Koeajot
Motouutiset sai kutsun tulla koeajamaan Jawa palaa Päitsille -pyörän. Vilkaisin kalenteriin ja siellä näytti tilaa olevan, joten homma kiinni. Kyseessä on niin mielenkiintoinen laite, että jos aikaa ei olisi kalenterissa ollut, niin olisi sitä sinne tehty.
Lue lisää ›
Kerroimme jo aiemmin, että legendaarisen Päitsi-HD:n rakentajanakin tunnettu Jorkki Korhonen on tuunaamassa modernista perus-Jawasta Päijänne-ajoon sopivaa versiota. Toimittajamme Anssi Kivinen on parhaillaan Lemillä koeajamassa uusiksi rakennettua pyörää, saa nähdä, mitkä ovat kommentit.
Lue lisää ›
Valmistajat esittelevät kiivaasti uusia malleja. Toimittajamme Tero Kiira on juuri Portugalissa testaamassa uutta Triumph Tiger Sport 660 mallia. Se on suoraan kilpailija Yamaha Tracer 7 ja Kawasaki Versys 650 malleille.
Lue lisää ›
Koeajot
Vuokrasimme syyskuussa Lapissa Saariselällä sikäläisen suuren palveluntarjoajan sähköavusteista "fättäriä" ja osittaisesta sähköavusteen toimimattomuudesta, liioista rengaspaineista, surkeasta istuimesta ja täydellisestä jousituksen puuttumisesta johtuen kokemuksessa oli myös huonot hetkensä luonnon uskomattomuudesta huolimatta. Se herätti kuitenkin kiinnostuksen asiaan: miltä tuntuisi ajaa kunnollista sähköfättäriä, jossa on hyvä istuin, laadukas, toimiva jousitus, enemmän tehoa ja kohdallaan olevat rengaspaineet. Voitte arvata, että ilahduimme, kun meille soitettiin ja tarjottiin koeajettavaksi juuri tällaista laitetta.
Lue lisää ›
Koeajot
Lähtökohtana tälle syksyiselle koeajolle oli saada kokemusta sähkömoottoripyörän käytettävyydestä ja soveltuvuudesta erilaisiin tarpeisiin. Pyörän perusspeksit ovat pääpiirtein tuttuja aikaisemmista malleista, joten niihin emme tässä perehdy. Zerolla on monivuotinen kokemus sähkömoottoripyörien valmistamisesta, joten valinta oli luonnollinen. Suomeen tuotavissa, etenkin suurempitehoisissa, sähkömoottoripyörämalleissa valikoima on vielä tällä hetkellä kapea. Harley-Davidson LiveWire on ehkä lähin Zeron kilpailija.
Lue lisää ›
Sporttipyörien markkinat ovat muuttuneet dramaattisesti. Vuoden 2008 jälkeen sporttipyörien myynti on tippunut Euroopassa peräti 77 prosenttia. Se on älyttömän paljon. Suurimmat syyt tuohon ovat kiristynyt nopeusvalvonta, kasvaneet vakuutusmaksut ja kuljettajien keski-iän nousu. Nyt Yamaha on päättänyt houkutella uusia harrastajia lajin pariin. Saammeko esitellä, vuosimallia 2022 oleva Yamaha R7. Uusi, keskikokoinen sporttipyörä, josta löytyy myös luonnetta! Katso myös Tero Kiiran tekemä videoarvio pyörästä.
Lue lisää ›
Motouutisille tarjoutui mahdollisuus vielä näin loppusyksystä koeajaa retroista retroin, mutta Intiassa suunniteltu ja valmistettu, nelitahtinen Jawa 300 CL moottoripyörä. Päätimme ottaa tarjouksen vastaan ja tutkailla, miten täysin uusi Jawa toimii ja miten modernisointi on onnistunut.
Lue lisää ›
Benelli on perinteistäkin perinteisempi italialainen moottoripyörämerkki. Se taitaa myös olla vanhin italialainen moottoripyörävalmistaja, sillä yritys on perustettu Pesaroon jo vuonna 1911. Miten Benellin 500-kuutioinen Leoncino Trail -malli pärjää tämän päivän vaatimusten keskellä?
Lue lisää ›
Uusi Multistrada V4S on yksi upeimmista tarjolla olevista uusista moottoripyöristä. Varsinkin, jos haluaa pyörän sisältävän suorituskykyä, korkeaa teknologiaa, mukavuutta, sekä sopivuutta eri ajoalustoihin.
Lue lisää ›
Oli mielenkiintoista nousta Multistrada 950S:n sarviin kun vastikään oli saanut makustella isompaa Multistrada V4:ää. Kaksosia ne eivät ole, mutta ”ducatilaisuus” huokuu molemmista. Keskitymme tässä ”pikkuveljeen”.
Lue lisää ›
Julkaisimme jo aiemmin Motovideo-videokoeajon Honda NC 750 DTC:stä, tässä vielä tarkempi tekstimuotoinen koeajo pyörästä heille, jotka sellaisesta enemmän pitävät. NC 750 on keskikokoinen adventure- tai touring- tai yleispyörä. Se taipuu moneen, mikä on ehdottomasti sen vahvuus yhdessä kätevän moottorin ja siihen hyvin istutetun kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kanssa.
