Hondan täyskatteella varustettu sporttipyörä CBR650F julkistettiin ensi kerran 2014 nakun CB650F:n kera. 2019 mallinimi muutettiin CBR650R:ksi korostamaan pyörän sporttisia ominaisuuksia. Sporttisuuden lisäksi pyörä soveltuu päivittäisten ajotarpeiden hoitamiseen. Samana vuonna esiteltiin CB650R Neo Sports Café rinnakkaismalli.
Sekä uudessa CBR650R:ssä että CB650R:ssä on mittaristona täysin uusi viiden tuuman TFT-näyttö, jossa on Hondan RoadSync-liitettävyys Bluetoothin avulla. Se mahdollistaa navigointiohjeiden näytön mittaristolla sekä pääsyn muihin älypuhelimen toimintoihin kypäräpuhelinta käytettäessä. Sitä ohjataan ohjaustangon yksinkertaistetuilla nelisuuntaisilla painikkeilla. Design on uusi, ja sen pitäisi olla helppokäyttöinen. Painikkeisto on taustavalaistu.
Mittariston lasi on aiempaa heijastumattomampi ja taustavalon valaisukyky parempi. Mittaristo on muokattavissa Bar-, Circle- ja Simple-näyttötapavalintojen välillä.
Nelisylinterisen nestejäähdytteisen rivimoottorin teho on ennallaan 70 kW / 12 000 rpm ja samoin huippuvääntö 63 Nm / 9500 rpm. Saatavilla on myös A2-tehoinen vaihtoehto.
Moottori on pienikokoinen, vaihteita on kuusi ja sylinterit kallistettu 30° eteenpäin. Avustava/luistokytkin huolehtii, ettei takapyörä lukkiudu pienemmälle vaihdettaessa. Honda Selectable Torque Control (HSTC) eli vetoluistonesto vastaa pidon säilymisestä kiihdytettäessä. HSTC on kytkettävissä pois päältä.
Ensi kertaa saataville sähköinen automaattikytkin
Sekä CBR650R että sen sisarnakumalli CB650R ovat ensimmäiset Hondan mallit, jotka tulevat tehdasoptiona saataville varustettuna valmistajansa E-Clutch- eli sähköisellä automaattikytkin -teknologialla. Se antaa kuljettajalle mahdollisuuden automaattiseen kytkimen käyttöön: voit vaihtaa vaihteita koskematta kytkimeen. Myös lähdöt ja pysähdykset toimivat kytkintä käyttämättä.
Kytkintä voi kuitenkin niin halutessaan käyttää normaalisti, kuten tavallista kytkintä.
Aiheesta lisää tässä jutussa: Honda julkisti vallankumouksellisen sähköisen ratkaisun: ei enää käyttöä kytkinkahvalle lähdöissä eikä vaihteiden vaihdoissa
Hondan E-Clutchissa on elementtejä shiftereistä, käsikäyttöisistä kytkimistä sekä Hondan omasta kaksoiskytkinautomaattivaihteistoteknologiasta (DTC). Valmistajan mukaan kyse on kokonaan uudesta lähestymistavasta, joka avaa uusia näkökulmia moottoripyöräilyyn kaikentyyppisille kuljettajille kokemustasosta riippumatta.
Kuljettaja voi valita, millaisen tuntuman haluaa vaihdepolkimeen vaihtoja E-Clutchilla tehdessään. Saatavilla on kolme asetusta: Hard, Medium ja Soft, jotka voidaan erikseen valita isommalle tai pienemmälle vaihdettaessa. Teknologia myös opastaa kuljettajaa vaihtamaan isommalle, jos on valittuna liian pieni vaihde kierroksiin nähden.
Hondan E-Clutch hallitsee kytkimen irrottamista ja kiinnittymistä eri parametrien kuten ajonopeuden, kaasukahvan avauskulman, moottorin kierrosluvun, vaihdepolkimen paineen ja muutaman muun muuttujan mukaan. Kytkimen toimintaa ohjaa aktuaattori moottorin oikean posken sisälle asennetun kahden sähkömoottorin avulla. Kun kytkin irrottaa tai kytkee, niin samalla ohjataan myös sytytyksen ajoitusta ja polttoaineen ruiskutusta, tavoitteena pehmeät vaihdot kaikissa tilanteissa.
