Kawasakin sähkö- ja hybridimallien ei tietenkään pitänyt olla mikään yllätys, sillä japanilaisvalmistaja esitteli sähkökevarinsa tuotantoversiot ja hybridinsä proton jo viime marraskuussa EICMA:ssa ja lupasi, että sähkökevarit ovat tuotannossa vielä tämän vuoden mittaan. Aikojen myötä toimittajille kehittyy vain sen verran skeptisismiä, että asia lopulta pääsi putkahtamaan pienenä yllätyksenä.
EICMA:n julkistuksesta tässä: Kawasakilta HEV-hybridimallin proto ja kaksi sähkökevaria, Z EV ja Ninja EV, molemmat myyntiin 2023.
Tähän liittyy myös se, että on odotettu, milloin suuret valmistajat Harley-Davidsonin lisäksi tuovat myyntiin pitkälle harkittuja sähkömoottorisia tai muilla hiilineutraalimmilla voimanlähteillä varustettuja moottoripyöriä. Kawasaki ehti tavallaan ensin, mitä EICMA tuo marraskuussa tullessaan, onkin taas erittäin mielenkiintoinen juttu.
Joka tapauksessa Kawasaki julkisti viime viikolla kaksi sähkökevytmoottoripyörää, tässä lisää tarinaa niistä: Kawasakin vuosimallin 2024 sähkökevarit ovat tässä: Ninja e-1 ja Z e-1
Kawasakin gamechanger
Kawasaki nimittää Ninja 7 HEV -hybridiään pelin muuttajaksi. Japanilaisvalmistaja on joka tapauksessa ottamassa toisen ison loikan kohti hiilineutraalia valmistamista kohtaan. Ninja 7 Hybrid on samalla ensimmäinen sarjavalmistettava hybridimoottoripyörä.
Ensimmäisten hybridi-Ninjojen pitäisi tulla myymälöihin jo tammikuussa. Harmi vain, että valmistajan tiedotteessa ei kerrota, että mihin päin maailmaa.
Ninja 7 Hybridin sydän, eli moottoriratkaisu kiinnostaa varmasti. Se on nestejäähdytteisen 451 cm3 nelitahtisen rinnakkais-twinin ja sähkömoottorin plus akun yhdistelmä. Ratkaisu on futuristinen; bensamoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 43,5 kW, ja sitä voidaan hetkellisesti nostaa "e-buustin" avulla 51,5 kilowattiin. E-boost-toiminto on tuttu myös Kawasakin sähkökevareista Ninja e-1:stä ja Z e-1:stä.
Tonnisen supersportin kiihtyvyys?
Mittasuhteiden osalta Ninja 7 Hybridistä voi sanoa, että se vastaa keskikokoista moottoripyörää, tarjoten 650-750 cm3 moottoripyörän yleissuorituskyvyn, mutta kilpailee seisovan lähdön kiihtyvyydessä 1000-kuutioisten supersporttien kanssa.
Polttoainetalous on samaa luokkaa 250cm3 pyörien kanssa, väittää Kawasaki. Lisäksi vaihteiden vaihtaminen voi tapahtua joko automaattisesti tai "käsin".
Tarjolla on kolme ajotapavalintaa, Sport-Hybrid, Eco-Hybrid ja EV.
Pysähdyttäessä pyörän moottori sammuu polttoaineen säästön ja päästöjen vähenemisen nimissä. Automaattisen lähtöavustimen (ALPF) ollessa valittuna pyörä valitsee automaattisesti ykkösvaihteen. Käytettävissä ovat myös kävelyvauhtinen eteen-taaksepäin valinta, joka helpottaa manööverejä hitaissa nopeuksissa ja pysäköitäessä.
Pyörön trellisputkirunkoa on modattu siten, että siihen mahtuvat sekä bensiinimoottori että 9 kilowatin ajomoottori. Litiumioniakun jännite on 48 volttia ja se on sijoitettu massakeskipisteen lähelle hyvän painonjakauman varmistamiseksi.
Hybridi-Ninjan väritys on omanlaisensa: mattalimen vihreää, hopeaa ja mustaa.
Ajoasento on rento ja sporttinen. Mittaristona on täysvärinen tft-näyttö, jossa on älypuhelinliitettävyys Rideology-appin kautta.
Aiheesta aiemmin
MAANANTAI 2.10.2023 13:56
Kawasakin vuosimallin 2024 sähkökevarit ovat tässä: Ninja e-1 ja Z e-1
PERJANTAI 11.11.2022 12:06
Kawasakilta HEV-hybridimallin proto ja kaksi sähkökevaria, Z EV ja Ninja EV, molemmat myyntiin 2023
SUNNUNTAI 14.8.2022 10:25
Kawasaki esitteli hybridi- ja täyssähkömoottoripyörät – julkistus EICMA:ssa?
TIISTAI 19.10.2021 09:39
Kawasakilta tulossa hybridimoottoripyörä – kytkee kaupunkikeskustoissa automaattisesti sähkölle