Honda esitteli marraskuussa 2023 EICMA-messuilla Milanossa kaksi uusittua 650 cm3 mallia, jotka oli ensi kertaa varustettu Hondan uudella, sähköisellä automaattikytkimellä. Mallit olivat sporttisempi CBR650R ja naku CB650R Neo Sports Café. Hondan nimi järjestelmälle on E-Clutch, elektronisesti ohjattu automaattikytkin. Sen toiminnasta lisää tämän jutun yhteydessä: Honda julkisti vallankumouksellisen sähköisen ratkaisun: ei enää käyttöä kytkinkahvalle lähdöissä eikä vaihteiden vaihdoissa
Mutta selvää oli, että kyse on yhdestä tämän vuoden merkittävimmistä uutuuksista moottoripyörien saralla. Kovin paljoa ei siis tarvinnut houkutella koeajamaan tuliterää E-Clutchilla varustettua CBR650R-mallia.
Hondan katteella varustettu sporttipyörä CBR650F julkistettiin ensi kerran 2014 nakun CB650F:n kera. 2019 mallinimi muutettiin CBR650R:ksi korostamaan pyörän sporttisia ominaisuuksia. Sporttisuuden lisäksi malli soveltui päivittäisten ajotarpeiden hoitamiseen. Samana vuonna esiteltiin CB650R Neo Sports Café -rinnakkaismalli.
Kätevä, sporttinen käyttöpyörä
Tuore, vuosimallin 2024 CBR650R on helposti lähestyttävä ja kätevä pakkaus: kytkin on kevyt (siihen tuonnempana enemmän) käyttää, ja vaihteet menevät napakasti päälle. Moottorin luonne on kaksijakoinen; se vetää nätisti kuutosvaihteella vaikka 60 km/h lähtien, mutta kun nelisylinterisen rivimoottorin kierrokset nousevat yli 6000:n, alkaa tapahtua, ja moottori vonkaisee ahnaasti punarajalle, noin 12 500 kierrokseen asti. Osansa asiassa on onnistuneilla välityssuhteilla. Tehoa moottorista irtoaa mukavat 94 hevosvoimaa.
Ajoin pyörällä yli 900 kilometriä varsin monenmoisissa olosuhteissa. Suuri osa ajetusta matkasta oli normaaliasvalttia, siirtymämatkoja mm. Lahteen Hymyilevän Motoristin kevätpäivään, pyörällä tuli myös ajettua sen paraati ja muutenkin paljon kaupungilla. Mutkatietkin tulivat tutuiksi, ja CBR650R:llä selvisi kaikista eteen tulleista ajotarpeista sujuvasti.
Oma osansa on luontevalla ajoasennolla: pyörä ei ole liian kyykky, eikä ainakaan 180 cm pitkä kuljettaja ole liian sykkyrässä, vaan painoa pystyy luontevasti kannattelemaan keskivartalolla tarvitsematta siirtää sitä käsien varaan. Polvikulmakin on sopiva, mahdollistaa aktiivisen ajamisen.
Kuljettajan istuin on uusittu ja mukava, muutaman sadan kilometrin mittaiset osuudet eivät tuntuneet jalommissa ruumiinosissa. Alle 170-senttisen kyytiläisen polvet taipuivat takajalkatapeille ja istuma-asento oli asiallinen. Kahvojen puuttuminen takaa aiheuttaa tietysti sen, että kuskin vyötärö on ainoa, mistä pitää kiinni, kun ollaan kahden matkassa.
Pyörä on mukava ja rauhallinen ajettava, jos niin haluaa. Sitten taas korkeammilla kierroksilla se paljastaa salatumman sporttisen luonteensa.
Pyörän ulkonäköä on uusittu tälle vuodelle: etupään ilme on uusi ja sporttisempi ja ulkonäön viilaus ulottuu takapäähän asti. Pyörä näyttää makealta ja juuri niin sporttiselta kuin se onkin.
