Koeajot
Hondan CRF1000L Africa Twin oli vuoden 2016 kevään kiinnostavin uutuus adventurepyörien rintamalla. Eikä vähiten sen mallinimen legendaarisen kaiun vuoksi. Huhut tulevasta Africa Twinistä kiersivät maailmalla jo paljon ennen kuin mitään konkreettista oli edes tiedossa. Kävimme kokeilemassa pyörää jo keväthangilla, ja olihan se pakko saada vähän pidemmäksikin aikaa käyttöön, niin mielenkiintoisesta pyörästä on kyse.
Lue lisää ›
ZZR1400:n sarviin hyppäsi mielenkiinnolla ja suurilla odotuksilla. Poliisinkin käyttöönsä hyväksymä ajokki enteili rajatonta voimaa ja edistyksellisiä ajo-ominaisuuksia. Kylmätyypityksissä pyörä oli vastannut hämmästyttävän suuresti omaa CBR600f-pyörääni (yhtäläisyydet toki rajoittuivat lähinnä ajoergonomiaan). Eteenpäin nojaava, muttei liian sporttinen kyykkyasento, leveä tankki ja leveät sarvet enteilivät jyhkeän raskasta käsiteltävyyttä ja verkkaisia suunnanmuutoksia.
Lue lisää ›
Suzuki SV650 on saavuttanut mainetta nöyränä ja luotettavana nakupyöränä, joka sopii yhtä hyvin aloittelijan kuin toiseen pyöräänsä kevarin jälkeen siirtyjän kouraan. Vuonna 2000 malli oli Euroopan toiseksi myydyin Banditin jälkeen. Miten vastaa tämän päivän huutoon uusi vuonna 2016 kasvonsa luonut malli?
Lue lisää ›
KTM:n perimä tulee offroad-puolelta, jossa sporttisuudella, teholla ja suorituskyvyllä on merkitystä - ja sen kyllä huomaa näistäkin pyöristä. Barcelonassa koeajetuista Kotareista jäi hyvä tunne: näillä adventure-pyörillä selviää kevyesti sen tyyppisille kulkuvälineille asetettavista tavoitteista, lisäksi myös mutkatiet sujuvat yskimättä. Tiivistetysti voisi sanoa, että hymy oli herkässä sekä ajon aikana että sen jälkeen.
Lue lisää ›
Aggressiivinen ulkonäkö ja hyvät ajo-ominaisuudet miellyttivät koeajajaamme tähän asti tehokkaimmassa MT-sarjan moottoripyörässä, vuosimallin 2016 Yamaha MT-10:ssä.
Lue lisää ›
Indian Roadmaster on amerikkalainen näkemys pitkien matkojen moottoripyöräksi. Se on hyvin varusteltu, massiivinen kokonaisuus, jolle leimaa-antavaa ovat hyvä matkamukavuus ja vääntävä V2-moottori sekä hyvät tavaratilat. Korkean hinnan vastineeksi saa paljon pyörää, mutta aivan jokapaikan ja -pojan pyörästä ei taida olla kyse.
Lue lisää ›
Moottoritilavuus 1301cc, 75 asteen V-twin, teho 180 hv, kuivapaino 189 kg, akseliväli karvan alle 1,5 m, ei katteita. Onko siinä mitään järkeä? Ei. Tarvitseeko olla? No ei tietenkään.
Lue lisää ›
Hondan moottoripyörien Suomen maahantuoja Brandt oli saanut loistavan idean: otetaan viisi kappaletta tuliteriä Honda CRF 1000 L African Twinejä, laitetaan niihin endurorenkaat ja -nastat, pakataan mukaan joukko kotimaisia mp-toimittajia, kauppiaita ja maahantuojan omaa väkeä ja lähdetään Rautalammille Savon sydämeen ajamaan jääradalle. Aavikko kuin aavikko, saako sillä olla väliä, onko ajoalusta Pohjolan lunta ja jäätä vai Saharan hiekkaa?
Lue lisää ›
Koeajoimme viime kesänä vuosimallin 2015 DCT- eli kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustetun Honda NC750S:n. Pyörä sai testikuljettajaltamme mairittelevia kehuja vaihteistonsa osalta. Maltillisen tehoinen kaksisylinterinen 750 kuution rinnakkaistwinillä varustettu NC on mielenkiintoinen vaihtoehto ensimmäistä isompaa pyörää satapiikin jälkeen havittelevalle.