Lue lisää ›
Tämän vuoden puhuttavin yksittäinen moottoripyörämalliuutuus saattaa olla Harley-Davidson Pan America. Se on sitä valmistajalleen, mutta samalla se haastaa myös perinteisiä adventuregenren valtiaita kuten vaikkapa BMW:n, Hondan ja KTM:n sekä Yamahan. Pyörä on vakava haastaja, mutta se saattaa olla myös väliinputoaja. Niin, millaisesta pyörästä sitten on oikeasti kyse? Pyörä on joka tapauksessa monelta osin hyvin epätyypilllinen Harrikka – ja sitten taas ei.
Lue lisää ›
Aavistuksen adventurepainotteisempi Honda CRF300L Rally on samankokoisen CRF300L-sisarmallin rinnakkaisversio. Pyörällä on aikuisen mitat, ja se on päivittynyt vahvasti mallivuodelle 2021. Moottori on isompi, tehokkaampi ja väännökkäämpi ja täyttää tietenkin myös Euro 5 -normit. Koeajajamme Tommi Lumiaho tykkäsi pyörästä kovasti, totesi, että se houkuttelee yhä hankalampiin paikkoihin kuljettajansa, koska kaikki tuntuu mahdolliselta. Katso video, niin kuulet mitä muuta Keski-Euroopassa matkapyöränäkin mainetta niittänyt Honda käyttäjälleen tarjoaa.
Lue lisää ›
KTM uusi ison Adventure-tykkinsä vuodelle 2021. Euro 5, lisää elektronisia avustimia ja muuta mukavaa. Mitä uudistuksen keskiössä on kuljettajan kannalta? Tyyppejä ottamassa ja kommentoimassa Motouutisten Erkki Mäki ja KTM:n näkemyksiä kertomassa Lari Jukola.
Lue lisää ›
Eilen lauantaina pääsin lopulta iskemään kynteni odotettuun uutuuteen, Harley-Davidson Pan Americaan. Pyörässä on paljon uutta amerikkalaisvalmistajalta: mm. nestejäähdytteinen, tehokas moottori ja hydraulisesti säätyvät venttiilinvälykset sekä elektronisesti säätyvä alusta. Suurin uutinen on kuitenkin se, että pyörä on ensimmäinen adventure-genreä varten tehty Harrikka. Ja sen sijaan, että olisi vain otettu olemassaoleva malli ja päivitetty se pinnavanteilla, räyhäkkäämmillä renkailla ja korkeammalla maavaralla sekä lajityypin mukaisella laukkusarjalla, koko pyörä on tehty valtaamaan uutta käyttäjäkuntaa rakentamalla malli aivan tyhjästä, mutta hyvin kiinnostavalla amerikkalaisella twistillä.
Lue lisää ›
Koeajot
Koeajoimme vuosimallin 2021 Ural cT-mallia kolmen päivän aikana 477 kilometrin verran. Pyörällä ajettiin eritasoisilla päällystetyillä ja hiekkateillä, kylillä ja kaupungeissa. Suurimman osan matkasta ajoin yksin. Vaunussa oli silloin kamerarepun ja juomapullon lisäksi 20 kilon hiekkasäkki toimittamassa "kyytiläisen" virkaa. Koeajoa tehtiin myös siten, että vaunussa oli yksi aikuinen ja hieman tavaroita sekä aikuinen ja lapsi -kombinaatio. Mitenkäkö homma toimi?
Lue lisää ›
Hondan NC750X on päivitetty keväälle 2021, ja kävimme ottamassa tyypit pyörästä. Testasimme pyörän edellisen mallin 2015, ja silloin koeajaja nimesi sen vaihteiden vaihdon mestariksi. Se johtui kaksoiskytkinautomaatista, jollaisella tämä uusikin malli oli varustettu. Miten onnistui ajaminen automaattivaihteilla, ja mitä muita kokemuksia pyörästä ehti kertyä?
Lue lisää ›
Perinteiset Neuvostoliiton aikaiset Ural-moottoripyörät eivät ole keränneet mainettaan luotettavuudellaan. Mutta mikäli olet pitkään miettinyt, millainen moderni Ural-sivuvaunumoottoripyörä on ajettavuudeltaan, ja muutenkin, niin pian olet asian suhteen viisaampi. Niin mekin. Ensimmäiset kymmenet kilometrit ovat takanapäin ja hymy viipyy suupielissä kahvitaukoa vietettäessä. Syystä jota et nimittäin varmaankaan heti osaa arvata.
Lue lisää ›
Koeajot
Endurospesialistimme Otto Tengman kävi koeajamassa Husqvarnan vuosimallin 2021 701 Enduron. Videokatsaus pyörästä onkin jo julkaistu, nyt on vuorossa kirjoitettu koeajo heille, jotka mieluummin lukevat asiasta.
Lue lisää ›
Hussen 701:n koeajon teki enduropuolen erikoismiehemme Otto Tengman. Lyhyt, 56 kilometrin mittainen koeajo ei mahdollistanut pyörän polttoaineenkulutuksen mittausta, mutta muuten reissu oli tyhjentävä kuten videolta näkyy.
Lue lisää ›