– Kaksi vuotta on tehty 24/7 töitä tämän laajennusosan eteen aivan viime metreille asti. Päivää ennen avajaisia oli lopputarkastus, joka meni hyvin ja avajaiset saatiin pidettyä suunnitelman mukaisesti. Kattoterassin teko piti alkaa nyt heti perään, mutta kerrankin järki voitti ja päätimme siirtää sen projektin aloituksen syksyyn, kertoi Routo.
Laajennusosan pyörät mukaan lukien, montako moottoripyörää museon sisällä on?
– Tuota on kysytty monta kertaa joten kävin laskemassa, ja tällä hetkellä esillä on 70 pyörää, mikä on yllättävän vähän, sillä ennen laajennusosaa meillä on ollut parhaimmillaan esillä 100 pyörää. Nyt mahtuisi toki enemmänkin, mutta halusimme uudesta tilasta sellaisen, että jokainen pyörä olisi hyvin esillä niin, että niitä pystyy katsomaan ja halutessaan kuvaamaan jokaisesta suunnasta. Tänä vuonna esillä ovat 1920-30 luvun moottoripyörät ja näyttely tulee vaihtumaan vuosittain, selitti Routo.
Jos näiden moottoripyöräharvinaisuuksien keskeltä pitäisi nostaa esille yksi erityinen pyörä, niin mikä se olisi? Routo miettii hetken ja lähtee kävelemään näyttelyosaston perälle ja selittää kulkiessaan.
– Tässä on Salpausselän moottorikerhon perustajan, Leo Ropposen pyörä. Se on ensimmäinen pyörä, jolla hän ajoi kilpaa, siitä löytyy valokuviakin. Tää on huikea tää Durel, en ikinä ollut kuullut tällaisesta pyörästä ja tämäkin löytyi Suomesta...ja ihan orkkis "Pösö". Tää Rutgel on supersuper harvinainen pyörä, kunigasakselimoottori, samaten tämä Norton. Näitä on 18 koko maailmassa.
Sitten pääsemme Riku Roudon valitseman pyörän ääreen.
– Raleigh Model -31. Surmanajoa harrastanut Jokilammen perhe osti sen keväällä 1932. Perheessä oli useampia surmanajajia, he olivat tuolta Hollolan Härkölästä. Pyörästä löytyvät kaikki dokumentit, sarjanumerot sekä dokumentti siitä, kun Arvidson myi pyörän Jokilammelle. Lisäksi löytyy valokuvia, kun tällä pyörällä on ajettu surmanajopallossa ja itse surmanajopallo seisoo edelleen Tampereella yhden talon pihassa. Mielestäni on aika hauska, että tällainen löytyy vielä. Suomalaista moottoripyörähistoriaa parhaimmillaan
Mistä tämä pyörä löysi tiensä moottoripyörämuseoon?
– Tunnen tämän pyörän omistajan, hän on aikaisemminkin lainannut pyöriään tänne. Meillä oli häneltä 350cc Raleigh, jonka minä olen omistanut joskus. Ostin sen Sakke Järvenpäältä ja se sama pyörä oli Sleepy Sleepersin Mopotshow-levyn kannessa. Raleighini nykyinen omistaja kertoi, että tämmöinenkin olisi, niin sehän oli Rikulle Porin reissu. Palautin sen Sliippareiden Mopotshow Raleghin ja saatiin tämä tilalle. Se surmanajopallokin pitäisi saada tänne Moottoripyörämuseon pihalle, tuumi Riku Routo lopuksi.
Raleigh Mo-31 pähkinänkuoressa
Siten, kuin esitetekstissä on aikanaan kerrottu.
Hinta: 9,900 Suomen markkaa (vuonna 1931)
- ERITTELY:
- Moottori: 4/5 hv. 298 ccm. Sil. läpim. 65.6 mm., iskun pituus 88 mm. Kiertokanki rullalaakereilla. Kampiakseli kuulalaakereilla. Kevytm. mäntä. Venttiilit suojatut. Sil. kansi irroitettava. Voitelu: Kokonaan itsetoimiva kiertovoitelu. Sytytys: Magneetto suojatussa asemassa.
