– Ei kummoisempaa, Mansaarella ollaan. Saatiin juuri pyörät ja varikko valmiiksi North Westin jäljiltä. Nyt odottelen ruokaa. Rento viimeinen ilta ennen huomista, jolloin kello 10.40 pääsen ensimmäistä kertaa pyörällä radalle, kertoili Erno Kostamo rauhallisesti tunnelmiaan.
Mitä huominen pitää sisällään?
– Aamupäivällä on Mansaaren ensikertalaisille kuskeille Speed Control Lap, jossa edellä ajaa kokenut tt-kuljettaja, Richard 'Milky' Quayle. Hän on ollut vuosia opettamassa rataa tulokkaille, myös minulle. Kolme kaveria lähtee lisäkseni tuolle ohjatulle kierrokselle, jossa Milky ajaa edellä määrittäen vauhdin. Kun tuolta johdetulta harjoituskierrokselta tullaan varikolle, niin heti perään lähdetään yksin syöttämään radalle. Siitä käynnistyy ensimmäinen harjoitussessio. Iltamyöhäisellä on vielä kolmas harjoitussessio. Koko viikko on ajamista päivittäin, iltatreeneineen. Lauantai on välipäivä, ennen sunnuntain ensimmäistä, Superbiken kisastarttia. Se on kuuden kierroksen kisa. Otetaan ukosta heti löysät pois, naureskeli Kostamo.
Olet ollut Mansaarella jo muutaman päivän.
– Lensin tänne keskiviikkona aamupäivästä ja olin alkuviikon yksin. Vuokrasin auton ja tein keskiviikon sekä torstain intensiivistä työtä radan kanssa. Parissa päivässä ehdin kiertää radan 15 kertaa. Jokainen autolla ajettu kierros kestää tunnin, eli istuin näiden kahden päivän aikana 15 tuntia ja yli 900 kilometriä auton ratissa. (Mansaaren radan pituus on 60,72 kilometriä) Perjantaina pidin rentoutumis/latauspäivän, nukuin pidempään, kävin rannalla ja moottoripyömuseossa. Perjantai-iltana tulivat paikalle tiimi ja mekaanikot. Lauantaina oli pyörien ja varikkorakennuksen laittoa, kun kalusto tuli suoraan North Westistä. Eilen oli myös kuljettajakokoukset, kisajärjestäjien tapaamiset ja pressit. Tänään kävin vielä autolla heittämässä radan läpi. Kaikki on valmista. Nyt vain ruokaa ja akkujen latausta ennen huomista.
Millä mielin huomiseen ja tuleviin pariin viikkoon?
– Olen jutellu täällä muiden kisakuskien kanssa. Tämä on kaksjakoinen paikka. Kun heräsin keskiviikkoaamuna neljältä hotellista Helsinki-Vantaalla niin mietin, onko tässä mitään järkeä. Mutta kun pääsin keskiviikkona ajamaan ensimmäisen kierroksen autolla, niin heti syttyi kauhea polte, päästä nopeasti ajamaan radalle moottoripyörällä. Tunteiden aaltoliikettä. Toisaalta haluaisi olla tavallinen poika, tekemässä jotain tavallisen poikien elämään kuuluvia asioita. Toisaalta kauhea odotus, polte radalle. Nyt odotus on ohi, kolmen vuoden työ alkaa olla tehty, joka kulminoituu tuleviin viikkoihin. Olen kaikkeni tehnyt, enempää en pysty tekemään. Tai aina olisi voinut tehdä yhden lenkin enemmän, panostaa jonkun euron enemmän, aina on kehityskohteita. Katson vielä tänä iltana radan videon läpi. Sitten se on siinä, radan opettelu ja nyt tähtäin kilpailuun. Olen niin valmis, kun vain Suomen poika pystyy olemaan.
– Olen pohtinut, olenko valmis tähän kilpailuun. Imatranajo 2016 oli ensimmäinen katuratakilpailuni ikinä. Kun katsoin kisalehtiötäni, niin kisajärjestäjä oli laskenut, että minulla on 49 podiumsijoitusta ennen tänne tuloani. Se tuli itsellenikin yllätyksenä, että niitä on niin paljon.
– Olen opetellut ja tunnen radan niin hyvin, että ensikertalaisena pystyn ajamaan radan niin turvallisesti, kuin vain mahdollista, ettei tule "oho"-tilanteita. Toki vielä on paljon tekemistä, että pääsee pitämään kovaa vauhtia. Siihen menee vuosia.
Missä kaikissa Mansaaren kisoissa sinut nähdään?
– Ajan molemmissa Superstock- ja Superbike-lähdöissä ja vielä kahden viikon päästä lauantaina ajettavassa Seniori-TT -kisassa. Seniori-TT-kisa on 1000cc pyörillä ajettava, kuuden kierroksen kilpailu. Se on TT-kisojen arvostetuin kisa, kertoi Erno Kostamo.
Motouutiset toivottaa Erno Kostamolle antoisia viikkoja Mansaarella.
Aiheesta aikaisemmin:
Erno Kostamo tulevista Mansaaren kisoista: "Kaikki luulevat, että sinne mennään kylmiltään"
Imatranajon kaksoisvoittaja Erno Kostamo osallistuu kesäkuussa Mansaaren kisaan: "219 mutkan haaste"