– On kunnia saada esitellä Jarno Saarisen 50 vuotisjuhlanäyttely. Missään ei ole aikaisemmin nähty näin kattavaa näyttelyä, eihän, Moottoripyörämuseon Riku Routo varmisti paikalla olleelta Jarnon veljeltä Jari Saariselta.
– Ei ole, vahvisti, Jari Saarinen.
- Täällä on esillä paljon siihen Jarnon uraan liittyvää tavaraa. Muun muassa lähes hänen saamansa palkinnot, pyöriä, valokuvia, videoita ja muuta ennennäkemätöntä rekvisiittaa. Sen lisäksi museon osastoilla juhlistetaan sitä, että Imatran Moottorikerho täyttää 65 vuotta, Imatranajo 60 vuotta, Suomen Moottoriliitto 100 vuotta, Helsingin Moottorikerho 100 vuotta ja Touring Finlandia 50 vuotta.
– Nyt on aihetta juhlaan. Taustalla on ollut rankka kaksivuotinen. Ei ole oikein pystynyt järjestämään mitään, nyt sitten juhlistetaan senkin edestä. Uskallan väittää, että tämä on hienoin näyttely, mitä meillä on koskaan ollut. Tuleva kesä on täynnä tapahtumia, lähes joka viikonloppu on jotakin. Live-musiikkia, auto- ja moottoripyöräkokoontumisia, hehkutti museon johtaja Riku Routo.
Routo myös esitteli museon tuoreimman työntekijän, kaikkien tunteman mäkikotka Janne Ahosen.
– Janne aloitti täällä pari kuukautta sitten. Kerro Janne, mitä täällä teet, kehoitti Routo.
– Töitä, vastasi Janne Ahonen lyhyesti kansainvälisen huippu-urheilijan vaatimattomuudella.
– Janne on oikeasti monitaitoinen kaveri, jonkalaista tänne tarvitaan. Esimerkiksi eilen Janne lyhensi mun housut, eli monenlaista. Pääasiallisesti Janne rakentaa näitä osastoja ja hakee ja vie pyöriä ja hän ottaa koppia tästä moottoripyöräkaupasta, selvensi Routo.
– Kyllä touhua piisaa ja on tärkeää että ei ole aina yhtä ja samaa, vaan todella monimuotoista, vahvisti Janne Ahonen.
Pikkuhiljaa kutsuvieraita alkoi saapua paikalle ja Finnairin lentokapteenien orkesteri soitti taustalla Glen Miller -tyylistä musiikkia.
Jarno-näyttely todella merkittävä asia
Vip-vieraiden joukossa oli myös Jarno Saarisen leski Soili Karme. Soili, mitä sinulle merkitsee se, että Jarnon palkinnot ovat esillä täällä Suomen Moottoripyörämuseossa?
– Se merkitsee todella paljon, sillä tähän asti ne ovat olleet vähän piilossa. Kiva, että nyt kaikki voivat niitä katsoa, etteivät ole missään kellarissa tai varastossa. Tämä on niille niiden arvoisensa paikka, iloitsi Soili Karme.
Noille palkinnoille olisi varmasti ollut muitakin ottajia. Mikä ratkaisi, että palkinnot tulevat nimenomaan tänne Lahteen?
– Täällä käy paljon ihmisiä ja kun on samaan aikaan näyttelyssä Imatranajo ja Kymiringkin on lähellä. Ja kun nyt tulee MotoGP-kisat, niin senkin takia mielestäni tämä on hyvä paikka Jarnon palkinnoille, jatkaa Karme.
Näitä palkintoja on todella paljon. Kuinka paljon niitä kaikkiaan on ja onko tässä kaikki?
– Ei ole kaikki, enkä osaa edes arvioida palkintojen määrää. Esimerkiksi Daytonassa voitetun komea pystin ja palkintomitalit olen lahjoittanut Suomen Urheilumuseolle. Ne ovat siellä ikuisesti. Nämä palkinnot ovat täällä lainassa, Karme tähdensi.
Kiersit kilpailuissa Jarnon matkassa. Näihin palkintoihin sisältyy varmasti paljon tärkeitä muistoja. Onko joku näistä palkinnoista erityisen muistorikas/tärkeä?
– Minusta se Daytonan palkinto, vaikka se ei olekaan niin muistorikas, mutta se on tärkeä. Muistorikkaista palkinnoista nostaisin esiin Imolan 200 mailin palkinnon, jonka Jarno voitti Daytonan kilpailun jälkeen. Järjestäjät olivat meidän ystäviä. Siellä oli tämä doctor Costa, joka hoiti kaikkia ajajia kuin omia poikiaan. Täytyy myöntää, että ne palkinnot olen pitänyt itselläni, Soili Karme tunnusti.
Jari Saarinen, mitä sinulle merkitsee, että Jarnon pyörät ja palkinnot ovat nyt täällä?
– Kyllä se on ihan hienoa. Äitimme asunto, missä palkinnot olivat, hävitettiin. On hienoa, että ne ovat jossain esillä, kun minulla ei ollut niille mitään muuta tilaa, iloitsi Jari Saarinen.
Mikä sinun osaltasi ratkaisi, että nämä palkinnot tulivat juuri tänne?
– Sopivat paikat ovat harvassa. Mielestäni tämä on tällä hetkellä paras moottoripyöränäyttely / -museo tällä hetkellä. Sikäli tämä on paras paikka. Itselleni jäi vielä tavaraa, mutta palkinnoille ei ollut tilaa. Lisäksi toin tänne nähtäville kaksi pyörää. Ne jäävät tänne hetkeksi. Jos ajan näytösajoja, niin sitten täytyy välillä hakea ne pois täältä, pohti Saarinen.
Sinäkin olet ajanut kauan.
– Aloitin kahdeksanvuotiaana ajamalla mopolla. Tosin oli 15 vuotta väliä, ettei minulla ollut edes katupyörää. Kyllä silloinkin aina välillä lainailin pyöriä. Eli olen ajanut koko ikäni. Nyt ajan vain katupyörällä ja noita näytösajoja. Kilpailu-ura jäi jo ennen Jarnon kuolemaa, kun menin avioon ja armeijaan. Jarno lähti ulkomaille ajamaan ja minulta loppuivat rahat, joten kilpaileminen jäi siihen, muisteli Jari Saarinen.
Olitteko Jarnon kanssa tasavertaisia kilpakumppaneita?
– Ajoimme eri luokissa Suomessa. Jarno ajoi aikuisten luokassa ja minä nuorten. Meitä on neljä veljestä ja esimerkiksi Ruissalon saarella kaikki meistä ovat joskus voittanut luokkansa. Sen verran hulluja ollaan kaikki, Saarinen naureskeli.
Mistä teidän perheeseen tuli innostus kilvanajoon?
– En osaa sanoa. Se vaan on tullut. Olin neljän, kun isä kuoli ja käsittääkseni hänellä ei ollut koskaan moottoripyörää. Hän oli kyllä innostunut autoista, mutta ei hän koskaan niilläkään kilpaillut. Todennäköisesti innostus lähti isoveljistä, arveli Jarno Saarisen pikkuveli Jari Saarinen.
Aiheesta aikaisemmin:
Suomen Moottoripyörämuseosta löytyy myös suomalaisen surmanajon historiaa
Lahden Moottoripyörämuseon Spirit of Jarno -laajennus etenee – katso kuvat
Suomen Moottoripyörämuseo tänään nelivuotias