Alusta on ennallaan edelliseen malliin verrattuna, ja sen toiminnasta vastaavat 41 mm Showan SFF-BP (Separate Function Big Piston) USD -etuhaarukka ja Showan takavaimennin, jonka jousen esijännitys on säädettävissä. Säätö on toteutettu avaimella, pikasäätöä ei ole tarjolla.
Jousitus on kovahko, mutta hitaissa vauhdeissa se ehtii mukautua esimerkiksi suojateiden korotuksiin hyvin. Kovemmassa vauhdissa kelirikkopatit ovat kuitenkin myrkkyä kuljettajalle. Toisaalta vauhdin kasvaessa pyörän ajotuntuma paranee ja alusta kyllä pysyy mukana. Kaksi päällä ajaminen ei pikaisen kokeilun perusteella tuntunut aiheuttavan tarvetta takajousituksen esijännityksen säätöön.
Nissinin jarrut ovat vakuuttavat, pyörä pysähtyy hallitusti ja pito on moitteeton.
Mutkiin pyörä sujahtaa nätisti, mutta kulkee vakaasti suoralla vähän kovemmassakin vauhdissa. Pakko tunnustaa, että jos aikataulujen puitteissa olisi ollut mahdollisuus, radalle pujahtaminen olisi kiinnostanut. Vanteet ovat 17-tuumaiset ja ensiasennusrenkaina oli Dunlop Sportmax Roadsport 2:t, jotka sopivat pyörän sporttiseen luonteeseen.
Uusi mittaristo
Pyörän mittaristona on uusi, selkeä ja helppolukuinen 5" väri-tft-näyttö korvaamassa vanhaa LCD-näyttöä. Muutos on suuri ja positiivinen. Valikkojärjestelmää on uusittu, se on intuitiivinen ja helppokäyttöinen. Valikon toimintoja ohjataan neljään suuntaan liikkuvalla painikkeella.
Mittaristonäytön sisällön voi valita kolmesta esisäädetystä näyttötyypistä. Niissä nopeusmittarin, kierroslukumittarin ja infoalueen näyttötapa ja asettelu vaihtelevat valitun tyypin mukaan. Näyttötyyppejä ovat Palkki eli Bar, Kaari eli Circle ja Yksinkertainen eli Simple, jossa ei näytetä lainkaan käyntinopeusmittaria.
Polttoainemittarin voi säätää näyttämään joko polttoaineen määrää tai jäljellä olevaa ajomatkaa.
Mittaristoon voi myös kytkeä matkapuhelimeen Bluetoothin kautta lataamalla Hondan RoadSync-sovelluksen joka on saatavilla sekä Android- että iPhone-puhelimille. Sen jälkeen näytöltä voi ohjata puheluita, musiikkia ja sille saa myös navigointiohjeet. Lisäksi istuimen alla on USB-latauspistoke.
CBR650R:ssä on Hondan moottorin väännön hallintaan perustuva luistonesto. Se on kaksitoiminen: päälle ja pois ja yhden, erillisen painikkeen takana. Luistonesto toimii siten, että kun se havaitsee takapyörän sutimista, järjestelmä rajoittaa moottorin vääntöä.
SE automaattikytkin
Pyörän varsinainen uutuus on luonnollisesti Hondan sähköinen automaattikytkin, E-Clutch. Se on oikeastaan shifterin eli vaihtoavustimen ja sähköisen kytkimen yhdistelmä. Vaihtamiset sujuvat molempiin suuntiin. Kytkimen toimintaa hoitaa kaksi sähkömoottoria yhdessä moottorinohjausjärjestelmän ja paineantureiden kanssa.
