Kawasakin Ninja-tyyppimerkintä on legendaarinen. Nykyisin Kawasakin koko sportmallisto tunnistetaan Ninja-nimestä. Mieleen tulee kieltämättä allekirjoittaneen eka iso moottoripyörä, todellinen klassikko, 900 GPZ R Ninja. Joten odotusta oli ilmassa. Ihan samaa saundia ei korviin kantaudu, kun vain kaksi sylinteriä käynnistyy. Toki uutuudessa on hiukan vähemmän kuutioita ja tehojakin kuin klassikko-Ninjassa, joten ei voi odottaa nelipyttyisen äänimaailmaa.
Uuden Ninja 7 Hybridin ulkomuoto on onnistunut ja värimaailma on tyylikäs. Kaukaa voisi ajatella, että kyseessä on isompikin laite. Äänenvaimennin on kookas ja hallitsee näkymää takana. Katteet ovat sporttipyörälle tyypilliset. Matala pleksi edessä, jonka suojassa jaetaan informaatiota. HEV (hybrid electric vehicle) -teksti katteessa paljastaa, että kyseessä on jotain erikoisempaa. Lisäksi takana on 7 hybrid -teksti. Nyt on tarve mennä kohti hiilineutraaliuutta.
Moottoripuolella onkin sitten uutta. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä, jossa 451 cm3 polttomoottori ja 9-kilowattinen sähkömoottori vastaavat voimantuotosta. Sähköinen voimanlähde on sijoitettu sylinteriryhmän taakse katteiden suojaan. Sähkömoottorin saa halutessaan mukaan e-boost nappia painamalla. Mittaristo antaa tietoa, kun toiminto voidaan ottaa käyttöön. Tämä piristää positiivisesti kiihtyvyyttä ja kierrokset nousevat nopeasti punarajalle.
Ajomoodeja ovat Sporthybrid, ECO-hybrid ja matalan nopeuden EV. Sähkö tuotetaan varastoon polttomoottorilla. Varaston tyhjentyessä on mahdollista ajaa Sport-asennossa sen aikaa, että varausta saadaan pari palkkia.
Kurkkaus etupyörän taakse kertoo, että myös sähkölinja tarvitsee jäähdytystä. Sille on oma pieni jäähdytin. Autoista tuttu moottorin sammuminen on myös yhtenä uudistuksena. Eco-asennossa lähdetään liikkeelle sähkön voimalla ja polttomoottori tulee mukaan siististi.
Jotta uudet tuulet eivät konepuolella lopu, niin uutta on myös vaihteiston ja kytkimen toteutuksessa. Vasemman kahvan puolelta löytyvät manuaalisesti käytettävät vaihdevalitsimet. Automaatin saa päälle napista. ECU ohjaa vaihteistoa sähköllä. Kytkin on hydraulitoiminen ja solenoidi saa ohjaustiedot ECU:lta. Tämä voi olla tulevaisuudessa. myös muiden sarjavalmisteisten moottoripyörien ratkaisu kaksoiskytkinrakenteen tilalle. Painoa säästyy, sillä rakenne on yksinkertaisempi ja tuotantokustannuksiltaan edullisempi kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Veto takapyörään välittyy ketjulla. Sen kireyden tulee olla asetetuissa arvoissa. Tämä säädettiin ja voimansiirron äänet pienenivät huomattavasti. Vaihteiston ja kytkimen muutokset ovat tervetulleita ja ne mahdollistavat myös ajamisen pelkällä sähköllä. Sähkö tuo lisäksi mukanaan kävelytysominaisuuden. Walk-moodilla voidaan liikuttaa pyörää eteen ja taakse mikä osaltaan helpottaa pysäköintiä. Peruutus menee päälle, kun kahvaa käännetään vastapäivään.
