Onnittelijoita riitti ja ihmiset halusivat kuvata sekä ottaa selfieitä yhdessä maailmanmestareiden kanssa. Eikä ihme, sillä Pekka Päivärinta on jo viisinkertainen maailmanmestari ja Kirsi Kainulainen ensimmäinen nainen, joka on voittanut MM-kultaa ratamoottoripyöräilyssä naisten sarjojen ulkopuolella. Ensimmäisenä ihailijoiden keskeltä vapautui Kirsi Kainulainen. Tulitteko suoraan laivalta tänne Hyvinkäälle?
– Ei nyt ihan. Olimme satamassa aamulla yhdeksän maissa ja sen verran ehdimme pyörähtää kotona, että sain koneellisen pyykkiä pestyä, aloitti aina yhtä hymyilevä Kirsi Kainulainen.
– Nyt tuntuu ihan mahtavalta. Viime vuoden pettymys vaihtui suureen onneen. Viimeiseen kisaan onnistuin jotenkin kummallisesti rauhoittumaan. Aamuyhdeksältä oli viimeiset warm up:it, jonka jälkeen laitettiin pyörä valmiiksi iltaa varten. Siinä jäi monta tuntia aikaa odotella. Kävelin ja kiersin varikkoalueen useampaan kertaan sen päivän aikana. Mutta kun vedin kypärän päähän ja lähdettiin kisaan, tuli rauhallinen olo. Tiesin, että jos vain tekniikka kestää, niin kaikki menee hyvin. Loppujen lopuksi itse kisa tuntui suorastaan tylsältä. Ihmettelin ettei tullut edes hiki. Keskittyminen oli niin täydellistä.
– Vahvuuteni purkkiorjana on paineensietokyky. Se ilmeni jo ajaessani soolopyörällä. Mitä kovempi paine, sitä parempaan suoritukseen pystyn. Vastaavasti parannettavaa löytyy aina. Vaikea sanoa mitä se juuri tällä hetkellä on, mutta vaikka maailmanmestaruus onkin plakkarissa, niin ikinä ei ole valmis. Kehitys ei saa katketa.
Joko osaat sanoa, mitä ensi kausi tuo tullessaan?
– Sivuvaunun suhteen kaikki on vielä täysin auki, mikä johtuu ensi kaudelle MM-sarjaan tulevasta sääntöuudistuksesta. Todennäköisesti ajan joitakin kisoja soololla kotona tai ulkomailla. Ulkomailla mahdollisuuksia on useita: Moto-3, 600 cc- tai 1000 cc -luokat. 99% varmuudella menen lokakuussa Kroatiaan testaamaan 600-kuutioista. Yamaha-talli mahdollistaa tämän testin. Aika näyttää, mitä lopulta ensi vuonna teen. Riippuu kisa-aikatauluista, miten ne natsaa sivareiden kanssa. Soolossa tavoite on kisa kisalta paremmasta sijoituksesta. Myöhemmin ehkä enemmän.
Maailmanmestareille tarjotaan aina tonttia tai taloa palkinnoksi saavutuksesta. Joko tässä suhteessa on tullut yhteydenottoja?
– Ei ainakaan toistaiseksi. Tulevana lauantaina isä järjestää Iisalmessa meille juhlat maailmanmestaruuden kunniaksi. Katsotaan tuleeko siellä yllätyksiä. Olisihan se kiva päästä edes yksiöstä kaksioon, Kirsi Kainulainen vastasi myhäillen.
Maailmanmestaruus otettiin ajamalla
Pekka Päivärintakin ehti hetkeksi pyörityksen keskeltä kertomaan tuntojaan. Missä vaiheessa uskoit, että maailmanmestaruus on teidän?
