Miten syksyn ensimmäinen kolutusjakso sujui?

– Kun pääsin koulutukseen, niin odotukset olivat katossa. Tiesin jo ennakkoon, että poliisimoottoripyöräkoulutus on rankka ja sitä se todella oli. Kun tulin sieltä kotiin, niin takki oli aivan tyhjä. Enää en halunnut lähteä omalla pyörällä ajamaan ja laitoinkin siviilipyöräni talliin. Pitkin talvea ja varsinkin nyt, kun tiet ovat ajokunnossa mietin, että vitsit kun jo pääsisi Räyskälään jatkamaan, suorittamaan koulutuksen loppuun ja varsinaisiin moottoripyöräpoliisin työtehtäviin, Sari Hukkanen kertoo.

Mitä koulutus on antanut tähän asti?

– Syksyllä opin hurjasti. Aikaisemmin olin ajanut pääasiallisesti asfalttiteillä, ja nyt pääsin opettelemaan muun muassa maastoajoa ja crossia, mitkä entuudestaan olivat minulle täysin vieraita. Koko ajan oppi jotain uutta ja oli mukava huomata oma kehitys. Välillä oli päiviä, jolloin tuntui ettei mikään suju, tai joku harjoitus ei mennyt kuten olisi pitänyt, mutta kouluttajat tsemppasivat, että se on ihan normaalia ja kuuluu asiaan. Aina joku päivä on parempi, ja joku on vastaavasti huonompi. Huonon päivän jälkeen pitää vain nollata ja jatkaa siitä taas eteenpäin.

– En ole katunut hetkeäkään, että tähän ryhdyin. Päinvastoin, juuri tämän takia alkujaan ajoin prätkäkortin. Mielipiteitä on jakanut seikka, että pääsin koulutukseen vaikka olenkin ajanut vain näin vähän aikaa. Itsekin mietin sitä asaiaa ja kysyinkin kouluttajaltamme Kimmo Järviseltä, mitä mieltä hän on? Hän vastasi, ettei ollut ajatellut koko asiaa koska aikaisemmista ajokilometreistä riippumatta, pääsykoe on kaikille sama. Toisaalta olen etulyöntiasemassa kokeneempiin motoristeihin verrattuna, sillä pääsen lähtemään "tuoreesta tilanteesta". Ei tarvitse opetella irti mistään vääristä ajotottumuksista. Oppii suoraan turvallisen tavan ajaa ja mielestäni kuin myös kouluttajien palautteen perusteella, pärjäsin hyvin muiden joukossa.

Milloin koulutuksenne jatkuu ja joko olet ottanut siviilipyöräsi ajoon?

– Omalla pyörälläni olen ajanut jo pari viikkoa, vaikka välillä on ollut kelien suhteen aika viileääkin. Moottoripyöräkoulutus jatkuu äitienpäivän jälkeisenä maanantaina ja se kestää kolme viikkoa. Käsittääkseni tämä jakso pitää sisällään enemmän toiminnallisia harjoituksia. En tiedä vielä tarkasti mitä ja missä järjestyksessä, sillä vielä ei ole tullut kurssin aikataulua. Pääsen suoraan aloittamaan täällä Kuopiossa moottoripyöräpoliisina. Onneksi ei tarvitse yksin lähteä ajamaan, sillä Petteri on kokenut kaveri, sanoo Hukkanen vinkaten osastolla olevaan kolleegaansa.

Omalla ajokäyttäytymiselläni pyrin olemaan hyvänä esimerkkinä kaikille.

Mitä odotat tulevalta kaudelta?

– Eniten odotan tulevaa ajokautta, että pääsen ajamaan ja tekemään työtä moottoripyöräpoliisina. Valvontakuvio muotoutuu liikenteen valvonnassa pyöräyksikön ympärille. Olemme tärkeä osa tässä ryhmätoiminnassa. En haikaile mitään hurjia takaa-ajoja, vaan että omalla käyttäytymiselläni liikenteessä pystyn olemaan hyvänä esimerkkinä, josta muut pystyvät ottamaan mallia, kiteyttää Sari Hukkanen.

"Pidetään järki päässä"

Kuopion MP-näyttelyssä esillä oli kaksi poliisimoottoripyörää: KTM 1190 Adventure ja Honda VFR 1200. Kuinka usein teidän työkalut uusitaan?

– Jos ei mitään suurempaa vikaa tule, niin pyörät vaihdetaan kun 100 000 kilometriä tulee täyteen, tietää kertoa Sari Hukkasen kanssa Kuopion MP-näyttelyssä ollut vanhempi konstaapeli Petteri Serguskin.

Miten kauan olet toiminut moottoripyöräpoliisina, ja vieläkö sinulla on siviilipyörä?

– Seitsemän vuotta. Työn puolesta saa ajaa tarpeeksi, joten olen luopunut omasta pyörästä, kertoo Serguskin hymyillen.

Miten monta moottoripyöräpoliisia täällä Kuopion alueella työskentelee?

– Kun Sari tulee mukaan, niin meitä on kaikkiaan kuusi. Koko Itä-Suomen alueella, Joensuu ja Mikkeli mukaan laskettuna, meitä on kaikkiaan 12, tietää Serguskin.

Mikä moottoripyöräpoliisin työssä viehättää eniten?

– Itsenäinen työ, jonka kautta tämä työ avartuu ihan toisella lailla. Positiivista on, että ihmiset uskaltavat lähestyä meitä moottoripyöräpoliiseja huomattavasti helpommin, kuin ollessamme "maijalla" liikenteessä, Serguskin listaa.

Milloin on Kuopion seudun moottoripyöräpoliisien vuoro päästä Räyskälään ruosteenestokursseille?

– Heti ensi viikolla, jonka jälkeen on taas lupa ajaa. Tekee hyvää talven jäljiltä saada saada "ruosteet pois". Ihan kaikille voi suositella edes jonkinlaista ruosteenpoistokurssia, sillä kyllä sen huomaa kuinka kankeaa ajaminen talvipaussin jälkeen on, pohtii Serguskin.

Mitä terveisiä lähetät motoristeille näin ajokauden alkaessa?

– Pidetään järki päässä, vaikka ajokausi on vasta alussa. Paljon ratkaisee ranteen liike, Serguskin vihjaisee.

Sari Hukkanen ja hänen tuleva moottoripyöräpoliisikollegansa Petteri Serguskin.

Aiheesta aiemmin:

Sari Hukkanen moottoripyöräpoliisikoulutukseen elokuussa - mp-kortti taskussa vasta vuoden

Suomeen 14 uutta moottoripyöräpoliisia tänään - Minna Kastrénista toinen nais-mp-poliisi

Suomen ensimmäinen nais-mp-poliisi rohkaisee muitakin naisia pyrkimään alalle