- Vaihdelaatikko: Sturmey-Archer 3 vaihteinen. Käyntiinpanopoljin. Käsin ohjattu 2 levy kytkin. Vaihdesuhde: 5,85, 9.0, 16.1. Voimansiirto: Ketju 1/2"x.205" voidellaan suoraan moottorista. Ketjusuojus suojelee kokonaan etuketjua, sekä takaketjun yläosaa.
- Kehä: Omaa rakennetta, erittäin kestävä. Moottori eteenpäinkalteva. Etuhaarukka: Erikoisrakennetta, hyvin joustava ja varustettu iskunvaimentajalla. Ohjaustanko: Säädettävä mukavine kumi-kädensijoineen. Säiliö: Kaksiosainen, toisistaan riippumattomia, sisältäen yhteensä 1 3/4 gallonaa (= 8 l.) bensiiniä. Öljysäiliö erikseen satulan alle sijoitettuna. Satula: Viimeistä mallia. Korkeus maasta 24 1/2". Jalkatuet: Säädettävät, kestävää rakennetta. Jarrut: Tehokkaat etu- ja takapyörissä.
- Äänenvaimentaja: Kromi-niklattu hyvin tehokas. Pakettiteline: Irroitettava. Työkalulaukku: Satulan alla täydellisine työkaluineen ja rasvapuristimineen nahkakotelossa. Kumit: Dunlop Cord 25x3". Likasuojat: Laajat ja syvät, kestävää rakennetta. Lakeeraus: Musta. Säiliö kromi-niklattu, kultajuovineen.
- Päämitat: Suurin pituus 82". Leveys 30" Korkeus maasta 5 1/4". Paino: 95 kiloa. Sähkövalaistus: Lucas täydellinen sähkövalaistus. Merkinanto: Sähkötorvella. Nopeus: 85 km. tunnissa. Polttoaineen menekki: 2 3/4 ltr. 100 km. kohti normaalivauhdilla.
Moottoripyörämuseolla järjestetään viikottain eri tapahtumia, koronatilanne huomioon ottaen. Katso tulevat tapahtumat ja aukioloajat museon sivuilta täältä tai Facebookista täältä.
Suomalaisen surmanajon historia lyhyesti:
Suomalaisesta surmanajosta puhuttaessa useimpien mieleen nousevat Onni ja Kalevi Suuronen, jotka ajoivat surmanajotynnyrissä moottoripyörän lisäksi autolla, jotka myös löytyvät moottoripyörämuseon syövereistä. Onni Suuronen aloitti uransa vuonna 1948, mutta ennen heitä sisarukset Väinö, Yrjö ja Anna-Liisa Jokilampi alkoivat ajaa surmanajoa tynnyrissä jo 30-luvulla. Sisaruksista Yrjö Jokilampi ajoi surmanajoa myös edellämainitussa metallipallossa. Jokilammet lopettivat surmanajon vuonna 1952. Suuroset ajoivat 1990-luvulle asti. Vuosina 1999-2011 suomalaista surmanajoperinnettä pitivät yllä Mikko ja Heidi Leivo. He myivät surmanajopallonsa Pasi Heikkilälle, joka yhdessä Sasja Laajoen kanssa muodosti Cage Riders -surmanajokaksikon. Pasi Heikkilä ajoi vuoteen 2017 ja hänen tilalleen vuonna 2018 tuli Jarno Karanto. Keväällä kaksikko osallistui Talent Finland -ohjelmaan päästen semifinaaliin asti.
Aiheesta aiemmin:
Lahden Moottoripyörämuseon Spirit of Jarno -laajennus etenee – katso kuvat
Seinäjoen Bikeshow: Cageriders - hurjaa surmanajoa maailman suurimmassa pallossa
Seinäjoen Bikeshow: Cageriders treenaamassa surmanajoa - katso video
Päivän video: Cageriders ja maailman vaarallisin ja liekehtivin temppu surmanajopallossa