Ratamoottoripyöräilyn MM- ja SM-mitaleiden lisäksi, Mika Kalliolla on parisenkymmentä jääradan SM-mitalia, joista useimmat ovat kultaisia. Viimeisin SM-kulta tuli 2022 JR SM A250-luokassa.
Seinäjoella Kallio osallistui A450-luokan ja A250-luokan kisoihin. Kiireistään huolimatta, Mika Kallio ehti antaa pienen haastattelun, heti päivän toisen, A450-kisan jälkeen.
Kaksi lähtöä takana toisesta kolmas sija. Kerro noista kisoista.
– Se nyt on juuri niin tiukkaa täällä jääradalla, kuin aina ajatella voi. Olisinko ollut tuossa toisessa (A450-lähtö) lähdössä kolmas vai neljäs. En tiedä, kun tultiin Mikko Koskisen kanssa rinta rinnan maalilipulle. Tuloksellisesti sillä ei ole hirvittävästi merkitystä, kun en ehdi ajamaan koko jäärata-sarjaa. Onko kolmas vai neljäs, niin se ei lopputuloksiin hirvittävästi vaikuta.
– Vähän pitäisi vauhti löytyä, ei paljoa, mutta sen piirun verran, että pääsisi pokkaamaan tuon ykköspaikan. Kaksi lähtöä vielä jäljellä, niin yritetään keksiä jotakin, mistä vauhtia löytyisi vähän lisää.
Mitä tämä pakkanen vaikuttaa?
– Vaikuttaa paljon. Ihan ensimmäisenä se tuo aika paljon lisätyötä ja ongelmia. Pyörät on tietenkin ihan kohmeessa ja jäässä, millä saadaan pyörät käymään, kun kaikki akustotkin on jäässä. Tuottaa paljon lisätyötä, saadaan pyörät pysymään lämpöisenä. Ja vaikuttaa se itse ajamiseenkin. Ajaessa ei ole kylmä, mutta jää on todella kovaa, se ei pidä hirveän hyvin. Siksi ajaminenkin on vähän erilaista.
– Itse en ole ikinä hirvittävästi tykännyt tämmöisistä olosuhteista. Mieluimmin sillä tavalla, olisi parempi pito, se on itselle sopinut aina hyvin. Vaikka en ehkä nautikkaan tällaisista olosuhteista niin paljon, mutta aina on hauska ajaa kisaa ja toivotaan, että saadaan vielä jotain kahteen viimeiseen lähtöön, että pystytään nousemaan muutama pykälä.
Pakkanen tekee myös sen, että näkyvyys on ihan törkeän huono.
– Se on aina ja nyt vaikuttaa erityisesti, ettei tuule ollenkaan. Lumipöly jää paikalleen leijumaan, se tuottaa kyllä ongelmia. Onneksi kaikki kaverit ovat malttaneet sen verran, ettei ole tullut mitään ongelmia sen takia. Aamun treeneissä, kun ajettiin isommassa porukassa niin näkyvyys oli välillä täysin nolla. Ei oikein tiennyt radan reunojakaan, missä ne menee. Todella tarkkana saa olla, mutta tietysti se on kaikille sama. Se vaan pitää pitää mielessä, ettei tule mitään isompia haavereita.
Onko nämä talven ainoat kilpailut, vai ehditkö vielä muihinkin jääradan osakilpailuihin.
– No, täytyy katsoa Orivesi, mikä on seuraava. Voisi olla, että sinne vielä pääsisin, mutta kolmannet osakilpailut Pihtiputaalla, jää näillä näkymin väliin. Mukava olisi kaikki ajaa ja taistella mestaruudesta, mutta tänä vuonna se ei onnistu.
Olit vielä perjantaina lentokoneessa, tulossa Malesiasta yli +30 asteen lämmöstä ja nyt hytistään liki -30 asteen pakkasessa. Mikä saa sinut tulemaan vuosi toisensa perään jääradalle?
