Imatranajon yhteydessä kisataan myös sivuvaunuluokassa. Kisaan on ilmoittautunut SM-sarjan sivuvaunukuskien lisäksi maailmanmestaruudesta taistelevat Pekka Päivärinta/Kirsi Kainulainen. Ulkomaista väriä kisaa saatiin kun moninkertainen maailmanmestari ja TT-kisojen konkari Tim Reeves purkkarinaan Mark Wilkens tulivat taistoon mukaan. Kävimme varikolla juttelemassa kisakuskien kanssa ja samalla selvisi, miksi Tim Reeves halusi Imatralle kisoihin mukaan.
– Pienenä ihailin suunnattomasti Skotlantilaista sivuvaunumoottoripyörän maailmanmestaria Jock Tayloria, joka menehtyi täällä Imatran radalla -82 pidetyissä MM-kisoissa. Kun kuulin Pekalta (Päivärinta), että Imatralla ajetaan jälleen, niin halusin tulla tänne samalle radalle, jolla ihailemani Jock Taylor on aikanaan ajanut, perustelee Tim Reeves Suomen vierailuaan.
En ole koskaan aikaisemmin käynyt Suomessa, joten tämä on siltäkin osin mielenkiintoista ja samalla saan kokemusta uudesta radasta. Ajokikseni valitsin tämän 600-kuutioisen sivuvaunupyörän. Pekka kertoi, että näitä lyhyemmän mallisia TT-pyöriä ei aikaisemmin täällä Suomessa ole ollut näytillä. Normaaleissa sivuvaunumoottoripyörissä on haarukkaohjaus, mutta tässä F2:ssa napaohjaus. Lisäksi moottori sijaitsee suoraan kuskin alla. Tämä on sama pyörä, jolla olen osallistunut Mansaaren TT-ajoihin.
– Muihin kisaan osallistuviin sivuvaunupyöriin verrattuna tässä on luonnollisesti vähemmän tehoa, mutta se on ketterämpi käsitellä ahtaissa paikoissa. Eli soveltuu paremmin katuradalle. Etu näkyy parhaiten tiukissa kurveissa, joten kokonaisuudessaan on vaikea vielä sanoa kuinka itse kisassa käy. Jos kisan jälkeen ollaan podiumilla, niin hyvä, mutta vaikka ei kisassa pärjättäisikään, niin ei se haittaa. Tulimme tänne nauttimaan ja pääasiahan on hyvät kisat, kertoo Tim Reeves.
Tim Reevesin vieressä varikolla ovat Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen.
– Meillä on edessä vielä kolme starttia. Vaikka johdammekin MM-sarjaa tällä hetkellä 26:lla pisteellä, niin vielä ei mikään ole varmaa. On ajettava loppuun asti, riskejä ei ole varaa ottaa. Tähtäämme tasaiseen tulokseen, ettei viimeisessä kisassa oltaisi pakkovoiton edessä. MM-kisassa kärki on hirmu tasainen. Vaikka esimerkiksi Reeves on neljäntenä, niin kaikki on hänenkin suhteen vielä mahdollista. Onnistumisia tarvitaan joka kisassa, kertoo Kirsi Kainulainen MM-tilanteesta.
– Toivotaan, että täälläkin kaikki menee hyvin. On hienoa, että voidaan olla täällä mukana yleisölle iloksi, tuomassa samalla nähtävyyttä, Kirsi Kainulainen jatkaa.
– Tulimme eilen illalla paikalle. Tämä on ihan erilaista kuin normaalisti. Ei ole samanlaisia paineita, kuin MM-kisoihin valmistauduttaessa. Toki pyörää pitää huoltaa, niinkuin aina kisoissa, mutta muuten olo on täällä rennompaa. Ennenkaikkea ajaminen itsessään on aina kivaa, kertoo puolestaan Pekka Päivärinta. – Odotetaan, että olisi hyvät kelit. Mihinkään turhiin riskeihin ei ole varaa. Jos sataa paljon, niin me jätämme kisan väliin. Muuten mennään päivä kerrallaan. Reeves kun näkyy edessä, niin kaikki on hyvin.
