– Ratamoottoripyöräilyn Euroopan kilpailut menivät mönkään ja kun nyt tuli tieto, että kesäkuun lopulla ajetaan ensimmäinen SM-sarjan osakilpailu Kemorassa, niin päätin heti lähteä mukaan viivalle, eli minut on mahdollisuus nähdä SM-radalla monen vuoden tauon jälkeen. Suomessa olen ajanut soolopyörällä yksittäisiä SM-sarjan kilpailuja viimeksi vuonna 2016, kertoi ratamoottoripyöräilijä Kirsi Kainulainen.
Miltä loppukausi muuten näyttää?
– Euroopan tilanteesta teidän vain Hollannin ilmoittaneen että ennen syyskuuta ei OW-Cup:ssa tule tapahtumaan mitään. Alpe Adria -sarja on peruttu toistaiseksi kesäkuulle asti, eli on mahdollista, että sarja jatkuisi elokuussa. Aika näyttää, miten Euroopan tilanne menee, mutta jos Euroopan kisoja ajetaan, niin edelleenkin ollaan sinne menossa.
– Olen iloinen, että kerrankin pääsen osallistumaan SM-kilpailuihin. Pyöräni tosin on tällä hetkellä Hollannissa, mutta lennän perjantaina Hollantiin, josta nappaan auton ja kamat kyytiin, lauantaina lähden ajamaan kohti Travemundea, josta sunnuntain vastaisena yönä lähtee lautta Suomeen. Ehdin maanantai-aamuksi Suomeen aloittamaan työviikon, totesi Kirsi Kainulainen.
Euroopassa sinulla on ollut mekaanikkona Hessel Vd Glind. Nähdäänkö hänetkin Kemorassa?
– Mekaanikosta en osaa sanoa vielä mitään. Sillä asialla en ole juurikaan päätäni vaivannut. Ei ole yksinkertaista, eikä yksiselitteistä saada Hessua Hollannista tänne. Itsekin jouduin tekemään paljon järjestelyjä, saadakseni auton- ja pyöränhakumatkan Hollantiin järjestymään. Toki ihan samalla tavalla apua tarvitsee SM-sarjan varikolla, kuin Euroopan radoilla, mutta todennäköisesti ainakaan tähän ensimmäiseen SM-sarjan kilpailuun Hessu ei pääse. Aika näyttää, lähteekö kukaan minulle mekaanikoksi, mutta ei se ole ensimmäinen viikonloppu, jos joudun puuhailemaan itsekseni. Ajamiseni Kemorassa ei jää mekaanikosta kiinni, silti lähden viivalle. Toki se teettää paljon töitä ja ehkä keskittyminenkin jakautuu monelle eri osa-alueelle, mutta kyllä siitäkin selvitään. Pääasia, että pääsee ajamaan, vakuutti Kainulainen.
Kalustosi on ollut Hollannissa, miten olet valmistautunut mahdolliseen kilpailukauden alkuun?
– Vaikka kilpailukauden aloitus on ollut epävarmaan, niin koko ajan olen "puuhastellut" asioiden eteen. Fysiikkapuolta olen treenannu entiseen malliin. Tämä korona-aika ei ole juurikaan vaikuttanut arkeeni. Olen aina ollut yksinäinen susi, en ole koskaan tarvinnut suurta joukkoa ympärilleni motivoimaan tekemisiäni. Se on vain "lenkkarit jalkaan, suunta eteenpäin ja kaikki liikkeet täysillä". Siinäkin mielessä olen onnellisessa asemassa, että rakennushommia on pystynyt tekemään, eli työt on rullannu entiseen malliin. Olen saanut tehdä töitä, niin paljon kun olen pystynyt ja halunnut.
– Pyörän päälläkin olen saanut olla kiitettävästi. Vuosien saatossa tässä moottoriurheilupiirissä on tullut hyviä ystäviä, joilla on ollut motocross-pyöriä tarjolla. Kiitos kaikille, joiden kalustoa olen saanut lainata. Viime viikonloppuna sain ensikosketuksen minulle ihan uuteen lajiin, supermotoon. Oli hieno päivä Töysän mikroautoradalla. Tykkäsin kovasti supermotohommastakin. Kiitos tästäkin Huttusen Mikolle, jonka jääratapyörällä sain ajaa viime talvena, kiitteli Kainulainen.
– Kaikki pyörän päällä oleminen ja tekeminen vie eteenpäin ja tukee sitä, että ajotuntuma säilyy edes jollakin tapaa. Vielä on haaveena tai tavoitteena, että pääsisin tänä kesänä kokeilemaan flat track -pyörää. Mielenkiintoista päästä koittamaan sitäkin. Tämä corona-aika on ollut uusien lajien kokeilua, kun on ollut mahdollista rikkoa normikaavoja, mitä on aikaisemmin mennyt vuodesta ja keväästä toiseen. Mutta hienoa, että vihdoin pääsee aloittamaan kilpailukauden Suomen SM-radalla, iloitsi Kirsi Kainulainen.
Aiheesta aiemmin:
Ratamoottoripyöräily: kisakausi alkaa Suomessa kesäkuun lopulla
Kirsi Kainulainen ajoi ensimmäisenä naisena jääratakilpailun podiumille