– Alkuperäinen suunnitelma oli, että lähden 14.-15.3 ajoleirille Espanjaan Alcarrásiin. Olisin ajanut pitkän viikonlopun siellä. Viime viikonloppuna tein viime hetken päätöksen jättää ajoleiri väliin, vaikka olin ehtinyt varata sinne jo paikankin. Asiaan vaikuttivat ensinnäkin se, että jääratakilpailut siirtyivät yhdelle viikonlopulle. Jäärata on minulle tärkeä sydämenasia ja tänä talvena olen päässyt treenaamaankin ihan hyvin, kiitos Mikko Huttusen, jonka pyörää olen saanut lainata. Jos jääratakisat olisi järjestetty alkuperäisen suunnitelman mukaan ja olisin päässyt ajamaan edes pari kilpailua, niin olisin ehkä saanut itseni siitä kylläiseksi, mutta kun kisat siirtyivät samalle viikonlopulle, niin on tärkeämpää päästä osallistumaan jääratakilpailuun. Se on minulle niin rakas harrastus ja kisatilanne antaa todella paljon, Kirsi Kainulainen kertoo.
– Toiseksi, olen joutunut tekemään monenlaisia hankintoja ja selvittelemään sponsorikuvioita. Sponsoreita on, mutta puntaroin, että onko järkevää lähteä niinkin kauas kuin Espanjaan tuhlaamaan ensimmäisiä sponsorirahoja. Päätin, että ei ole. Espanjaan oli tarkoitus saada eräältä hollantilaiselta apua tiedonkeruu- ja iskaripuolelle. Hessun ja minun lisäkseni meitä oli isompi ryhmä, joita hän oli tulossa auttamaan. Samalla se olisi ollut hyvä oppitunti Hessulle ja minulle.
Mutta tämä hollantilainen ei tulekaan, koska tuo Euroopassa jylläävä virus on liian suuri riski. Ehkei niinkään itse tautia pelkää kukaan, mutta kun on kysymyksessä kaltaiseni yksityisyrittäjä, niin joutuu miettimään, että kannattaako ottaa turhaa riskiä tässä vaiheessa vuotta.
Kolme viikkoa karanteenissa jossain viruksen takia ja työt jäisivät sen takia tekemättä. Minulla on hyvä työtilanne, ja nyt on kuukausi aikaa painaa hommia täydellä höökillä. Toivon mukaan saan näin enemmän asioita järjestykseen. Kaikki on hoidossa ja aikataulussa mennään, mutta hieman kiirettä pitää, että saa lasku- ja raha-asiat ajan tasalle. Se vie oman aikansa, kun ei viime kausikaan ollut ihan ilmainen. Tämän vuoden puolellakin on saanut maksaa niitä laskuja.
Ja vaikka luottoa löytyykin, niin itsellä on selkeä periaate näissä hommissa: haluan hoitaa entiset alta pois, ennen kuin lähdetään tekemään lisää. Pitää vaan tehdä pitkiä päiviä, niin päästään huhtikuussa aloittamaan uusi kausi.
Kausi käynnistyy Assenissa huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna jolloin on OW-Cup:in ensimmäinen osakilpailu. Sen ajan treenikilpailumielessä. Siitä eletään kohti huhtikuun loppua, jolloin Slovakia Ringiltä starttaa Alpe Adria -sarja, mihin tällä kaudella tähtään täysillä.
En ole pettynyt, että joudun perumaan treenireissun Espanjaan. Mietin sitä pitkään, mutta sitten ajattelin, että mulla on hyvät lähtökohdat tulevaan kauteen. Tuttu pyörä, johon saatiin viime vuonna hyvät säädöt. Talven aikana pyörä on täysin huollettu, eli se on kunnossa, joten sillä tavalla en näe treenien väliin jäämistä isona menetyksenä, muuten kuin rahallisesti.
Kun vuosia tulee lisää mittariin, niin ehkä tähän tekemiseen tulee hivenen viisautta. Olisinko saanut kuitenkaan siitä ajoleiritä niin paljon itselleni? Kolmen ajopäivän takia autolla sinne. Aika menisi taas autossa istumiseen, varikon pystytys, purku ja kiireen vilkkaa takaisin, niin miten paljon ehtisi keskittymään itse treenaamiseen? Ja varsinkaan jos ei pääse yhtään hengähtämään ennen työrupeaman lopettamista, niin se olisi ollut vähän kuin tyhjä arpa.
Luotan, että pystyn saamaan ajorytmin kohdilleen OW-Cupin aloituksessa. Assenin rata on entuudestaan tuttu, olen ajanut siellä paljon kierroksia ja sieltä on hyvä tieduunkeruutausta, joten luotan, että päästään ihan samoihin lähtökohtiin, vaikka Espanjan reissu jääkin väliin.
Vaikka talvi on ollut tämmöinen, niin olen päässyt ajamaan aika hyvin jääradallakin, voihan sitäkin ajatella hyvänä treeninä. Toki sekin on vaatinut veronsa. Vaatii viitseliäisyyttä täällä Suomessakin päästä hyviin treeniolosuhteisiin. Nytkin (sunnuntai-iltana) painatan kohti Etelä-Suomea ja huomenna pitää olla viiden aikaa aamulla alottamassa työt. Auton mittariin on perjantain ja sunnuntai välisenä aikana tullut yli tuhat kilometriä, enkä vieläkään ole päässyt "kohteeseen". Lauantaina päästiin jääratatouhuihin Kuhmossa. Tätä tehdään rakkaudesta lajiin.
Näillä mennään ja intoa täynnä odotan, että pääsen käynnistelemään sitä Alpe Adrian -sarjaa. Tänä vuonna osa Euroopan radoista on jäänyt pois ja tilalle on tullut uusia ratoja. Nyt pysytään enemmän itäpuolella Eurooppaa. Lisäksi on tullut pieniä organisaatiomuutoksia, muun muassa pääpromoottori on vaihtunut. Toivottavasti saadaan yhtä hyvä sarja aikaiseksi kuin viime vuonnakin. Kuskeja on paljon ja sitä kautta kovia kisoja tulossa. Kunhan Slovakiaan asti päästään, niin sitten ollaan kaiken suhteen viisaampia, Kirsi Kainulainen päättää.
Kirsi Kainulainen nähdään B 450 -luokassa, 14.3 Kajaanissa ja 15.3 Konnevedellä järjestettävissä jääratakisoissa. Vaikka joulu on jo kaukana takana päin, niin Kainulaisen kilpailukautta voi edelleenkin tukea esimerkiksi ostamalla hänen fanituotteitaan.
Aiheesta aiemmin:
Kirsi Kainulaisen, #31, viralliset fanituotteet saatavilla, vielä ehtivät pukinkonttiin
Kirsi Kainulainen #31 nousi hienosti podiumille OW-Cupin Ranskan osakilpailussa
Kirsi Kainulainen vaihtoi hetkeksi sivarista jääratasoolopyörään