– Sama työ on tehtävä joka kerta. Pyörä pitää tuoda ehjänä maaliin. Keskeytyksiin ei ole varaa. Täällä on nyt rennompaa, mutta ensi viikonlopun kisa on jo mielessä. Lähdemme heti maanantaina seuraavalle kisareissulle, Päivärinta pohtii.
Tuttu punamusta linja-auto löytyy varikkoalueelta, mutta kaikki kuskit eivät ole paikalla. Artiola Sidecar Racing-tiimistä pari Markku Artiola/Joonas Salu kisakausi päättyi Alastaron SM-kisoissa sattuneeseen onnettomuuteen. Artiola olisi ollut ainoa kisakuski, joka on osallistunut -80 luvun Imatranajoihin. Onni onnettomuudessa. Vaikka "kuperkeikka" olikin näyttävä, niin molemmat ovat jo hyvää vauhtia toipumaan päin. Saimme puhelimitse Markku Artiolan kiinni.
– Ei tässä mitään hätää, kuului tuttu rauhallinen ääni Markku Artiolan vastatessa kotoaan. – Vähän tietenkin harmittaa, mutta tämmöistä moottoriurheilu välillä on.
Kaikesta huolimatta Artiola Sidecar Racing-teamin varikkotelta löytyy kaksi sivuvaunupyörää. Juha Muhonen ajaa Markku Artiolan toista sivuvaunumoottoripyörää purkkarinaan nuori tulokas Anssi Rekola.
– Pitää vähän teippailla lisäpidikettä, että pysyy kyydissä, Anssi Rekola vitsailee.
Pasi Vepsä/Marko Mustaniemi mahtuivat myös teltan suojiin.
– Kun kerran tilaa on, niin Pasi Vepsä/Marko Mustaniemi tulivat tähän meidän teltan suojiin, kertoi Artiolan tiimin Pia Koskela.
Jari Oinonen löytyi varikkoteltaltaan kahvitaukoa pitämässä.
– Kaikki hyvin, ei ongelmia, tervehtii Jari Oinonen. – Tulevassa kisassa pidetään yllä kohtuullista vauhtia varovasti edeten. Turha tuonne radalle on lähteä riehumaan. Tässä kilpailussa ei ole mitään voitettavaa, mutta paljon hävittävää, tällä hetkellä SM-kisoissa toisena oleva Oinonen jatkaa.
– Nämä kisat ovat hieno tilaisuus jo pelkästään yleisömäärän takia. Samalla pääsen ensimmäistä kertaa ajamaan katuradalla.
Alastaron kisat tulevat puheeksi.
– Se oli harmittava tälli. Make (Artiola) johtaa vieläkin kahdella pisteellä. Tarjosin Virossa hänelle SM-mestaruutta kultalautasella, kun en kummastakaan lähdöstä saanut pisteitä ja nyt hän antoi lautasen takaisin. Tämä on motosporttia. Näin voi välillä käydä, Oinonen toteaa.
Imatralla ajettiin ensimmäiset aika-ajot perjantaina. Lauantaina ajetaan vielä kahdet aika-ajot. Jokaisen kisakuskin paras ratakierros määrää itse kisan lähtöjärjestyksen. Aikatauluihin tulleiden viivästyksistä johtuen, radan sulkuaika päättyi ja sivuvaunuluokka pääsi ajamaan vain yhden kierroksen perjantaina.
Tulokset 1. aika-ajon jälkeen:
- 1. Tim Reeves/Mark Wilkens
- 2. Pekka Päivärinta/Kirsi Kainulainen
- 3. Juha Muhonen/Anssi Rekola
- 4. Tarmo Tempel/Silver Kuusk
- 5. Jari Oinonen/Roope Pitkonen
- 6. Ari Jumppanen/Saku Räsänen
- 7. Pasi Vepsä/Marko Mustaniemi
- 8.Pasi Ruponen/Kasper Arokivi
Kisojen aika-ajot jatkuvat lauantaina kello: 10.00
Lue myös nämä: SM-sivuvaunukuskien ja -purkkareiden kuulumisia lauantailta Botniaringiltä