Mansaaren katurata on vaativa yli. se on 60 kilometrin mittainen, ja kierretään kilpailun aikana kuusi kertaa. Keskinopeus radalla on 210 kilometriä tunnissa ja nopeus voi nousta jopa yli 300 kilometriin tunnissa. Kilpailujen ulkopuolella katuradalle ei pääse harjoittelemaan moottoripyörällä, mutta uudet kuskit käyvät rataa läpi muilla keinoin. Kisajärjestäjät pitävät huolen siitä, että jokainen radalle lähtevän kuskin tiedot radasta ovat turvallisella tasolla. Ilman riittävää ennakkokoulutusta, kuski ei saa starttilupaa.

Milloin aloit valmistautua Mansaarella ajettavaan kisaan?

– Aloin haaveilemaan osallistumisesta noin viisi vuotta sitten. Vuonna 2020 oli jo kisahakemus sisällä, mutta loukkaantuminen Macaon kisoissa ja korona estivät osallistumisen sillä erää. Valmistautuminen kuitenkin jatkui kaikessa hiljaisuudessa. Usean vuoden ajan olen käynyt iltaisin videolta läpi Mansaaren katuradan, tähän mennessä reippaasti yli 700 kertaa ja lisäksi käynyt paikan päällä saamassa lisäoppia.

Tiedotustilaisuus MP23-messuilla. Erno Kostamoa haastattelemassa Juuso Valtakari.

Tiedotustilaisuus MP23-messuilla. Erno Kostamoa haastattelemassa Juuso Valtakari.

Mitä kaikkea vaaditaan, että pääsee ajamaan Mansaaren ajoihin?

– Kaiki luulevat, että sinne mennään kylmiltään, mutta se on aivan päin vastoin. Sinne vaaditaan niin sanottu TT-lisenssi, eli kisan järjestäjät kouluttavat uudet kuljettajat rataan. Suositus on, että ennen varsinaisia kilpailuja jokaisella uudella kuskilla olisi kuusi ohjattua kierrosta TT-organisaation osoittaman vanhan TT-kuljettajan kanssa. Nämä harjoituskierrokset ajetaan autoilla ja jokainen kierros kestää 3-4 tuntia. Kun kaikki kuusi kertaa on käyty läpi, niin sen jälkeen on koekierros. Se on eräänlainen ajokoe, jossa pitää kertoa koko ajan, mikä tulee seuraavaksi ja mitä pitää ottaa huomioon radan seuraavassa osiossa.

– Kuljettajien turvallisuus otetaan todella hyvin huomioon. Älyttömästi opetellaan rataa ja jokaisen treenin jälkeen kisajärjestäjät tulevat haastattelemaan, kyselemään fiiliksiä. Koko ajan ovat kartalla, mitä kuljettajien pääkopan sisällä tapahtuu, onko kaveri kartalla omasta tekemisestään. Näin pyritään minimoimaan riskejä.

Olet käynyt nyt kolme kertaa tuollaisella ohjatulla kierroksella. Mikä tähän mennessä on ollut kaikkein haasteellisinta?

– Tähän asti haasteellisinta on se, kun ajat autolla kierroksen, jonka ajamiseen menee noin tunti, ettet kesken ajamista ala ajattelemaan että minkäköhänlaista pullaa tuolla olevalta huoltoasemalta saisi. Pitää pystyä keskittymään koko opettelukierroksen ajan rataan ilman, että ajatus lähtee harhailemaan. Kun katson Mansaaren ratavideoita kotona, yksi kierros kestää 18 minuuttia. Kaikki kuskit osaavat ulkoa radan ensimmäisen kolmanneksen, kun ajatus kestää herpaantumatta kotonakin katsoa ensimmäiset viisi minuuttia. Siksi neuvottiinkin, että katsot kaksi viikkoa putkeen radasta sen ensimmäistä viittä minuuttia. Seuraavat kaksi viikkoa katsot viidestä minuutista kymmeneen minuuttiin, ettei aina lähde alusta. Eli jo opetus-, opetteluvaiheessa jaotellaan rata osiin. Autolla, paikan päällä siihen ei pysty, pitää vain yrittää pitää keskittyminen omassa pääkopassa.

Kostamo ja BMW 1000cc Superbike

Kostamo ja BMW 1000cc Superbike

– Kun olet siellä treenaamassa kolme-neljä päivää, jolloin radan pääsee ajamaan autolla 20-25 kierrosta, niin ei millään voi koko aikaa keskittyä. Siksi välillä onkin lungimpia harjotuksia. Otetaan kaveri tai mekaanikko ja kuppi kahvia mukaan. Siinä ajaessani jutellaan, mutta seuraan rataa.

Koska pääset ensimmäisen kerran ajamaan radan moottoripyörällä?