Homman varsinainen juju on siinä, että lähtiessä ja pysähdyttäessä ei tarvitse lainkaan koskea kytkimeen. Sen jälkeen, kun olet käynnistänyt moottorin, voit kytkeä vaihteen päälle käyttämättä kytkintä (kunhan sivuseisontatuki ei ole alhaalla). Samalla tavoin voit pysähtyä liikennevaloihin vaihde päällä tarvitsematta piitata kytkimestä. Järjestelmä toimi hienosti ja tekee ajamisesta vaivatonta, kunhan siihen ensin tottuu. Alkuun huomasin hamuavani kytkinkahvaa, vaikka siihen ei ollutkaan tarvetta.
Ainoa, mikä pitää muistaa on, ettei kannata kaasutella pysähtyneenä vaihteen ollessa kytkettynä, sillä automaattikytkin olettaa kaasuttamisen lähtökäskyksi.
Elektroninen automaattikytkin hoitaa vain kytkimen virkaa, eli CBR650R:ssä ei ole automaattivaihteita, vaan kuljettaja hoitaa vaihteiden vaihdot itse. Minua kyllä varoitettiin siitä, mutta risteykseen tullessani en huomannut vaihtaa pienemmälle. Tämän vuoksi valoissa pysähtymisen jälkeen tulin lähteneeksi paikalta liikkeelle kuutosvaihteella...
Homma, jonka automaattikytkin toteutti hienosti – huomasin asian vasta, kun ihmettelin, miksi pyörä kiihtyy vaisusti. Ihmekös tuo.
Sen jälkeen kyllä muistin hyvin vaihtaa myös pienempään päin.
Toimii myös manuaalikytkimenä
Automaattikytkin tuntuu pyörän ollessa sammuksissa tai manuaalikytkintoiminto valittuna aivan samanlaiselta kuin mikä tahansa normaali kevyesti toimiva kytkin. Kun virta laitetaan päälle, kahvan tuntuma ikään kuin veltostuu, mutta käytössä kytkin toimii aivan normaalisti, vain kevyemmin ja pienemmällä liikkeellä.
Hyvän ja selkeän mittaristonäytön valikoita kaivamalla pystyy paitsi valitsemaan manuaali- ja automaattikytkimen välillä, myös säätämään alas- ja ylösvaihtamisen toimintaa soft-normal- ja hard-vaihtoehdoilla. Ensimainittu on tarkoitettu rauhalliseen kytkimettömään vaihtamiseen ja viimemainittu taas nopeatahtiseen vaihtamiseen, kuten ratakäyttöön. Säätöjen erot eivät tuntuneet kovin suurilta.
Manuaalivalinnalla kytkin toimii kuin normaali kytkin, eikä shifteri ole silloin toiminnassa.
Sen sijaan automaattikytkin valittuna kytkintä voi käyttää kuin normaalia kytkintä, jos niin haluaa, ja lähteä kytkinkahvaa käyttämällä liikkeelle tarvitsematta vaihtaa manuaalitilaan. Ja silti voi yhtä lailla vain kääntää kahvaa ja lähteä matkaan automaattia käyttäen.
Pyörän mittaristo näyttää päällä olevan vaihteen ja kehottaa vaihtamaan isommalle tai pienemmälle, kun tarvetta on.
Ainakin ylöspäin vaihdettaessa automaattikytkin ottaa osan shifterin "iskusta" pois osallistumalla vaihtotapahtumaan ja pehmentämällä sitä.
Kytkin toimii samalla avustavana luistokytkimenä, joten takapyörä ei lähde luistoon moottorijarrutuksissa.
Miksi automaattikytkin?
Mitä merkitystä automaattikytkimellä sitten on? Se kun ei poista vaihtamisen tarvetta. Turhake, vai onko siitä todellista hyötyä?
Ensimmäisenä tulee mieleen mukavuus – varsinkin, jos ajaa paljon työmatkaa tai muuten vain kaupungissa tai olosuhteissa, joissa joutuu pysähtelemään paljon ruuhkissa tai valoissa. Automaattikytkin säästää vaivaa, ja koko kytkimen olemassaolon voi periaatteessa unohtaa ja silti edetä metri kerrallaan ruuhkassa mukavasti.
