Harri Kuuttila ei varmaan monellekaan motoristille esittelyä kaipaa, siksi tunnettu moottoripyörien korjaaja hän on, mutta jos haluat tietää miehestä lisää, tämän jutun lopussa on linkki aiempaan hänestä tekemäämme juttuun.
Akkukeskustelu on käynyt kuumana muun muassa siksi, että pyörien käyntiinlähtemättömyyden vuoksi niihin on saatettu tehdä kalliita remontteja: on vaihdettu ohjaus- ja latauselektroniikkaa tai jopa latureita aiheetta. Syynä on ollutkin viallinen akku, joka siitä huolimatta, että on tuliterä tai vain vuoden vanha ei ota latausta vastaan, vaan on totaalisen kuollut. Huono akku voi myös aiheuttaa kalliiden osien vaurioitumista.
Tänä keväänä ja kesänä keskustelu akuista ja niiden toimimisesta sekä toimimattomuudesta on käynyt lämpimänä monella forumilla.
– Aivan tuliteräkin akku on saattanut hyytyä kerralla tai aiheuttaa omituisia käyntihäiriöitä, Kuuttila kertoo.
Hyvä vai huono akku?
Kuuttila ei halua ottaa kantaa siihen, onko halpa akku yksiselitteisesti huonompi tai kalliimpi akku parempi.
– Asian voi ilmaista siten, että hyväksikin tunnetuissa akkumerkeissä voi olla huonoja yksilöitä, mutta että halvoissa akuissa on enemmän huonoja kuin kalliitten joukossa, Kuuttila pohtii. – Hyvän akun tunnistaa siitä, että se hyytyy pikkuhiljaa. Huonot akut puolestaan sammuvat lennosta. Huono akku kestää kesän - kaksi.
Kuuttilan mukaan akun laatu selviää esimerkiksi sillä, millainen jännite siinä ladattaessa on. Mikäli jännite jää vain 13,5 volttiin, akku on huono.
– Olen pohtinut, että onko siinä silloin liian suuri sisäinen vastus, mutta johtuupa asia mistä tahansa, kun lataa hyvää akkua, niin sen jännite on silloin 14,5 volttia.
Kun akun latausjännite on vain 13,5 volttia, moottoripyörän laturin jännitesäädin luulee, että akku on edelleen tyhjä, vaikka se ei pystykään nostamaan jännitettä sen korkeammalle.
– Se rasittaa jännitteensäädintä ja laturia jatkuvasti, ja saattaa merkitä sitä, että jompikumpi tai molemmat rikkoutuvat, koska ne tekevät koko ajan turhaa työtä ja käyvät jatkuvasti sen vuoksi kuumina. Ainakin se merkitsee sitä, että niiden elinikä lyhenee.
– Tyypillinen esimerkki vaikkapa 1500-kuutioisessa Gold Wingissä, mistä tunnistaa akun loppumisen tai huonon akun on se, että startatessa pyörä lähtee käyntiin vasta, kun sormi nostetaan pois starttinappulalta. Startin pyöriessä jännite laskee niin alas, että virtaa ei riitä tulpille.
Huono akku saattaa aiheuttaa uutenakin ajossa nykimistä, jolloin laturi tai sen säädin saattaavat vaurioitua.
Talvisäilytys on miltei taidetta
– Perussääntö on, että akku pidetään pimeässä ja viileässä (ei pakkasessa) paikassa, sillä mitä lämpimämmässä sitä säilytetään, sitä nopeammin sen lataus purkaantuu. Lisäksi akku kannattaa irrottaa pyörästä, koska nykypyörät ovat niin täynnä jatkuvasti virtaa syövää elektroniikkaa.
Määrättyjen akkutyyppien akkuja pitää ladata talven aikana kerran kuukaudessa. Myös Kuuttila suosittelee talveksi ylläpitolaturin käyttöä, mutta huomauttaa, että akun omistajan pitää ensin selvittää, minkätyyppinen ylläpitolaturi sopii millekin akulle.
Kannattaa myös katsoa, mistä akkunsa ostaa. Jos ostaa valmiiksi hapotetun akun, joka on seissyt viisi vuotta hyllyssä, voi useimmiten varautua ongelmiin. Tai jos akut kiertävät hitaasti, ovat vaikkapa jotain harvinaisempaa mallia.
– Jos akku hapotetaan oston yhteydessä, asia on aivan eri, Kuuttila toteaa. – Akku on silloin aivan tuoretta vastaava.
Kuuttila kehottaa myös pohtimaan asiaa siltä kannalta, että laadulla on painonsa.
– Eräs kollega kerran totesi, että akun laatutaso tuntuu suoraan painossa: hyvä akku painaa.
Vaihda akku uuteen
Yksinkertainen keino välttää latausongelmia, on vaihtaa akku automaattisesti riittävän usein uuteen.
– Jos akku on viisi vuotta vanha, ja uusi maksaa 150 euroa, on aivan turha yrittää pärjätä vielä yhtä kesää sillä. On paljon järkevämpää vaihtaa uusi akku.
Hyvä akku jaksaa tarvittaessa pyörittää starttimoottoria pidempäänkin, mutta huono hyytyy jopa jo viidessä sekunnissa. Akun laadun voi testata esimerkiksi Optimaten testimittarilla.
– Ja kun lataatte akkuja, niin muistakaa ladata ne hitaalla virralla täyteen tarkoitukseensa suunnitellulla mp-akun laturilla älkääkä missään tapauksessa käyttäkö autolaturia. Ja kun olette ladanneet akun, antakaa sen olla vähän aikaa ennenkuin testaatte tai asennatte sen paikalleen, ettei se räjähdä.
Ehkä tiukin Kuuttilan akkusotaa koskeva kommentti koskee akun omistajan vastuita.
– Akun omistajan pitää tietää, miten kyseistä akkua säilytetään ja ladataan. Asia kannattaa siis selvittää perusteellisesti akkua ostettaessa. Koska akkutyyppejä on erilaisia, ei ole olemassa vain yhtä sääntöä, vaan ne riippuvat tyypistä, Kuuttila päättää.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Harri Kuuttila: mekaanikkomestarin pajasta painavaa asiaa moottoripyörien huoltamisesta