Lue lisää ›
Koeajossa on tällä kertaa Yamahan legendaarisen XTZ750 SuperTeneren odotettu jälkeläinen, XT1200ZE SuperTenere. Pyörällä ajettiin maantiellä, kaupungissa, hiekkatiellä sekä haastavassa maastossa, jotta adventure-genren lupailema monikäyttöisyys saataisiin mahdollisimman kattavasti testattua. Testiraportti onkin jaettu osiin käyttöalueen mukaan.
Lue lisää ›
Kanadalaisen BRP:n alias Bombardierin valmistama Can-Am on vähän erikoisempi trike, sillä siinä on kaksi etupyörää ja sen ulkonäkö on jotenkin - niin, lumikelkkamainen. Vaan ihmekös tuo, sillä BRP tunnetaan myös lumikelkka- ja mönkijävalmistajana, ja tietysti se hyödyntää osaamistaan molemmilta saroilta. Can-Am Spyderissa sen kokee myös siten, että trike tuntuu välillä mönkijämäiseltä ajettavalta, varsinkin pomppuisella tiellä. Mutta ajon aikana säädettävä alusta ja mukava moottori pitävät hymyn suupielissä.
Lue lisää ›
Laita silmäsi kiinni ja kuvittele hienoimmat mahdolliset aurinkoiset ja lämpimät heinäkuiset päivät, loivasti mutkitteleva asvalttitie, ja allesi tuliterä valkoinen perinteistäkin perinteisempi maantieristeilijä, Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC vuosimallia 2014. Hyvältä tuntuu, vai mitä? Tällaista testasimme viime kesänä. Hetkinen, valkoista? Eikös Harrikan pitäisi olla musta tai vähintää tummansininen? Tämä, ja kaikenlaisia muitakin ajatuksia heräsi kokemusten lisäksi 1,7 litran V-kakkosella ajaessa. Millaisia, sen näet alla.
Lue lisää ›
Ensimmäiset mielikuvat uudesta Adventure GS:stä ovat, että se on leveä - ja korkea. Kuljettajan paikalle pitää 180-senttisen nousta tosissaan, mutta pyörällä ajoa se ei haittaa. Päinvastoin, Adventure on kevyt, tasapainoinen ja miellyttävä käsiteltävä. Ja elektroniikkaa riittää pariin muuhunkin pyörään asti.
Lue lisää ›
Viime syksyn lämpimillä ehdimme vielä koeajaa vuosimallin 2006 BMW K1200 S:n. Siinä on paljon moottoripyörää luvassa sporttiominaisuuksia kaipaavalle. Kiihtyvyys lämmittää erityisesti mieltä, samoin mutka-ajo-ominaisuudet. Miten muuten pyörä oli kilometreistä selvinnyt, ja oliko malli ehtinyt vanhentua?
Lue lisää ›
Kawasaki 1400 GTR on iso, tehokas ja sporttinen matkamoottoripyörä. Sen 1352 cm3 moottori herättää kunnioitusta ja antaa kulkuun ripeyttä tarvittaessa, mutta samalla se on hyvin varusteltu ja moderni väline miellyttävään matkantekoon.
Lue lisää ›
Isoilla matkapyörillä ajetaan parhaimmillaan todella paljon ja niiden mittarilukemista kerrotaan mielenkiintoisia tarinoita. Onko niillä katetta? Millaisessa kunnossa on säännöllisesti huolletty yli 40 000 km ajettu Jammu, onko se maineensa veroinen käytettynäkin?
Lue lisää ›
Saimme koeajettavaksi Jokiniemi Motorsilta liikkeen omassa käytössä olevan v 2012 mallisen Kawasaki Versys 1000-merkkisen ´sport adventurerin', kuten valmistaja sitä kutsuu. Tämän luokan pyörät on tarkoitettu omien polkujensa kulkijoille. Osa näistä on enduromaisempia, osa selkeämmin asvalttipyöriä. Versys 1000 edustaa kunnialla jälkimmäistä joukkoa. Kawasakin luonteenpiirteet voi tiivistää aakkosjärjestyksessä kolmeen sanaan: ajoasento, käsiteltävyys ja moottori.
Lue lisää ›