Toinen hyöty automaatista on silloin, jos kädessä on esimerkiksi vamma, joka estää normaalin kytkimen käytön.
Lisäksi automaattikytkin saattaa alentaa moottoripyörän hankintakynnystä: moni aloittelija pitää käsikytkimen käyttöä haastavana. Varsinkin, kun autoissakin on yhä enenevässä määrin automaattivaihteistoja, niin kytkimen käyttölogiikkaa ei välttämättä tarvitse opetella milloinkaan. Normikytkin voi olla mysteerio ja estää pyörän hankkimisen. Automaattikytkin saattaa silloin pelastaa: kynnys hankkia moottoripyörä pienenee, kun ei tarvitse arkailla kytkimen käyttöä ja sen opettelua.
Toisaalta automaattikytkin vain tekee ajamisesta mukavampaa ja vaivattomampaa. Lisäksi maailmalta on kuulunut, että automaattikytkin nostaa pyörän hintaa vain satasella ilman E-Clutchia olevaan versioon verrattuna. Meille tuodaan vain automaattiversiota, mutta satanen on selvästi vähemmän kuin mitä varsinainen shifteri maksaisi.
Loppuarvio
Honda CBR650R on tarkoitettu henkilölle, joka kaipaa kunnollista, muttei liian sporttista pyörää, johon mahtuu istumaan väljästi ja mukavasti. CBR650R sopii sekä kaupungin kaduille että erityisesti pienille mutkaisille asvalttiteille, mutta myös isompien teiden kulkuvälineeksi. Se on laadukkaasti toteutettu paketti.
Vuodelle 2024 tehty ulkonäköuudistus, jossa terävöitettiin keulan ja perän ilmettä sekä väri-TFT-näyttö ovat jo itsessään hyvä lisä. Kyseessä on Euroopan eniten myyty sportsbikemalli, joten uudistukset voivat korkeintaan lisätä kiinnostusta entisestään.
Automaattikytkin tuo lisäarvoa muutenkin mainioon keskikokoiseen sporttikulkineeseen, joka ei myöskään ole hinnalla pilattu.
Honda CBR650R pähkinänkuoressa
- Moottori: Sylinteritilavuus 649 cm3. Nestejäähdytteinen nelitahtinen 16-venttiilinen nelisylinterinen rivimoottori. DOHC. Sylinterimitat 67.0 x 46.0 mm. Puristussuhde 11.6:1. Maksimiteho 70 kW / 94 hv / 12000 rpm. Optiona A2-korttiluokan 35 kW versio. Maksimivääntö 63 Nm / 9500 rpm. Sytytysjärjestelmä CDI. Polttoainejärjestelmä PGM-FI. Käynnistys; sähkö. Vaihteisto 6-vaihteinen. Sähköinen automaattikytkin; avustava, ja luistokytkin.
- Alusta: Jarrut etu 2 x 310 mm levyjarru, ABS. Jarrut taka 240 mm levyjarru, ABS. Jousitus: Showa, etu 41 mm teleskooppi, 120 mm joustovara. Jousitus taka Showa / Honda Pro Link, säädettävä esijännitys. Rengaskoko etu 120/70ZR17 M/C (58W). Rengaskoko taka 180/55ZR17 M/C (73W). Renkaat: Dunlop Sportmax Roadsport 2.
- Mitat: Pituus 2120 mm. Leveys 750 mm. Korkeus 1145 mm. Akseliväli 1450 mm. Jättö 101 mm. Caster-kulma 25° 30’. Istuinkorkeus 810 mm. Tankki 15,4 litraa. Paino ajokunnossa 211 kg. Värivaihtoehdot: Mat Gunpowder Black Metallic tai Grand Prix Red. LED-valot. USB-latauspistoke. Hinta 13 890 €.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 17.11.2023 08:01
TIISTAI 10.10.2023 11:37