Kauanko olet harrastanut stunttailua?
– Opettelin keulimaan Mankilla ja ylipäätään ajamaan mopolla 12-13 vuotiaana. Sitä ennen olin ajanut jollakin mopolla, mutta Mankilla opettelin kunnolla ajamaan. Minulla on aina ollut sellainen tyyli, ettei millään vehkeellä ole voinut ajaa normaalisti. Aina on pitänyt kikkailla ja Manki oli helpoin vehje siihen tarkoitukseen. Tämä on seitsemäs kausi kun ajan isolla Kawasaki ZX6R pyörällä.
Kuinka iso harppaus on siirtyä Mankista 600cc pyörään?
– Mankin ja Kawasakin välissä minulla oli kevari, mutta kevaristakin tuommoiseen isoon pyörään on iso harppaus. Tehoa on nelinkertainen määrä ja pyörä painaa puolet enemmän. Painavampaa ajoneuvoa on vaikeampi hallita.
Stunttailu on jatkuvaa opiskelemista, eikä aina kaikki mene "putkeen". Onko näiden vuosien aikana koskaan tullut oloa, että nyt saa riittää?
– Ainakaan vielä ei ole tullut sellaista fiilistä, ettei huvittaisi tai jaksaisi yrittää.
Mikä stunttailussa on kaikkein makeinta?
– En tiedä. Se on vaan jotenkin hiton siistiä ja kun tyylini on aina ollut se että pitää kikkailla, niin tämä on juuri sitä, kikkailua.
Onko sinulla olemassa siviilipyörää?
– Ei, minun on parempi pysyä pois tuolta tieliikenteestä. Ajotyyli voisi olla kyseenalainen.
Onko tämä sinun ammattisi vai harrastuksesi?
– Nyt voidaan sanoa, että tämä on ihan ammatti. Ensimmäisen keikan ajoin vuonna 2018, jonka jälkeen keikkoja oli satunnaisesti. Viime kesä oli ensimmäinen kunnon keikkakesä.
Miltä tuleva kesä näyttää keikkojen suhteen?
– Paria viikonloppua lukuun ottamatta, kalenteri on täynnä heinäkuun puoleen väliin asti. Heinäkuun puolessa välissä mennään Saksaan ajamaan kilpaa. Se vie viikon.
Miten aikaisemmat kilpailut ovat menneet?
– Ei välttämättä parhaimmalla mahdollisella tavalla. Viime vuonna oltiin Saksassa ajamassa samassa tapahtumassa, mihin nyt ollaan menossa. Siellä olin parkour -kisassa, suomeksi temppurata, toinen. Se oli hyvä. Porin freestyle-kisoissa pääsin finaaliin viiden parhaan joukkoon, mutta se jäi siihen. Uran alkuaikoina käytiin jonkin verran Virossa kisaamassa, mutta silloin en ollut vielä niin hyvä ajamaan.
Ensimmäinen stunt-show oli Kuopiossa lauantaina puolen päivän aikaan. Viime viikolla Jyväskylän stunt-alue oli "haasteellinen", miltä tämän päivän ensimmäinen veto täällä Kuopiossa tuntui?
– Suorittamisessa oli vielä vähän alkukankeutta, mutta alue on todella hyvä. Vähän pölyinen, mutta se ei haittaa. Yleensä stunt-alueet ovat vähän kyseenalaisia.
Kevät on ollut vähän myöhässä. Kuinka paljon olet ehtinyt treenaamaan tänä keväänä?
– Ennen Jyväskylän keikkaa ehdin käydä pari kertaa ajamassa ja nyt olen ehtinyt käydä ajamassa kaksi kertaa lisää ja tulihan Jyväskylässäkin treeniä, kun siellä oli viisi vetoa.
Eero Syrjäsen ja Miro Tausan Stunt-show alkoi heidän Suzuki PV -stunteilla.
Pyörät vaihtuivat isompiin. Eero Syrjäsellä Kawasaki ZX6R ja Miro Tausalla 500cc KTM.
Aiheesta aikaisemmin:
Limited Stunt Show läpi hyytävissä olosuhteissa Kuopion MP-näyttelyssä, lopussa yllätyskosinta
Kuopion MP-messut: Stunt Freaks Team hyppyshow - huikeaa, puhdasta ilmalentoa, katso kuvat
Stunt Freaks Team vauhdissa Kuopion MP-näyttelyssä - kun asfaltti kuivuu vauhti kiihtyy
Stunt-kuski Henna Lautamäki: Stunt riding on minulle jatkuvaa omien rajojen hakemista
Edit: 01.05.2023 kello 22.27 Eero Syrjäsen toisen stunt-pyörän merkki Honda Monkey:sta Suzuki PV:ksi ja lisätty artikkelit "Aiheesta aikaisemmin".