Cycle Worldin käsiinsä saamat patenttikuvat kertovat, että kahdeksansylinterinen moottori – ja itse asiassa koko prätkä – on rakennettu varsin samalla tavalla kuin Honda Gold Wing bokserikoneineen.

Asialla on kiinalainen autovalmistaja Great Wall Motor (GWM), joka haluaa ilmeisesti tehdä kerralla mp-markkinoille selväksi, että täältä pesee, ja aloittaa suoraan lippulaivapäästä.

Huhut ja vakoilukuvat 8-sylinterisestä bokserimoottorista, ja kahdesta eri mallista, alkoivat kiertää viime vuonna, ja osa niistä muistuttaa kovasti Gold Wingin ratkaisuja, toinen taas vanhaa Honda Runea. 

Ensimmäinen välähdys tulevasta touring-mallista nähtiin GWM:n hallituksen puheenjohtajan Wei Jianjuanin kiinalaisessa sosiaalisen median palvelu Weibossa julkistamassa videossa. Siinä taka-alalle on huolellisesti asetettuna valtaosiltaan peitetty isokokoinen moottoripyörä. Etualalla Wei ihailee t&k-tiimeineen hänelle lahjoitettua Xiaomi S7 sähköautoa.

GWM:n hallituksen puheenjohtaja Wei Jianjuan ihmettelemässä lahjaksi saamaansa Xiaomin sähköautoa. Taustalle on 'vahingossa' unohtunut mielenkiintoisen näköinen moottoripyörä. Kuva Wei Jianjuanin Weibo -videolta.

GWM:n hallituksen puheenjohtaja Wei Jianjuan ihmettelemässä lahjaksi saamaansa Xiaomin sähköautoa. Taustalle on 'vahingossa' unohtunut mielenkiintoisen näköinen moottoripyörä. Kuva Wei Jianjuanin Weibo -videolta.

Pyörä voisi olla tuleva 8-sylinterinen tourer. Samoihin aikoihin Jianjuan on postannut Weiboon ääniraidan, jonka oletetaan kuuluvan kyseiselle mallille. Koska "piilomarkkinointi" on jo noin pitkällä, voi olettaa, että moottori ja mahdollisesti myös itse pyörä tai pyörät esitellään julkisuudessa jo varsin pian.

GWM:llä on useita patentteja tulevaan pyörään liittyen. Moottori on 8-sylinterinen bokserikone, sylintereitä on siis kaksi enemmän kuin Gold Wingin moottorissa, ja sen tilavuuden odotetaan olevan lähellä 2 litraa, kun Wingin moottori on hieman yli 1,8 litraa. Rakenne on hyvin samantyyppinen kuin japanilaiskilpailijassa, ja se on vieläpä varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla ja kardaanivedolla, kuten esikuvansakin.

Hondan moottorissa on yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli liikuttamassa venttiileitä, kun GWM:ssä nokka-akseleita on kaksi per kansi. Jäähdytys on Hondan malliin järjestetty kahdella pitkittäin moottorilohkon yläpuolelle asennetulla jäähdytinelementillä.

Etupään keinuhaarukka on girder-tyyppinen, kuten Wingissäkin ja valualumiinen runko hyvin samantyyppinen. Kiinalaiset ovat usein varsin estotta kopioineet kilpailijoidensa ratkaisuja, ja niin näyttäisi nytkin tapahtuneen.

On mielenkiintoista nähdä, mitä tuleman pitää. GWM on Kiinan suurin SUV:ien valmistaja, ja siitä erikoinen yritys, että se ei ole valtio-omisteinen eikä siinä ole länsimaisia valmistajia osaomistajina.