Napakka ja käsiteltävä

Multistrada 950S on mitoiltaan kompakti. Tämä yksilö oli varustettu 20 mm vakiota matalammalla istuimella. Isokokoiselle kuljettajalle polvikulma on tiukka. Istuimen profiili on melko syvä. Siihen istahtaa mukavasti ja napakasti joskaan istuma-asennon vaihtamiseen ei ole juurikaan tilaa. Etäisyys ohjaustankoon on sopivan lyhyt, jotta ”autotallikäännöskin” hoituu ilman pitkiä kurotuksia. Tuulilasi on pystysuunnassa säädettävissä pikalukituksella. Lukitus on melko jäykkä, joten säätö kannattaa tehdä pysäköitynä.

Mittaristossa keskeiset asiat erottuvat hyvin, mutta osa runsaasta informaatiosta on ajettaessa vaikealukuista.

Mittaristossa keskeiset asiat erottuvat hyvin, mutta osa runsaasta informaatiosta on ajettaessa vaikealukuista.

Hallintalaitteiden osalta havainto kohdistuu tietysti ensimmäisenä vaaleapohjaiseen mittaristoon. Ajonopeus ja vaihdenäyttö erottuvat hyvin digitaalisessa mittaristossa. Kierrosluku näytetään kasvavana ”viivakoodijonona”, jonka senkin tunnistaa. Muu informaatio on melko pienellä fontilla ja luettavuus kärsii alakierrosten värinästä. Pimeässä ajaessa näytön pohja vaihtuu mustaksi ja fontti valkoiseksi, joka on jonkin verran selkeämmin luettavissa. Mittariston osalta ”Isoveli V4” ottaa selkeästi pisteet kotiin. Eri toimintojen käyttö on loogista eikä vaadi pitkää opettelurupeamaa. Näppäimet ovat hyvin ulottuvilla. Kytkin ja kaasu toimivat hyvin yhteen. Pelit tarjoavat hyvän näkymän taakse.

Ripeä monien polkujen menijä

83 kW / 115 Hp maksimiteho tekee Ysiviiskymppisestä varsin vilkkaan matkakaverin. Moottori vääntää alhaalla varsin hyvin, mutta varsinainen riemu repeää, kun kierroslukumittari kipuaa lähemmäksi kymmentä tuhatta. Kiihtyvyyden iloa lisää mainiosti toimiva vaihtoavustin; ei tarvitse kurkotella kytkinkahvaan. Vaihtoavustin toimii myös alaspäin vaihtaessa, joskin vaatii hiukan harjaantumista turhien kolahdusten välttämiseksi.

Perustoimintoja hallitaan selkeällä ja loogisesti toimivalla näppäimistollä.

Perustoimintoja hallitaan selkeällä ja loogisesti toimivalla näppäimistollä.

Kaksisylinterinen moottori täristää rakenteelleen tyypillisesti alakierroksilla. Tärinät kuitenkin vähenevät kierrosluvun noustessa yli kolmen tuhannen.

Multistrada 950S on miellyttävä ja helppo ajettava. Se etenee vakaasti, joskin ajopäivän kovat tuulenpuuskat jonkin verran tarttuivat sivulaukkuihin. Se nauttii mutkateistä. Ajolinja säilyy ja pyörä pysyy hyvin käsissä. Nimensä mukaisesti matka taittuu varsin hyvin myös sorateillä, vaikka ei olekaan sitä ominta aluetta. 170 mm jousto etu- ja takajousituksissa kantaa pehmeästi maantien kuoppien yli, vaikka ei olekaan niitä pisimpiä verrattuna muihin tämän tyyppisiin pyöriin.

Jarrut ovat tehokkaat. Keulan syvä niiaus voimakkaassa jarrutuksessa nosti epäilyä siitä, mahtaako keulan jousitus suoriutua pohjaamatta epätasaisuuksissa jarrutettaessa. Taajama-ajossa pyörä on näppärä käsitellä. Se kääntyy hyvin ja pysyy hienosti tasapainossa hitaassa etenemisessä. Hiukan hankaluutta hitaassa ajossa tuo moottorin ”ryntäilevä” luonne pienillä vaihteilla ja matalilla kierroksilla. Kytkimen käyttöä siis vaaditaan.

Kenelle?

Etulokasuojan muotoilu ohjaa ilmaa isolle jäähdyttimelle.

Etulokasuojan muotoilu ohjaa ilmaa isolle jäähdyttimelle.

Kenelle sitten Ducati Multistrada 950 S? Soveltuvuus kyllä vastaa mallin nimeä ”monilla teillä” ajamisesta. Mainio menopeli nopeassa mutka-ajossa, toimii hyvin matkapyöränä ja sen kanssa ei tarvitse hiekkateitäkään karttaa. Sivulaukut riittävät hyvin yhden kuljettajan pitkäänkin reissuun. Seikkailupyörä tai matkaenduro? Kumpi vain, mutta tarkoittaa kuitenkin, että pyörässä on korkeutta, joten ei helpoin ensipyörä vähävartiselle kuljettajalle. Tämän yksilön hinta on hiukan alle kaksikymmentäneljä tuhatta. Edullinen vai kallis? Sillä rahalla saa Ducatin, joka tuntuu Ducatilta, näyttää Ducatilta ja suoriutuu kuin Ducati. Se voi olla rakkautta ensisilmäyksellä. 

Tekniikkaa

  • Moottori: kaksisylinterinen vesijäähdytteinen V2 moottori; iskutilavuus 937 cm3, 94 x 67,5 mm, puristussuhde 12,6 teho 82,5 kW (113 hv) /9 000, vääntömomentti 96,2 Nm/7 750 r/min. 4 venttiiliä sylinteriä kohden
  • Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla
  • Alusta: teräsputkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka, edessä levyjarrut (2 x 320 mm, jousto 170 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (265 mm, jousto 170 mm), 2-mäntäinen jarrusatula
  • Mitat ja massat: pituus 220 cm, leveys 74 cm, akseliväli 159 cm, istuinkorkeus 84 -86 cm, polttoainesäiliö 20 l, paino tankattuna 230 kg, renkaat edessä 120/70 ZR 19, takana 170/60 ZR 17
  • CO2 päästö: 128 g/ km
  • Ilmoitettu kulutus: yhdistetty kulutus 5,5 l/100 km
  • Hinta: 23 900 € (Ajettu yksilö)
  • Maahantuoja: Ducati Finland, www.ducati.fi
 

Brembon jarrut ovat tehokkaat ja tunnokkaat.

Brembon jarrut ovat tehokkaat ja tunnokkaat.