Moottoripyörämuseo avaa ovensa huomenna perjantainan 22.4. kello 9.00. Museon merkittävimpänä uutuutena tämän vuoden näyttelyssä on Jarno Saarinen sekä hänen historiansa, sekä nyt nähtävänä oleva hänen ensi kertaa vuosikymmenet kateissa ollut kisapyöränsä.
– Kyse on vuosimallin 1965 Puchin 50 cm3 enduropyörästä, jolla Saarinen ajoi Lahden Vesijärvenajon sekä käytti pyörää myös toimiessaan moottoripyörälähettinä armeijassa, Riku Routo valottaa.
– Vuonna 1967 Turun Tunturi tehtaalla työskennellyt Reino Venäläinen osti tehtaalta pyörän, joka on pidetty visusti piilossa hänen tallissaan siitä asti. Venäläinen menehtyi vuosi sitten ja oli esittänyt lapsilleen toiveen, että pyörä toimitettaisiin Moottoripyörämuseoon paikalle, jossa pyörä nyt on nähtävissä.
Routo on korvinkuultavan tyytyväinen kertoessaan Jarno Saarisen pyörästä.
– Olemme todella iloisia saadessamme Jarnon pyörän osaksi näyttelyämme. Se tulee olemaan suurin vetonaula museossa ja kerää katsojia ympäri maailman. Muun muassa Jarno Saarinen Fun Club Italiasta on tulossa vierailulle.
Muut teemat
Moottoripyörämuseon vuoden 2016 näyttelyn muita teemoja ovat Keimolan radan 50-vuotisjuhlat ja Kawasakin Suomessa olon 50-vuotisjuhlat. Lisäksi Veteraanimoottoripyöräklubi on mukana matkassa omalla osastollaan ja museoon on myös rakennettu 50-luvun moottoripyöräkorjaamo työkaluineen kaikkinen. Ellei tämä vielä riitä, niin tarjolla on lisäksi elokuvanurkkaus ja Suomen ainoan virallisen Ace Cafen tarjonta.
– Keimolan 50-vuotisnäyttelyssä on näytillä mm. kisapyöriä ja muita esineitä. Kawasakin juhlanäyttelyssä taas on kasassa kaikki 70-luvun tosikuumat 2-tahtimallit satapiikistä 750-kuutioiseen. Niitä ei varmaan ole nähnyt missään yhtä aikaa koossa sitten tuon aikakauden, Routo muistelee.
Paikalla on myös muita Kawoja ja joukkoon on tulossa myös legendaarisen stunt-kuljettaja Artsi Nyqvistin käyttämä Möhkö.
– Pärnäsen korjaamo, eli museoon rakennettu 50-luvun korjaamo on samanlainen kuin pajat silloin olivat sorveineen kaikkineen. Työkalut ja varustus olivat silloin hieman erilaisia kuin nyt, kuten nykyiset pyörätkin.
– Yksi museon uutuuksista on se, että Veteraanimoottoripyöräclubilla on oma VPMK:n osasto, jonka kerho rakentaa ja vaihtaa näyttelypyörät vuosittain. Siellä on näytillä Kari Lapinahon harvinaisuus vuodelta 1939 eli B.S.A. G14 V2, jonka moottorin kuutiotilavuus on 1000 cm3.
Tapahtumia tarjolla
– Meillä taitaa olla tälle kesälle jo noin 80 eri tapahtumaa, ja lisää on tulossa. Kuumin esiintyjä on tietysti meillä viime kesänä yksin esiintymässä käynyt Jimmy Cornett, joka tulee tänä vuonna kesäkuun toisena viikonloppuna bändeineen. Hänethän tunnetaan siitä, että hän teki Sons of Anarchyn ensimmäisen kauden tuotantoon musiikit.
Museolla on myös jenkkiauto-cruising 7-8 kertaa vuodessa, joka tuo tuhansia ihmisiä ja satoja autoja alueelle. Myös eri moottoripyörämerkit järjestävät tapaamisia museolla.
Se Ace Corner / Cafe
Ace Cornerin puolelta on parannettu näkyvyyttä museon näyttelyalueelle ja myös museon osastojen valaistus on uusittu samoin kuin opaskyltit.
– Nyt tämä alkaa olla sellainen, kuin tämän alun perin olisi pitänyt ollakin, Routo huokaisee. – Myös ravintolaa on laajennettu ja ruokaan on panostettu. Meillä on 12 ruokalajin lista, ja koko henkilökunta on ammattitaitoisia kokkeja.
– Saimme myös Holman risteykseen kunnon opaskyltit, jotka näyttävät tietä sekä Moottoripyörämuseolle että Ace Cafe'lle, kiitos ELY-keskuksen. Meille se on suuri asia, koska Ace Cafe'n brändi tuo meille lisää turisteja.
Moottoripyörämuseo siis uusiutuu sellaiseen tahtiin, että siellä yleensä kannattaa käydä vuosittain. Ja jos haluat irti museosta kaiken mahdollisen, niin sinne on saatavissa myös kausikortti, joka oikeuttaa vuonna 2016 jatkuvaan käyttöön, ja mikä parasta, myös kaveri pääsee mukaan ilmaiseksi.