– Viimeiseen kisaan asti epävarmuustekijöitä oli paljon. Ihan jo pitkistä kisamatkoista lähtien. Pyörä voi vaurioitua kuljetuksen aikana ja vielä siinäkin vaiheessa, kun ajetaan radalle ennen varsinaista kisastarttia, ja pyörät sammutetaan ennen varsinaista kisan alkua. Lauantaina kisan lähdössä startatessani pyörän käyntiin, aloin uskoa että maailmanmestaruus on mahdollinen. Vasta viimeisellä kierroksella alkoi tuntua siltä, että voitetaan tämän kauden maailmanmestaruus, kertaa viisinkertainen maailmanmestari Pekka Päivärinta viimeistä MM-osakilpailua.
– Vaikka mestaruus oli vain kolmen pisteen päässä, niin koskaan ei voi olla täysin varma. Tekninen vika voi tulla milloin vain, kenelle vain. Itse kisan pyrin ajamaan hallitusti, ilman mitään ylimääräisiä kuvioita. Kuitenkin ajoin kuten kaikki muutkin kisat, maailmanmestaruutta ei lähdetty varmistelemaan missään vaiheessa.
Miten tulit aikanaan valinneeksi Kirsi Kainulaisen purkkiorjaksesi?
– Kirsi oli ensimmäisen kerran kyydissä 2013. Kyllähän ihmiset silloin naureskelivat, että toin naisen IDM-kisoihin, mutta kun voitimme kyseisen kisan, niin naureskelut loppuivat siihen.
– Silloinen purkkarini lopetti kisaamisen ja ehdokkaita oli useampiakin, mutta heistä kaikista Kirsi oli kaikkein motivoitunein ja pysyi vaivatta vauhdissa mukana, kehuu Pekka Kirsiä.
Sarjauudistus työllistää
Laskeudutteko nyt rauhalliseen arkeen?
– Tästä piti tulla rauhallinen loppusyksy/talvi, että olisimme unohtaneet sivarit täysin ja keskitytty kuntoiluun lenkkeillen ja hiihtäen. Päätimme jopa, ettemme aja sivarilla edes yhtään jääkisaa. Mutta tästä tuleekin hyvin hektinen pari seuraavaa kuukautta. Ensi vuodeksi sivuvaunuluokan MM-sarjaan tulee 600cc-sääntö.
– Sääntöuudistusta perustellaan turvallisuustekijöillä, mutta käytännössä sillä ei ole mitään merkistystä turvallisuuden kannalta. Toki kierrosajat tippuvat, mutta kurveihin tullaan entistä lujempaa. 1000-kuutioisilla voi ajaa kovalla kädellä, se antaa jonkun verran virheitä anteeksi kun taas 600-kuutioista pyörää pitää ajaa "kauniimmin". Käytännössä kokonaisuutena se on ihan sama asia, turvallisuutta uusi sääntö ei paranna.
– Kyetäksemme ajamaan ensi vuonna MM-sarjassa, niin meidän pitäisi vaihtaa joko moottorit tai peräti koko pyörä, eli kysymys on täysin taloudellinen. Meitä on pyydetty ajamaan BSB-sarjaan, jossa vielä ensi kaudella ajetaan 1000-kuutioisilla pyörillä. Sarjana se on kovatasoinen ja yksi varteenotettava vaihtoehto. MM-sarja on kuitenkin aina MM-sarja. Tulevien kuukausien aikana selviää, saadaanko rahoitus kuntoon, jotta voisimme ajaa MM-sarjassa. Se vaatii paljon työtä.
– Toisaalta minulla on jo viisi maailmanmestaruutta ja Kirsi sai ensimmäisensä, joten siinä mielessä ei ole kiire. Tiedän, että Kirsi haluaa ajaa soolona, joten hän voi sen nyt tehdä. Joka tapauksessa jotakin tapahtuu. Ei tämä tähän jää, Pekka Päivärinta vakuuttaa.
Lue myös nämä:
Nelinkertainen maailmanmestari kävi näyttämässä sladin mallia MP-messuilla
Maailmanmestarit Tim Reeves ja Pekka Päivärinta nähdään Imatranajossa
Ratamoottoripyöräily: Pekka Päivärinta/Kirsi Kainulainen uudet sivuvaunuluokan maailmanmestarit