Jutun lopussa on linkkilista aiempiin kestotesti-Africa Twinistä kirjoitettuihin artikkeleihin. Niiden avulla voit perehtyä pyörän ominaisuuksiin, joten emme käy niitä läpi tässä, vaan keskitymme mittaristoon ja elektroniikkaan.
Kosketusnäyttö on pyörän sielun ohjain
Pyörän toimintoja ohjataan 6,5 tuuman TFT-värikosketusnäytön avulla. Kosketusnäyttöominaisuus ei toimi silloin, kun pyörä on liikkeessä, paitsi, kun näyttö herää, ja pitää kuitata "OK" näytöltä.
Näyttö käynnistyy hieman hitaasti pyörää käynnistettäessä, monesti ehtiikin liikkeelle, ennen kuin ollaan "OK"-vaiheessa. Kuittauksen jälkeen näytöltä näkyy se toimintakokonaisuus, mikä on valittu. Kuittauksen voi tehdä näytöltä ajohanskalla.
Näyttö on erittäin terävä ja laadukas, ja se näkyy kirkkaimmassakin päivänvalossa. Sen sijoitus on myös hyvä suojaavine lippoineen.
Eri toimintoja voi ohjata kosketusnäytön lisäksi vasemman ja oikean kahvan alkuun loputtomalta tuntuvalla näppäin- ja ohjainarsenaalilla. Alkupaniikin jälkeen huomaa, että opetteleminen kannattaa, ja pyörästä saa helposti räätälöityä mieleisensä niissä rajoissa, missä se on mahdollista. Myös käytettävyys on lopulta helppoa.
Africa Twinissä on kaksi näyttöä, joista pienempi ja alempi on myöskin värillinen. Se hoitaa yksin tarvittavan mittaristoinformaation näytön silloin, kun iPhone on kytkettynä pyörän USB-liitäntään ja käytetään Apple CarPlayta vaikkapa musan kuunteluun tai navigointiin.
Pienempi näyttö on sijoitettu siten, että näet siitä ajonopeuden seisaalta ajaessasi.
Vaikka alempi näyttö on pienempi, siitä selviää olennainen, ja siinä on kaikki tarvittavat merkkivalot.
Eri ajotapavalinnat
Africa Twin Adventure Sportsissa on neljä ajotapavalintaa: Tour, Urban, Gravel ja Offroad sekä lisäksi kaksi käyttäjän räätälöitävissä olevaa valintaa.
Tour, eli matka-ajoasetuksella on näkyvissä eniten mittaristotietoa, kuten oheisista kuvista näkyy. Sen jälkeen näytettävän tiedon määrä vähenee ja typistyy minimiiin Offroad-valinnalla. Tavoite on se, että näytetään vain kaikkein tarpeellisimmat asiat, mitä juuri sillä ajomoodilla tarvitaan, joten mittariston antama informaatio selkenee sitä mukaa, kuin itse ajotapahtuman vaativuus kasvaa.
Täten urbaanissa ympäristössä, soralla ja offroadissa tarvitaan vähemmän informaatiota kuin perinteisessä matka-ajossa.
Offroad-valinnalla näkyvissä on vain kierrosluku- ja polttoainemittarit sekä P- ja T -valintojen arvot. Nopeuden näkee silloin vain alemmasta mittarista.
Tour-moodissa on valittuna oletusarvoisesti eniten tehoa ( P, 1, asteikolla 1-4, jossa 4 pienin), ja keskitason moottorijarrutus (EB, 2, asteikolla 1-3, jossa ykkösellä moottorijarrutus voimakkain). Urbanissa arvot ovat 2 ja 2, Gravelissä teho on pienin, neljä ja moottorijarrutus vaimein, kolme.
Offroad-valinnan teho on toiseksi pienin, eli kolme ja moottorijarrutus niinikään kolme. Offroad- ja Gravel-valinnoissa takajarrun ABS on pois päältä, ja Offroadissa G-kytkin on aktivoituna.
User1- ja User2-valintojen teho ja moottorijarrutus ovat säädettävissä, mutta niillä on oletusasetukset.
