Moottori on kevyt ja tehokas sekä vääntävä. Valmistajan sanoin se on suunniteltu "adventouring"-käyttöön. Ja samalla kertaa sen pitäisi pystyä tarjoamaan myös tunnetta ja urheilullisuutta. Uudelle moottorille luvataan moderneimpien materiaalien käytön myötä ennätyspitkiä huoltovälejä.
Uudessa moottorissa on jousilla varustetut venttiilit desmodromisen ohjauksen sijaan, jonka ansiosta huoltoväli on niinkin pitkä kuin 60 000 kilometriä. Huoltovälin pituus perustuu desmodromisista venttiilinohjausjärjestelmistä saatuun pitkäaikaiseen kokemukseen. Tämä lisättynä siihen, että "normaali" jousipohjainen venttiilinnostojärjestelmä kuluttaa vähemmän komponentteja desmoon verrattuna, kerrotaan Ducatin tiedotteessa. Samalla moottori toimii paremmin alemmilla kierroksilla ja pienemmillä kuormilla. Silti luvassa on myös reipasta tehoa yläkierroksilla.
V4 Grantourismo -moottorin teho on 125 kW / 170 hv 10 500 rpm, ja maksimivääntö 125 Nm / 8750 rpm. Moottori täyttää Euro 5 -normin vaatimukset.
Moottorin vaativasta kehitystyöstä on osoituksena se, että se on ennätyskevyt. Se painaa itse asiassa 1,2 kg vähemmän kuin edellisessä, Multistrada 1260:ssä käytetty V2-moottori. V4-moottorin kuutiotilavuudeksi valikoitui 1158 cm3, joka osoittautui tehon, keveyden ja mittasuhteiden kulminaatiopisteeksi. V4 Granturismo on 85 mm lyhyempi, 95 mm matalampi ja vain 20 mm leveämpi kuin edellisen sukupolven moottori. Tämä mahdollistaa moottorin paremman, tehokkaamman ja keskitetymmän sijoittamisen runkoon, joka puolestaan vaikuttaa myönteisesti pyörän massakeskipisteeseen.
V4 Granturismo -moottori on myös perinyt kilpapuolen ominaisuuksia, kuten vastakkaiseen suuntaan pyörivän kampiakselin.
Takasylintereitä lepuutetaan tyhjäkäynnillä. Tämän ratkaisun avulla moottorin jakama lämpö saadaan pidettyä aisoissa sekä kuljettajan että matkustajan osalta.
V4 Granturismo tekniset tiedot pähkinänkuoressa:
Moottori: 1158 cc 4-sylinterinen 90° V-moottori. Poraus X isku 83 x 53,5 mm. Puristussuhde 14:1. Maksimiteho 125 kW (170 hp) at 10,500 rpm. Maksimivääntö 125 Nm at 8,750 rpm. Euro 5 -normit täyttävä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Ducati