– Tietysti se on hauskaa. Saa pidettyä ajotuntumaa yllä talvisin. Se on minulle ollut aina semmoinen niin sanottu off-season -laji, valmistautumista kesähommiin. Tietysti omat ajamiset maailmalla on pääasiassa ajettu. Siellä tehdään vaan testityötä ja valmennushommia mutta aina, kun olen ehtinyt Suomeen tulemaan, niin talvisin on pyritty tätä harrastamaan. Kyllä se kuitenkin veri vetää aina tänne viivalle. Vähän mittaa vauhtia, vieläkö sitä löytyy? Juuri tuossa muistelin, että siitä on kohta 24-25 vuotta, kun aikanaan voitin ensimmäisen SM-kilpailun ja ensimmäisen mestaruudenkin. On niitä tietysti tullut näitä vuosia ja ratoja koluttua.
(Mika Kallio voitti ensimmäinen jääradan Suomen Mestaruuden vuonna 2000, eli 24 vuotta sitten. Tulokaskaudella, 1997 hopeaa B125-luokassa ja 1998 SM-pronssi 125-luokassa. Toim.huom.)
Minkälaisena näet jääradan nykytilan ja tulevaisuuden?
– Olosuhteet ovat haaste, niinkuin kaikissa talvilajeissa. Nykyään ne ovat enemmän arvaamattomat, mitä vielä oman urani alkuvaiheella. Tämä talvi on ollut käytännössä aika kiva ja hyvä, ratoja on ollut hyvin ja porukka on pääsyt harjoittelemaan. Sinänsä näen nykytilanteen ihan positiivisena.
– Tietysti aina toivoo, että lajiin saataisiin enemmän harrastajia, lähinnä junioreita, mistä nousee huippuja. On kiva nähdä, kenen kanssa nytkin taistelin podium-paikoista, että on parikymmentä vuotta itseäni nuorempaa porukkaa ympärillä. Hieno homma, että kaverit löytävät tämän lajin.
– Tietysti, kun minulla on Road Racing taustaa, olen aina sanonut että ennen kaikkea Road Racing:in, mutta myös motocrossin ja enskan harrastajille, että täältä oppii aina paljon uusia juttuja. Vauhti, silmä ja ajolinjat. Kun täällä silmä tottuu vauhtiin niin uskon, että sitten muut lajit ovat vähän helpompia. Just crossi ja enska, missä vauhdit ovat hitaampia. Toivoisin, että sieltä puolelta löytyisi vielä innostusta lisää tälle puolelle, toivoi Mika Kallio.
Aiheesta aikaisemmin:
TIISTAI 13.2.2024 08:01
Jääradan SM: Seinäjoen avauskilpailujen kisatapahtumat ja kuvat
PERJANTAI 9.2.2024 09:40
Jääratamestari talkoilee ja hakee lisää kultaa - SM-avaus Seinäjoella huomenna lauantaina
MAANANTAI 28.2.2022 11:45
SM-jäärata Seinäjoen osakilpailu: kuvat ja kisatapahtumat
MAANANTAI 28.2.2022 14:07
SM-jäärata Orivesi: Jauhiainen, Kallio ja Leppälä Suomen mestareiksi
SUNNUNTAI 27.2.2022 09:38
TIISTAI 2.3.2021 09:15
MAANANTAI 16.3.2020 08:00
Jäärata: Mikko Koskinen ja Ossi Rantala SM-mitaleille Kajaanissa
SUNNUNTAI 15.3.2020 08:58
Jäärata: Mika Kalliolle kummankin SM-luokan mestaruus Kajaanissa
SUNNUNTAI 11.2.2018 09:33
Jäärata: Kallio voitti, kun Koskinen joutui keskeyttämään jääradan SM-avauksessa
SUNNUNTAI 14.2.2016 18:57
Kisavarikolta löysimme Hannu Kallion työssään
SUNNUNTAI 14.2.2016 09:11
Mika Kallio varta vasten Suomeen jääradan SM-avauskisoihin - voittamaan
LAUANTAI 13.2.2016 16:12