Välilehdet
Toinen Honda Arfica Twinin mittaristolle tyypillinen ominaisuus ovat Tour-valinnan välilehdet, joita on neljä, ja joiden avulla voidaan valita lisäinformaatiota näytölle. Kahdella ensimmäisellä välilehdellä näkyviin tulevat trippimittarit, polttoaineen keskikulutus, keskinopeus ja polttoaineen kokonaiskulutus.
Kolmas välilehti näyttää polttoaineenkulutuksen sillä hetkellä, jäljellä olevan ajomatkan ennen seuraavaa tankkausta, akkujännitteen ja päivämäärän.
Neljännen välilehden avulla voi valita, onko takajarrun ABS-toiminto päällä, eli lukkiutuuko se vai ei, HSTC:n eli väännön hallinnan tason ja W:n eli Wheelien eli keulimisen hallinnan asetuksen tason ja G-toiminnon päälle/pois. G-toiminto vähentää kytkimen luistoa lähdöissä. Jos Africa Twinissä on sähköisesti säätyvä EERA-jousitus, tästä voidaan valita jousen esijännitys kuorman mukaan.
Lisäksi mittariston yläpalkista selviää aina, onko matkapuhelin kytketty, sen akun latauksen tila, bluetoothin sekä kypäräpuhelimen päälläolo, kellonaika ja ulkolämpötila. Yläpalkki näyttää myös, jos kahvalämmittimet on kytketty päälle.
Sivumennen sanoen ulkolämpömittari oli melko optimistinen, se näytti noin neljä astetta liikaa, mikä on jo aika iso heitto. Tosin vaikutti siltä, että heitto oli koko käytetyllä mittausalueella samat neljä astetta, joten siihen oppi.
Ajotapavalintojen vaikutukset
Ajotapavalinnat säätävät pyörän käyttäytymistä: moottorin tehon, väännön ja luistoneston sekä mm. moottorijarrutuksen arvoja.
Eri ajotapavalinnoissa näytetään olennaisimmat tiedot tehdyistä valinnoista:
P = Power, tehon taso.
EB = Engine Brake, moottorijarrutuksen taso.
T = Torque, vääntömomentti, valitun vääntömomentin osoitin.
G-valinta = on-off.
HSTC = Honda selectable torque control = säädettävän väännön hallinnan taso = luistonesto, 1-7, 0=off.
W = Wheelien, eli keulimisen hallinnan taso, 1-3, 0=off.
ABS:n voi myös kytkeä pois päältä takajarrusta, mikä on hyvä ominaisuus maastossa. Gravel- ja Offroad-valinnoilla taka-ABS on valmiiksi pois päältä.
Mikäli pyörä on varustettu EERAlla, eli sähköisesti säätyvällä jousituksella, sen parametrit ovat niinikään säädettävissä.
Motouutisten kestotesti-Africa Twin oli varustettu perinteisellä jousituksella, jonka kaikki ominaisuudet olivat mekaanisesti säädettävissä sekä edessä että takana. Palaamme jousitukseen erikseen loppuraportissa. Todettakoon vain lyhyesti, että se on erittäin laadukas ja vastasi odotuksia.
Yläpalkin lisäksi sivuseisontatuen päälläoloa osoittava ikoni näkyy ajotapavalinnasta riippumatta näytöllä, samoin vakionopeudensäätimelle valittu nopeus.
Kaksoiskytkinautomaatti
Kestotestipyörämme oli varustettu Hondan kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla, joka tuo vaivattomuutta ajamiseen, mutta nostaa myös pyörän painoa.
Vaihteistossa on viisi asetusta: D- ja kolme eri Sport-tilaa sekä manuaaliasetus. D on tarkoitettu normaaliin ajoon ja Sport-asennot 1-3 sporttisempaan. Numero kolme on sporttisin valinta.
1100-kuutioinen Honda Africa Twin on moottorin näennäisesti pienistä muutoksista huolimatta aivan eri pyörä kuin aiemmin, ja on todella vaikea uskoa, että siinä on "vain" 102 hevosvoimaa. Pyörä reagoi D-asetuksellakin kaasuun kiitettävästi, vaikka se on suunnattu taloudellista matka-ajoa varten, ja Sport-valinnat tuovat ripeyttä ja reippautta lisää.