– Ennen varsinaisia kisoja on kaksi tai kolme harjoituskierrosta niin sanottuja "speed control lap:ejä". Edelläsi on "johtajapyörä", eli joku vanha TT-kuski joka määrittää turvallisen vauhdin, ettet lähde radalle hulluttelemaan. Eli siinä on 2-3 kierrosta ohjattua treeniä ja sitten se on vain menoksi.

– Minulle on jo nyt teroitettu sitä, että kun treeneissä on todella helppoa ajaa toisen perässä. Moni tekeekin sen virheen, että ajavat koko viikon, kaikki treenit toisen perässä. Sitten kisalähdössä, jossa kuskit starttaavat 30 sekunnin välein, oletkin yksin radalla, etkä muistakaan radasta mitään. Mutkat tulevat ihan silmille. Tottakai on aluksi järkevää ajaa jonkun perässä, mutta sitten pitää ruveta ajamaan itsenäisesti. Jos joku tulee ohi, niin jättäydyt näköetäisyyden päähän. Silloin ajattelet omilla aivoilla rataa. Muun muassa tämmöisiä jippoja on opetettu.

Macaon kisojen voittopokaali oli myös nähtävilla MP23-messuilla.

Macaon kisojen voittopokaali oli myös nähtävilla MP23-messuilla.


Minkälaista palautetta olet saanut kotoa tai maailmalta että sinulla, perheellisenä ihmisenä, on näin vaarallinen ammatti?

– Sen voin sanoa, ettei kotona ole tästä edes keskusteltu, koska tuntuu että se on...no ei aivan itsestään selvyys, mutta luontevaa. Minä nyt ajan näitä katuratoja ja Mansaaren ajot on katuratojen "The-juttu". Tuntuu luonnolliselta mennä nyt sinne. Meillä ei ole kyseenalaistettu, miksi menen ajamaan Mansaarelle tai mitä jos -keskusteluja ei ole perheessä käyty. Sitä ei tarvitse käydä. Koska se on ... hullua sanoa, mutta se on luonnollista. Ensin oli se Erno, joka ajoi prätkällä, sitten oli Erno, joka ajoi turvallisella moottoriradalla. Sitten se vaivihkaa siirtyi katuradoille. Se kuuluu meidän perhe-elämään ja on iso osa identiteettiäni. Sitähän minä, ja voin varmasti puhua aika monen urheilijan suulla, eniten pelkään, kun uran loputtua joutuu miettimään, kuka minä olen. En olekaan Erno, joka voitti Makaon kisan, vaan ihan tavallinen Erno. Sitähän minäkin tässä pelkään koko ajan.

Kostamo lähtee hyvillä mielin Mansaaren ajoihin.

Kostamo lähtee hyvillä mielin Mansaaren ajoihin.

Tuleeko kritiikkiä ulkopuolelta?

– Vaimoni naisystävistä aivan kaikki eivät ymmärrä sitä mitä ja miksi tätä teen. Ja onhan se vaikeaa millään tapaa järjellä selittää, että menen tuonne katuradoille ja nyt Mansaarelle, minkä historia on, mikä on. Tiedän, että kuulostaa ja itsestänikin tuntuu hölmöltä sanoa, että nyt olen sinne valmis, kun olen sinne tarpeeksi järkevä.

Millä fiiliksillä olet lähdössä?

– Hyvällä, tottakai. 2018 ajettu Macaon kilpailu oli urani ensimmäinen, milloin ei ollut minkään valtakunnan tuolospaineita. Tämä on nyt toinen kerta elämässäni, kun menen sellaiseen kilpailuun, missä ei ole minkään sortin menestymispaineita. Taivoitteenani on ainoastaan "voittaa se rata". Se on siltäkin osin erikoinen kisa, että ajat kilpaa oman pääkopan sisällä, et toisia vastaan. Siinä kiteyy tämän kilpailun luonne, mikä siellä on tärkeintä. Kaikki osa-alueet pitää olla kunnossa: korvien väli, fyysinen kunto, tekninen osaaminen, taustat, rahat...ihan kaikki, että pystyy keskittymään vain ajamiseen. Silloin se on turvallista.

Mansaaren ajot ajetaan 3.-10.6.2023.

Kostamon oma tiimi sai nimekseen 38 Motorsport. Erno Kostamoa voi tukea, ostamalla fanituotteita.

Kostamon oma tiimi sai nimekseen 38 Motorsport. Erno Kostamoa voi tukea, ostamalla fanituotteita.

Aiheesta aikaisemmin:

Imatranajon kaksoisvoittaja Erno Kostamo osallistuu kesäkuussa Mansaaren kisaan: "219 mutkan haaste"

Erno Kostamo voitti ensimmäisenä moottoriurheilijana "Vuoden paras pohjoiskarjalainen urheilija" -yleisöäänestyksen

Katuratamoottoripyöräilijä Erno Kostamon kilpaura on kestänyt kohta 20 vuotta: "Kehitys loppuu tyytyväisyyteen"

Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua

Mansaaren ajot 2023: 23-kertainen voittaja McGuinness taas Hondan Firebladen puikoissa radalle