Mittaristo on toimiva paketti. Kirkkautta ja fonttien kokoa on nyt mietitty. Kaikki tarpeellinen on laitettu yhteen näyttöön. Informaatiota on tarjolla runsaasti ja valikkorakenne on tehty helpoksi operoida. Kahvojen nappulatekniikka paranee, kun on hetken käyttänyt niitä. Ehkä hiukan hämää alussa, että osa napeista tottelee lyhyttä painallusta ja toiset pitkää. Ajomoodit pitkillä, mutta vaihteiston muutos onnistuu kerta napautuksella.
Ajo-asento on tilava ja eikä paino makaa liikaa käsien varassa. Ohjaustankoa on korotettu sopivasti. Polvikulma on kohtuullinen. Liikkeelle lähdettäessä tulee aika valita moodi. Päädyn Ecoon ja Automaattiin. Kyyti on leppoista ja vaihteet naksuvat päälle. Valoissa moottori sammuu ja liikkeelle pääsee pelkällä kahvan kääntämisellä.
Seuraavana on vuorossa ajo sähkön voimin. Nopeus rajoittuu mittarin mukaan hieman yli 60km/h. Tuolla pärjää liikenteen mukana taajamassa hyvin. Pelkällä sähköllä ajoin kaupunki- ja taajama-ajossa 17km mittarin mukaan. Polttoainetta säästyy ja kyyti on hiljaista. Automaattivaihteisto on luonteva valinta. Käsittely on kevyttä ja voin kyllä suositella kaupunkirundille.
Akun tyhjenemisen jälkeen ajomoodi menee automaattisesti Sport-asentoon. Parin palkin latautumisen jälkeen on mahdollista vaihtaa ajomoodia ja e-boostin käyttömahdollisuus astuu kuvaan. Suuntaan mutkateille ja lataus käynnistyy välittömästi. Reipas puoli tuntia ajoa, ja akku on täynnä. Helppoa hommaa, kun ei laturia tarvitse etsiä kesken matkan.
Taajaman ulkopuolella Sport-moodi on pidettävä päällä, jos haluaa nauttia enemmän kyydistä. Ajossa pyörää on helppo käsitellä ja se istuu mutkaisille teille varsin mainiosti. Maantie-moottoriteillä pärjää myös hyvin ja vakaus on riittävällä tasolla. Varmaan osittain tässä avustaa pitkä takahaarukka. Ohituksiin on hyvä ottaa e-boost käyttöön. Ylöspäin vaihteen vaihdossa vedon voi pitää päällä. Alaspäin vaihtaessa veto ei saa olla päällä. Tämä tulee huomioida, jos vaikka kyseessä on nopea tarve saada pienempi vaihde sisään.
Alusta on perinteinen. Etupään jousitus on vailla säädettävyyttä, mutta kuitenkin kohtuullisen kantava kuljettamaan reipasta 80 kiloa eteenpäin. Takapäähän olisi kyllä toivomuslistalla esijännityksen pikasäätö. Nyt säätö on mahdollista vain hakasavaimella. Jarrut ovat myös perinteiset, edessä kaksi ja takana yksi levy hidastamassa vauhtia. Yhdistelmäjarrut ovat hyvä lisä ajatellen turvallisuutta.
Taloudellisuus on päivän sana. Poltto-ainetta kului koeajon aikana keskimäärin 3,65 l/100km Ajotietokone antoi lukeman 3,6l/100km, joten se on hyvin todenmukainen. Mukana oli sekalaista ajoa kaupungista moottoritielle. Akku meni tyhjäksi pari kertaa. Sähköllä ajaminen on kehitystä kohti päästötöntä ajoa.
Aika näyttää
Aika näyttää, miten Kawasaki saa liikkeelle uudesta tekniikasta kiinnostuneet motoristit. Tämä kyllä puhuttelee henkilöitä, jotka haluavat vaikka yhdistää työajot taajamassa sähköllä. Sitten mahdolliset huviajelut mutkateillä. Lisäksi tätä voi kyllä suositella ensi pyöräksi A2-kauden jälkeen.
