järjestelmä.
Virallisesti pyörä esitellään 4. marraskuuta, perinteisenä Ducatin päivänä, jos EICMA-messut tänä vuonna olisi järjestetty.
Paitsi tutkia, pyörä on varustettu kokonaan uudella, kevyellä ja kompaktilla V4-moottorilla, joka on kehitetty, kuten Ducati tiedotteessaan toteaa, "adventouringia", seikkailu- ja matka-ajoa varten. Tavoitteena on ollut äärimmäinen toiminnan pehmeys ja urheiilullisuus. Moottori täyttänee myös Euro5-standardin vaatimukset.
Samalla moottorin huoltoväliä on kasvatettu ennätyksellisen pitkäksi. Uuden moottorin kaikki tiedot paljastetaan 15.10.
Ducati Multistrada V4:ssä käytettävät tutkat ovat pienikokoisia (70 x 60 x 28 mm), samankokoisia kuin moderni toimintakamera, ja painavat vain 190 grammaa kappale.
Eteen asennettu tutka ohjaa mukautuvan vakionopeussäätimen toimintaa. Se säätää välimatkaa edellä meneviin ajoneuvoihin jarruttamalla ja kiihdyttämällä kontrolloidusti. Toiminnassa on neljä eri valinnan mahdollisuutta. Ominaisuus on toiminnassa 30-160 km/h nopeuksissa.
Tämä autosta peräisin oleva teknologia on kehitetty yhteistyössä Boschin kanssa kaksipyöräiseen maailmaan sopivaksi. Järjestelmän aktiivisuutta kiihdytyksen ja jarrutuksen suhteen on rajoitettu, jolla varmistetaan se, että kuljettaja voi milloin tahansa ottaa ajoneuvon täydellisesti haltuunsa. Järjestelmä mahdollistaa mukavamman ajamisen erityisesti pitkillä matkoilla.
Taakse asennettu ja taaksepäin "sojottava" tutka puolelstaan kykenee havaitsemaan ja ilmoittamaan sokeassa pisteessä olevien ajoneuvojen olemassaolon. BSD eli Blind Spot Detection -järjestelmä myös kertoo, jos takaapäin lähestyy ajoneuvoja suurella nopeudella.
Ducati on tehnyt tutkan kehitystyötä yhdessä Milanon polyteknillisen korkeakoulun kanssa jo vuodesta 2016 lähtien. Järjestelmää ohjaavista algoritmeista on myös patenttihakemus jo kesäkuulta 2017.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Giovanni De Sandre