Alustat ennallaan
Alusta on molemmissa malleissa ennallaan, ja sen toiminnasta vastaavat 41 mm Showan SFF-BP (Separate Function Big Piston) USD -etuhaarukka ja Showan takavaimennin, jonka jousen esijännitys on säädettävissä.
Pysähtymisen hoitelevat kaksi nelimäntäistä radiaalisatulaa edessä sekä kaksi 310 mm kelluvaa levyä. ABS-jarrut ovat kaksikanavaiset.
Alumiinivaluvanteiden rengaskoko on edessä 120/70-ZR17 ja takana 180/55-ZR17.
Mallien kaikki valot ovat Ledejä, kuten nykypäivänä voi tietysti olettaakin.
Molempiin malleihin on saatavilla sekä yksittäisiä lisävarusteita että varustepaketteja.
Honda CBR650R 2024
Vuonna 2021 CBR650R oli Euroopan myydyin sportbike kiitos suuren alustaa koskeneen päivityksen.
CBR650R:n tyyli on saanut kisamaailmasta inspiraationsa, ja sitä on pyritty terävöittämään vuosimalliin 2024. Uusi ajovalo, katteet, kuljettajan / kyytiläisen istuimet, peräosa ja takavalo tekevät siitä aiempaa sporttisemman näköisen.
Malli tulee saataville kahtena eri värivaihtoehtona: Grand Prix Red Tricolourina ja Matt Gunpowder Black Metallicinä.
Ajoasento on aggressiivinen clip-on-tankoineen. Uusi istuin on aiempaa kompaktimpi, istuinkorkeus säilyi ennallaan 810 millimetrissä. USB-C latausliitin on sijoitettu istuimen alle.
Pyörän akseliväli on 1450 mm ja tankattu paino 209 kg. E-Clutchilla varustettu versio painaa kaksi kiloa enemmän, 211 kg. Polttoainetankin tilavuus on 15,4 litraa, ja sen pitäisi riittää yli 300 kilometrin tankkausväliin.
Honda CB650R Neo Sports Café 2024
Myös CB650R Neo Sports Café sai ison tyylipäivityksen vuodelle 2024. Mekaaniset muutokset ovat samoja kuin CBR650R:ssäkin alustan ja mittariston sekä liitettävyyden ja elektroniikan osalta. Samoin malliin tuli saataville Hondan E-Clutch tehdasoptiona. Moottori säilyi ennallaan.
650-kuutioinen Neo Sports Café -malli liitettiin Hondan mallivalikoimaan vuonna 2019 edellisenä vuonna samalla design-teemalla esiteltyjen CB1000R-, CB300R- ja CB125R-mallien jatkeeksi.
CB650R:ssä on uusi ajovalo, jäähdyttimen ritilät, kuljettajan/matkustajan istuin, peräosa ja takavalo vahvistamassa mallin retrominimalismia. Pitkä polttoainetankki on designiltaan yhteinen muiden Neo Sports Café -mallien kanssa.
Istuin on muotoiltu uusiksi sopimaan paremmin uuteen peräosan designiin. Istuinkorkeus säilyi ennallaan 810 millimetrissä. USB-C latausliitin on sijoitettu istuimen alle.
Vuosimallin CB650R tulee saataville neljänä eri värivaihtoehtona. Kaksi ensimmäistä niistä on kokonaan uusia ja kahdessa jälkimmäisessä yksityiskohtien värivaihtoehto on uusi: Matt Laurel Green Metallic varustettuna Matt Vulcan Silver Metallic detaljeilla, Pearl Smokey Gray, Matt Crypton Silver Metallic detaljeilla, Candy Chromosphere Red, Matt Crypton Silver Metallic detaljeilla ja Matt Gunpowder Black Metallic, Matt Crypton Silver Metallic detaljeilla.
35° ohjaustangon kulma tekee tiukat, hitaat käännökset ja U-käännökset helpoiksi.
Pyörän akseliväli on 1450 mm ja tankattu paino 205 kg. E-Clutchilla varustettu versio painaa kaksi kiloa enemmän, 207 kg. Polttoainetankin tilavuus on 15,4 litraa, ja sen pitäisi riittää yli 300 kilometrin tankkausväliin.
Aiheesta aiemmin
TIISTAI 10.10.2023 11:37
PERJANTAI 10.11.2023 13:56
Kaikki juttumme Milanon EICMA 2023 -messuilta löydät täältä