Moottoripyöräilyssä keliolosuhteet vaikuttavat suhteessa enemmän kuin nelipyöräisillä ajoneuvoilla liikuttaessa. Kun sää muuttuu viileämmäksi sekä kosteammaksi ja puut alkavat pikkuhiljaa pudottaa lehtipeitettään, on motoristin oltava erityisen tarkkana ajokauden loppuosan turvallisuudessa.
Lämpötilat lähentelevät päivisin kymmentä astetta, ja öisin mennään jopa hallan puolelle. Motoristin on huomioitava, että kelien kylmetessä kitka vähenee jatkuvasti renkaan ja tien välissä.
Kun tie on kylmä, eivät moottoripyörän renkaat pääse kunnolla lämpenemään normaalissa katuajossa. Näin on mahdollisuus, että renkaat pettävät alta esimerkiksi nopeassa hätäjarrutuksessa tai vastaavasti liian suurella nopeudella kaarteeseen tultaessa. Malttia tarvitaan koko ajan lisää ajamiseen, kun keliolosuhteet tästä huononevat.
Illat ovat jo pimeitä, ja tästä keli vain synkkenee talvea kohti mentäessä. On siis syytä pitää päällä värikkäitä, näkyviä ajovarusteita – ja etenkin pimeällä heijastinliiviä, jotta autoilijoilla olisi parempi mahdollisuus huomata motoristi pimeyden keskeltä. Tehokasta valojen käyttöäkään ei saa unohtaa.
Syksyn pimeyteen kuuluvat myös hirvieläimet, joita on erittäin vaikea havaita niiden ryskätessä tielle pimeästä metsästä. Onkin syytä miettiä myös omaa ajonopeutta ja tarvittaessa hidastaa, sekä ottaa riistavaroitusmerkit tosissaan. Motoristin sijoittumisella on myös merkityksensä motoristin näkymiseen, eli ole siis näkyvä äläkä yllätä tai oleta, että autoilija on sinut havainnut esimerkiksi maantien risteyksessä.
Oikea pukeutuminen ja varustus säilyttää ajamisen nautinnon
Niin tässä kuin monissa muissakin harrastuksissa kelien kylmetessä astuu suureen rooliin pukeutuminen. Syksyllä emme oikein voi vältellä vesisateita tai kylmiä ilmoja. Ajopuvun olisi oltava vedenpitävä, hengittävä ja näkyvä – tai vähintäänkin pitäisi laittaa sadeasu ajopuvun päälle.
Tutkimusten mukaan suoraan kohden lähestyvästä motoristista niin sanottu frontaaliosa ei näy eteenpäin autoilijoille, joten olkapäiden ja kypärän olisi hyvä olla värikkäitä havaittavuuden takia.
Ajokenkien ja hanskojen olisi niidenkin syytä olla vedenpitävät. Jos kastelet jalkasi, olet hetken päästä täysin kohmeessa, ja ajamisen nautinto häviää metri metriltä.
Jos kypäräsi visiiri on vielä tumma- tai peilipintainen, on se nyt syytä vaihtaa kirkkaaseen. Tumman visiirin takaa on lähes mahdotonta havaita pimeällä tiellä epätasaisuuksia, saati sitten tielle ryskäävää hirvieläintä.
Motoristin on myös huolehdittava omasta fyysisestä sekä psyykkisestä ajokunnostaan, ja oikealla pukeutumisella voi vaikuttaa asiaan. Muista, että kerrospukeutuminen on kaiken A ja O.
Ratsaa renkaasi – ne ovat elintärkeässä roolissa
Motoristi ja hänen varusteensa ovat kunnossa, mutta myös itse moottoripyörän kuntoon on kiinnitettävä huomiota. Motoristit tietävät, että lakisääteinen moottoripyörän renkaan minimikulutuspinta on yksi millimetri – mutta että tuolla millimetrillä ei saada tarvittavaa pitoa sateisilla keleillä.
Jos rengas on ajettu jo alle kolmen millimetrin, ei vesi enää ehdi poistua riittävän nopeasti urien kautta renkaan alta pois. Näin ajoneuvo on vaarassa joutua vesiliirtoon, kun rengas ei ole koko ajan kosketuksissa tien pintaan.
Suosittelenkin vähintään 3-4 millin urasyvyyttä moottoripyörän renkaisiin varsinkin syyssäille. Muista myös oikeat rengaspaineet.
Omaa viihtyvyyttä voi lisätä esimerkiksi kahvanlämmittimillä, jotka ovat oiva keino pitää motoristin kädet lämpimänä. Näin myös tuntuma pyörään säilyy hyvänä. Nykyään varsinkin matkapyörissä kahvanlämmittimet alkavat olemaan vakiovaruste, mutta vanhempiin pyöriin joissa niitä ei vakiona ole, voidaan ne asentaa jälkiasennuksena.
Aika laittaa moottoripyörä talvisäilytykseen – muista nämä seikat
Moottoripyörän olisi parasta viettää talvensa kuivassa ja lämpimässä tilassa. Prätkä ei tykkää pakkasesta, koska se voi vaurioittaa moottoria sekä polttoaine- ja jäähdytysjärjestelmiä.
Nykyään erilaiset varastointiyritykset tarjoavat edulliseen hintaan moottoripyörän talvisäilytyspaikkoja ja näitä kannattaa hyödyntää, jos itseltä tai vaikkapa omalta moottoripyöräkerholta ei sopivaa paikkaa löydy.
Markkinoilta löytyy erilaisia bensiinin säilytysaineita, jota on hyvä laittaa tankkiin ennen viimeistä ajoa talliin. Näin varmistat, että pyöräsi pörähtää käyntiin ensimmäisellä yrityksellä, kun kevät taas koittaa ja ajokausi alkaa. Bensiinin säilytysaine puhdistaa polttoainejärjestelmän, palotilan ja venttiilit. Stabilointiaineen avulla bensiini säilyy jopa 24 kuukautta käyttökelpoisena. Muista tarkistaa, soveltuuko bensiinin säilytysaine pyörääsi.
Myös akku olisi muistettava irrottaa talven ajaksi, ja keväällä ennen käyttöönottoa ladata se täyteen ennen asentamista takaisin pyörään. Näin voi pidentää akun käyttöikää huomattavasti.
Puhdista lisäksi pyöräsi huolellisesti – vahauskaan ei olisi huono idea ennen talvisäilytystä.
Hyviä ja turvallisia kilometrejä ajokauden loppuun asti, nautitaan harrastuksestamme!
Mitä vinkkejä sinulla on moottoripyörän talvisäilytykseen? Miten pitkälle jatkat ajokauttasi?
Tässä linkki alkuperäiseen blogitekstiin.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Näin huollat moottoripyörän talvikuntoon
Harri Kuuttila: mekaanikkomestarin pajasta painavaa asiaa moottoripyörien huoltamisesta