Käytetyn vaihteen voi vaihtaa myös vasempaan kahvaan sijoitetuilla painikkeilla olipa valittuna sitten D-, S- tai manuaali. Manuaalivaihteet toimivat painikkeilla hyvin, mutta allekirjoittanut käytti niitä erittäin vähän, lähinnä kokeilumielessä. Automaatti toimii niin saumattomasti, huomaamattomasti ja vaivattomasti.
Kestotestipyörässä oli myös vaihdepoljin, jota kukaan koeajajista ei kuitenkaan kokenut automaatilla ajaessaan tarvitsevansa. Sen toiminta koettiin "katkaisimenomaiseksi" eikä siinä ole samaa tunnokkuutta kuin oikeassa vaihdepolkimessa.
Maastossa ajaessa manuaali olisi joissain tilanteissa saattanut toimia paremmin, mutta omien MotoJyskyn Lapin adventuresafarin pätkittäin vaikeiden maastojen kokemusten (lue "kaatumisten") perusteella olennaisempaa on varmistaa, että luistonesto on miltei kokonaan tai kokonaan pois päältä. Eli automaattivaihteisto toimii moitteetta vaikeassakin maastossa, kunhan tottuu sen käyttöön.
Apple CarPlay
Yksi Africa Twinin erikoisominaisuuksista on, että siihen pystyy liittämään iOS- eli iPhone-matkapuhelimen, ja se tukee samalla Apple Car Playtä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi puhelutietoja, puhelun ottamista, puhelun vastaanottamista jne. voi ohjata monitoiminäytöltä, samoin vaikkapa musiikin soittamista puhelimelta kypäräpuhelimeen.
Apple Car Playtä ja puhelinta sekä tasokasta näyttöä voi sitten hyödyntää myös laadukkaana navigaattorina, jolloin navigointi on selkeää, eikä vaadi sinänsä mitään erillisiä muita laitteita.
Jotta Apple Car Playtä pystyy hyödyntämään, pitää ensin kytkeä Bluetooth-kypäräpuhelin pyörän järjestelmään.
Pyörässä on sekä 12 voltin tupakansytytinliitäntä että USB-liitin. Mikäli iPhonen kaikkia ominaisuuksia ja Apple Car Playtä haluaa hyödyntää täysmääräisesti, puhelimen pitää olla liitettynä USB:n kautta. Pyörässä ei kuitenkaan ole mitään säilytyspaikkaa puhelimelle, joten se edellyttää ulkoisen telineen hankintaa.
Muita toimintoja
Africa Twinin vasemmassa kahvassa on tähti-painike, eli Suosikkikytkin joka voidaan määrittää HSTC-kytkimelle, keulimisenhallintakytkimelle, ajotilan kytkimelle tai G-kytkimelle.
Lisäksi pyörässä on automaattinen vilkkujen palautus, joka voidaan myös kytkeä pois päältä. Myös päivänajovalot voidaan kytkeä pois. Pyörässä on lisäksi kallistettaessa aktivoituvat "kulman taakse katsovat" valot.
Ajotietokoneesta voi mm. myös ottaa esille tiedon seuraavasta huollosta.
Yhteenveto
Tässä olivat 2020 Africa Twin Adventure Sportsin keskeisimmät ominaisuudet tältä saralta, mutta tällä mittaristo- ja elektroniikkapäivityksellä Honda toi AT:nsä moderniin elektroniikkamaailmaan sujuvasti, tehokkaasti ja käyttäjäystävällisesti.
Aiheesta aiemmin:
Motouutisten kestotesti: Africa Twinillä takana jo 8700 km – miten on sujunut?
Motouutiset kestotesti: Honda Africa Twin Adventure Sportsin ensimmäiset tuhat kilometriä
Motouutiset kestotesti: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – Tästä se alkaa
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 2020; ominaisuudet, tekniset tiedot, hinta, katso kuvat
Teksti ja kuvat Erkki Mäki