– Tiistain kisa oli menossa hyvään malliin, pääsi ajamaan vähän kilpaakin ja olin kolmenkympin tietämillä. Viimeisellä kierroksella takaratas hajosi ja ketjut rupesi hyppimään yli. Siihen päättyi se kilvanajo. Tiesin, että vähän matkan päässä on pubi. Kävelin sinne ja kysyin saisiko vähän vettä, ennen kun etsiytyisin varikolle. Siellä sattui olemaan kaksi suomalaista. Jäin siihen heidän seuraan syömään. Iltapäivä meni pubissa katsellessa kisoja nahkapuku päällä. Suomalaiset vielä tilasivat minulle taksin, että pääsin takaisin varikolle.
Kuinka paljon suomalaisia näkyy kisayleisön joukossa?
– Oli yllätys, miten paljon täällä on suomalaisia. Tuntuu, että aina kun menen illalla syömään, niin joka kerta joku on olalle taputtamassa ja pyytämässä nimmareita. Heitä on käynyt paljon varikollakin minua moikkaamassa.
Olet tunnettu katuratakuski Suomen ulkopuolellakin. Näkyykö se mitenkään siellä Mansaarella?
– Porukka seuraa kuskeja ympäri maailmaa. Kun olin ensimmäisenä iltana täällä yksin ja menin syömään, niin kohta tuli tarjoilija joka tunnisti minut ja sanoi: "Olet Macaun GP:n voittaja, talo tarjoaa". Kotimaassa minua ei välttämättä tunnista kukaan.
Miten tämän päivän kilpailu meni?
– Kokeiltiin aamun warm-up:iin vähän erilaista säätöä, mutta sen jälkeen palattiin vanhoihin. Lähtöä viivästytettiin kovan tuulen takia. Tuuli häiritsi ajamista, mutta pääsin hyvin liikenteeseen ja ajoin perusturvallista ajoa, tasaisin kierrosajoin. Kolmen kierroksen kisassa on ensimmäisen kierroksen jälkeen yksi varikkopysähdys, jossa tankataan. Kisan pystyy ajamaan medium-renkailla ilman renkaan vaihtoa. Varikkopysähdyskin onnistui hyvin.
– Tämä kisa meni jo vähän paremmin. Se oli nopea kisa, perusturvallista ajoa, jossa pääsee pienellä puristamisella. Kierrosaika jäi vain pari sekuntia omasta ennätyksestäni, 120 mph pintaan mentiin. Jos täällä rikot 120 mph:n kilpailussa, niin siitä jaetaan pronssinen replica-palkinto. Tänään jäin kolmen sekunnin päähän tuosta palkinnosta, mutta katsotaan huomenna, jos saa siinä sen napattua. Pyörä toimi ja pääsin ehjänä maaliin.
– Fiilikset rataan on parantuneet, mutta ei tämä vieläkään ole muuta kuin yksi kisa muiden joukossa. Toki radalla pitää edelleen miettiä kaksi kertaa, minimoida riskit. Sillä tavalla tämä eroaa muista kisoista. Käsitys pitkästä kisasta on muuttunut täysin. Ennen Imatralla ajettava 10-12 kierroksen kisa tuntui pitkältä, nyt kolmen kierroksen kilpailu täällä tuntuu lyhyeltä.
– Tuntuu hyvältä, että sai ehjän virheettömän ajon tänään, mutta ei se ollut vieläkään tajunnanräjäyttävää. Josko se tulisi huomenna viimeisessä kisassa tai viimeistään kotona. Toki, kun tiistaina tuli keskeytys, niin heti aloin katsomaan, milloin pääsee seuraavan kerran radalle.
– Tänään opittiin taas jotakin uutta. Päästiin yksi kilpailu, ukko ja kalusto ehjänä maaliin. Tänään isojakin nimiä joutui keskeyttämään. Selviytymistaistelua tämä kisa on, kaluston ja kuskien suhteen.
Kuinka fysiikka on toiminut?
– Oikea käsi on vähän oikutellut. Loukkasin sen Macaun tällissä ja kun koronavuosina harrastin alamäkifillarointia, niin siinä katkesi pitkä hauisjänne. Normaaliajossa se ei ole haitannut, mutta täällä on ollut toista viikkoa ajoa, pitkiä päiviä ja tullu ajettua paljon, niin se vähän vaivaa. Käsi alkaa olla turta, mutta eiköhän se hieronnassa ja teippaamalla tule paremmaksi.
Edit 11.06.2023 klo 21.38 Lisätty Kimmo Soiluahon ottamat kuvat.
Aiheesta aikaisemmin:
Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"
Kostamo ensireaktio Mansaaren radasta: "Aivan kauheeta"
Erno Kostamo tulevista Mansaaren kisoista: "Kaikki luulevat, että sinne mennään kylmiltään"