Jarno ”The Flying Finn” Saarinen ei ollut vain mestarillinen ratamoottoripyöräilijä, hän oli lahjakas ja lämminsydäminen ihminen. Hän opiskeli työn ohella ja sai hyvän insinöörin ammattitutkinnon, oli luonteeltaa johtaja ja avulias, avoin ja kielitaitoinen ja aina valloittava hymy kasvoillaan sekä huumorin pilke silmäkulmassaan – todellinen sankari ja roolimalli.
Jarno aloitti kilpailemisen talvisin monilla kotimaisilla jääradoilla. Ensin hänen pyörissään oli Soilin isän raspaamat renkaat ja myöhemmin niihin saatiin myös nastarenkaat. Näistä jääratakokemuksista juonsivat varmasti hänen taitonsa käsitellä taikurinomaisesti moottoripyöräänsä.
Jarno käytti matalia "rönötys"ohjaustankoja RR-kisapyörissään ja hän kehitti myös erityisen ajoasennon viedä pyörä nopeisiin kaarteisiin radalla. Tätä monet myös kopioivat hänen jälkeensä.
Yhdessä vaimonsa Soilin kanssa he olivat unelmatiimi ja saavuttivat ensimmäisen suomalaisen voittaman MM-kullan 1972. Ratkaisu tapahtui kauden toiseksi viimeisessä kisassa Imatralla 30.7.1972. Jarno voitti 250cc luokan lähdön neljännen kerran sillä kaudella ja se varmisti Maailmanmestaruuden.
Mestaruuksien määrä ei korvaa sitä tapaa miten hän saavutti ainutlaatuisen maailmanmestaruutensa. Todellisen sankarin tekee se, miten kilpailu-ura sai alkunsa rakkaudesta moottoripyöriin ja kilpailemiseen, halu rakentaa ja ylläpitää omia pyöriään suurella kunnianhimolla ja auringontarkalla insinöörin teknisellä taidolla.
Mestari, joka ”elää” mielessämme.
Aiheesta aiemmin:
Ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarisen uskomaton tarina lopultakin tv-sarjaksi
Imatranajon legendaarisen katuradan nimeksi Jarno Saarinen Circuit Imatra
Jarno Saarisen palkintopokaalit ensimmäistä kertaa esille Suomen Moottoripyörämuseoon
Jarno Saarinen saa patsaan kotikaupunkiinsa Turkuun 2.7. italialaisten faniensa toimesta
Jarno Saarisen kisapyörät ja MM-ajoasu elävöittivät historiaa Kuopiossa