– Ostin ensimmäisen julkaistun MP-Sport-lehden kesällä -71 Kemin R-kioskilta, siitä lähtien lehtiä alkoi tulemaan. Lehteä tehtiin kaikkiaan 10 numeroa ja sitten se ilman mitään selitystä lakkasi ilmestymästä, kertoo lehdet arkistoinut Gospelridersien Savon aluevastaava Martti Olsen.
– Nämä lehdet on koulupoikana koluttu veljen kanssa tarkasti kannesta kanteen. Lehdistä ahmittiin artikkeleita uusista moottoripyöristä, kilpapyöristä ja kisoista. Samat asiat kuin nykyisin olivat silloinkin pinnalla. Esimerkiksi moottoripyörien verotus. Silloin perittiin kilpapyöristäkin mp-vero. Velipojan kanssa innostuttiin aiheesta niin paljon, että säilytettiin kaikki silloiset mp-lehdet huolella. Ainoastaan yhdeltä sivulta on leikattu Giagomo Agostinin moottoripyörän kuva. Piti kai saada joku mp-kuva kouluvihkoon, harmittelee Martti Olsen.
– Muun muassa Ruissalon ajoista oli juttua, ja täällä Kuopion MP-näyttelyssä ollut Tepi Länsivuori tunnisti monta tuttua kuvista ja sain hänen nimikirjoituksensa kyseiselle aukeamalle, joten lehdestä tuli entistäkin arvokkaampi.
– 1972 sain ensimmäisen moottoripyöräni. Se oli Ariel. Olisikohan ollut johdatusta. Sehän on ainoa moottoripyörämerkki, joka on mainittu raamatussa. Sittemmin on ollut kaikkiaan 12 eri pyörää. Nykyään ajan vm. -02 Honda 800:lla. Sain juuri hommattua siihen alkuperäiset sivulaukut.
Moottoripyöriä on tullut ja mennyt, mutta nämä lehdet ovat ehdottomasti myynti- ja hukkaamiskiellossa. Olen ajatellut, että kuvaan nämä sivu sivulta ja laittaisin ne kaikkien iloksi ja luettavaksi. Aika iso työhän siinä on, joten jää nähtäväksi kuinka aika riittää, Olsen pohtii.
Selasimme pikaisesti kaikki kymmenen numeroa läpi. Pikainen pyrähdys historian havinoihin. Paljon löytyi tuttuja, vielä olemassa olevia moottoripyöräkerhoja, tapahtumia ja muun muassa artikkeli, nyt Moottoripyörämuseon vetonaulana olevasta Jarno Saarisesta, jonka ura oli vielä tuolloin hyvinkin voimissaan. Mielenkiintoista luettavaa kaiken kaikkiaan. Kiitos Martti Olsen, että tarjosit arvokkaita lehtiäsi luettavaksemme.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Moottoripyörämuseon vetonaulana todellinen harvinaisuus: Jarno Saarisen kisapyörä vuodelta 1965