– Macaon vuoden 2019 kolarista toivuttuani minulla oli ja on edelleen yksi iso unelma: IRRC-sarjan mestaruus. Alkukausi oli todella vaikea. Emme saaneet pyörää sopimaan ajotyylilleni, etenkin pyörän eletroniikka ja sen asetukset oli hankala saada kohdilleen. Tottakai loukkaantumisen tuoma pitkä ajotauko näytteli tässä myös osaansa.
– Moottoriurheilu ei ole niitä yksinkertaisimpia muotoja unelmien saavuttamiseen, pelissä on muuttujia välillä hieman liikaakin. Kaksi viikkoa sitten olin valmistautumassa voittoisasti sujuneiden Imatranajojen jälkeen IRRC-sarjan kolmanteen osakilpailuun Belgian Chimayhin, kun rouva Fortuna astui epämiellyttävästi esiin. Alkukauden tallini Penz13 racing joutui äkillisesti lopettamaan toimintansa.
– Tiimin lopettaminen tuli täysin puskista, me kuljettajat emme ole vielä saaneet mitään järkevää selitystä tapahtumille. Tiimin henkilökunta on kuitenkin lupautunut jatkamaan meidän kuljettajien taustalla ja olivatkin apunamme jo nyt Belgian osakilpailussa. Samalla sen operatiivinen johtaja Stefan on lupautunut olemaan taustallani uusissa sopimuskuviossa ja ensi kauden suunnittelussa.
– Penz13 racingin lopettamisilmoituksen jälkeen sain entistä vahvemman tuen hienoilta kumppaneiltani ja saimme pika-aikataululla järjestettyä rahoituksen kilpapyöräni ostamiseksi ja uuden tallin, 38motorsport, perustamiseksi. Pyörän hankintaan / ostamiseen meillä oli kolme vuorokautta aikaa. Saimme sen verran yhteyttä tiimin omistajaan sopiaksemme pyörän ostosta ja luovutuksesta Saksassa ennen Belgian viikonloppua.
Yhteistyökumppanini Naulankanta, Bellabit ja Imatranajo Oy rahoittivat pyörän hankinnan. Iso työ oli saada koko homma tehtyä vain kolmessa vuorokaudessa. Saimme perjantai-iltapäiväksi sovittua pyörän kuljetuksen Saksasta Belgiaan. Pyörä oli siis suoraan Imatranajojen jäljiltä, joten perjantaina alkoivat huoltotoimenpiteet heti pyörän saavuttua Belgiaan, jotta kaikki olisi valmista lauantaiaamuna. Menihän siinä pitkälle yöhön, ennen kun kaikki oli valmista.
Meillähän ei ollut tällä aikataululla mitään omia varikkotarvikkeita. Saimme teltan toiselta tiimiltä, työkalut toiselta ja aggregaatin taas kolmannelta jne…
– Markka Racingin Ilkka Pönniä tarjosi meille varasuunnitelman omalla kalustollaan siltä varalta, jos pyörän ostaminen ei onnistu. Minulla oli siis Belgiassa myös Ilkan kalusto odottamassa kaiken varalta.
– Belgiassa ajo kulki hyvin ja sain ajettua aika-ajoissa sekä ensimmäisessä kisaerässä kaksi kertaa kolmossijan ja mestaruustaiston kannalta tilanne näytti hyvältä. Toisessa kisaerässä ajo sujui jälleen hyvin ja olin matkalla podiumille, mutta sitten tuli huono tuuri mukaan matkaan. BMW:n moottorista tuli sisuskalut pihalle ja kisa päättyi harmittavaan keskeytykseen.
– Kolmen viikon päästä IRRC-sarja jatkuu, mutta nyt on jälleen iso vuori kiivettävänä rahoituksen ja taustojen kuntoon saamiseksi, jotta saan uuden moottorin pyörään ja tiimin toimimaan loppukauden ajaksi. Eli vielä on jäljellä 2 kisaviikonloppua ja kun ajetaan tuplalähdöt, niin osakilpailuja on kaikkiaan neljä.
– Nyt minulla on tiimissäni vain mekaanikkoni Pekka Oikkonen. Virallinen vahvuus on 1+minä. Mutta apua on tarjolla Suomesta kuljetuspuolelle ja Pekan vaimo Nina kiertää osan kilpailuista mukana.
Nöyrin mielin pyydän nyt moottoriurheiluyhteisöä mukaan elämään kanssani loppukautta 2022. Avaan ERNO KOSTAMO 38 SUPPORTER -tarrakampanjan tästä päivästä alkaen. Tervetuloa mukaan tukemaan matkaani kohti unelmia kauden 2022 osalta. Kaaduttu ollaan useasti niin radalla kuin varikkopelissä, mutta aina olen pystynyt nousemaan entistä vahvempana takaisin.
Terveisin,
Erno
Tarrakampanjaan osallistuminen:
ERNO KOSTAMO 38 SUPPORTER tarra
- Hinta: 100€ / kpl
- Lähetä (nimi ja tarrojen kpl määrä)
- Tekstiviesti 0400870415
- Sähköposti erno.kostamo.38@gmail.com
- Saat viestinä maksuohjeet ja tarran toimitustiedot.
Aiheesta aikaisemmin:
Erno Kostamo joukkokolarissa Macaun GP:ssä: vakavia vammoja, mutta toipumassa