Kawasakilla on myös normaalin kahden vuoden takuun perään saatavilla K-care lisätakuu 250 eron hintaan. Tämä kertoo, että valmistaja luottaa laatuun. Lisäksi huoltoväli on kohtuullinen 10 000 km välein. Vaikka uusien moottoripyörien myynti ei ole kovassa kasvussa, niin aina tulee uusia sukupolvia motoristimaailmaan. Heillä on siten varmasti halu kokeilla uusia tekniikoita, kun ovat kasvaneet toisessa ajassa. Opitaan jo nuorena varhaisessa vaiheessa käyttöliittymien hallinta. Kytkinkahvaa tai vaihteen valitsinta ei edes etsitä.
On mielenkiintoista nähdä, panostaako Kawasaki myös isomissa malleissa hybriditekniikkaan. Joka tapauksessa, hyvä avaus hybridimoottoripyörille, toivotaan että muut valmistajat heräävät myös. Ajoneuvot sähköistyvät hyvää vauhtia. Autopuoli sen on osoittanut. Paljon puhuttuja vaihtoehtoisia polttoaineita ja tekniikoita on kehitysprojekteissa ollut jo vuosia. Kuitenkin niiden tuleminen tuotantomalleihin tökkii pahasti. Hybridit ja täyssähkölaitteet ovat edelleen hyvä valinta.
Plussat
+ taloudellinen
+ sähkö moodi taajama/kaupunki ajossa riittävä
+ start-stop järjestelmä
+ hyvä ajoasento
+ ulkonäkö onnistunut ja seuraa Ninja linjaa
+ ledvalot
Miinukset
- alusta säädettävissä vain takaa jousen esijännityksen säädöllä
- A2 versiota ei saatavilla
Tekniset tiedot, Kawasaki Ninja 7 Hybrid
- Moottori DOHC, 8 venttiiliinen, 4-tahtinen, nestejäähd. rivi 2. Puristussuhde 11.7:1. Tilavuus (cm3) 451. Maksimiteho (kw/hv/rpm) 51,1/69/10500. Maksimi vääntömomentti (Nm/rpm) 60,4/2800. Vaihteet lkm (automaatti/manuaali) 6. Toisioveto: Ketju. Kytkin: Märkä monilevy, automaattinen. Hybridi: Maksimi sähkömoottorin teho (kw/hv/rpm) 9/12/2600-4000. Maksimi sähkömoottorin vääntö (Nm/rpm) 36/0-2400.
- Akku Lithium-ion 48V, nimellis jännite (DC) 50,4. Akku: Lithium paino (kg) 13. Kapasiteetti (Ah) 27,2.
- Alusta Etujousitus, 41mm teleskooppi, joustomatka mm 120. Takajousitus, Uni-trak, joustomatka mm 114, Runko: Ristikko, suurlujuusteräs. Rengas, etu 120/70-ZR17 M/C (58W). Rengas, taka 160/60-ZR17 M/C (69W). Jarrujärjestelmä CBS, yhdistelmä ABS-jarrut Etujarru, halkaisija mm 2x300 Takajarru, halkaisija mm 250.
- Mitat ja massat: Akseliväli, mm 1535. Istuinkorkeus, mm 795. Maavara, mm 130. Märkäpaino, kg 227. Polttoainesäiliö, l 14. Mitattu polttoaineenkulutus, l/100 km 3,6. Hinta 16990. Takuu 24 kk. Maahantuoja Sumeko Oy.
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 21.12.2023 11:16
Patenttipaljastus: Kawalta tulossa hybridiversio myös adventure-mallista
KESKIVIIKKO 22.11.2023 12:39
Japanilaisvalmistaja tuplasi hybridiprätkätarjontansa Z 7 Hybrid -mallilla
SUNNUNTAI 8.10.2023 12:01
Kawasakin hybridimoottoripyörä valmis valloittamaan maailmaa: tältä näyttää Ninja 7 Hybrid
MAANANTAI 2.10.2023 13:56
Kawasakin vuosimallin 2024 sähkökevarit ovat tässä: Ninja e-1 ja Z e-1