Törmäsimme Bikenavin Timo Kallioon ja Matti Mäkelään Kuopion moottoripyöränäyttelyssä. Annetaan miesten kertoa sovelluksestaan lisää.

Timo Kallio: – Ihan lyhykäisesti selitettynä Bikenavi on reittisuunnittelusovellus ja mobiiliaplikaatio kaikille pyöräilijöille – liikkuivatpa nämä sitten moottorin voimalla tai ilman. Voit tosi helposti suunnitella reitin kulkemaan sora- tai asvalttiteitä tai pieniä teitä pitkin. Näet käytännössä kartalta, mitä päällystemateriaalia reitti on, ja voit sitten ihan vapaasti vedellen suunnitella sitä. Tällä hetkellä suunnittelu tapahtuu tietokoneella, mutta toukokuun aikana se tulee puhelimeenkin.

Tuleeko se sekä iOS:ään että Androidiin?

Matti Mäkelä: – Tällä hetkellä olemassa on Android-versio, ja tarkoitus on saada kesän aikana vielä iOS-versio.

Bikenavi: Reitti rakennettu teiden päällysteen mukaan

Bikenavi: Reitti rakennettu teiden päällysteen mukaan

Miten Bikenavi poikkeaa muista reittisovelluksista ja onko tämä täysin kotimainen, teidän omaa tuotantoanne?

Matti Mäkelä: – Kyllä, itse asiassa tämä on lähtenyt Timon ajatuksesta. Timo on palvelumuotoilija ja UX-designeri ja olemme tehneet softaprojekteja yhdessä. Timon otti minut koodarina tähän hommaan mukaan. Reilun vuoden verran olemme työstäneet tätä.

Timo Kallio: –Alkuperäinen idea lähti siitä, kun taistelin kaksi vuotta sitten Saimaan rannalla bussipysäkillä moottoripyörän kanssa, että miten minä löydän sorateitä ja pieniä teitä. Koitin käyttää silloin Google Mapsia, mutta se reititti miten sattuu ja minne sattuu. Seuraavaksi ostin Garminin navigaattorin ja totesin sen reittisuunnittelun aika vaikeakäyttöiseksi. Sen jälkeen alkoi kartoitus, että kyllä kai tähän pitää olla jonkinlainen ohjelma ja kävin kaiken netin tarjonnan läpi – ei löytynyt sellaista mitä olisin halunnut.  Piirsimme paperille konseptia siitä, olisiko tälle kysyntää ja haastateltiin muutamaa mopotuttua siinä ja siitä se ajatus oikeastaan sitten lähti.

Tässä on yhdistetty parhaimpia puolia Garminista, Kurvigerista ja Google Mapsista ja tuotu ne nyt tähän samaan applikaatioon ja höystetään se vielä näillä mobiiliapplikaatioilla. Pystyt sitten gpx:nä exporttaamaaan reitin navigaattorille, niin kuin minä teen.

Matti Mäkelä: – Se, miten autetaan käyttäjää löytämään sorateitä ja asvalttiteitä, perustuu erilaisiin layereihin, joiden avulla pystymme näyttämään erilaiset tienpintojen päällysteet kartalla. Yhtenä osana sitä on, se, että Metsähallitukselta tuodaan näkyville autiotuvat, kodat, jne. niin haluttaessa.

Karttaohjelma sekä moottoripyöräilijälle että polkupyöräilijälle

Matti Mäkelä: – Ajattelimme, että on turha rajata kumpaakaan pois, periaatteessa aika lähelle samanlaisia tarpeita on molemmilla ryhmillä. Kartallamme siniset ja punaiset ovat asvalttiteitä, keltaiset ja oranssit sitten sorateitä. Sovelluksesta löytyy vielä info noista tienpinnoista. Applikaatiossa hyödynnetään Väyläviraston avointa dataa, eli se on koko ajan myös ajantasaista. Ja näitä karttapohjia on erilaisia.

Bikenavi: Oma sijainti mobiilissa ja tien päällysteet näkyvillä.

Bikenavi: Oma sijainti mobiilissa ja tien päällysteet näkyvillä.

Kuka toimittaa teille peruskarttapohjan?

Matti Mäkelä: – Tässä on OpenStreetMapin karttapohja. Lisäksi löytyy taustakartta ja peruskartta.

Timo Kallio: – Maastokartalla taas on hyvä etsiä  pieniä teitä ja pieniä polkuja. Taustakartalla hahmottaa suurempia ja vähän pienempiä teitä. Siinä mielessä on kätevää vaihdella eri karttojen välillä. Aina saa suunniteltua mieleisensä reitin.

Matti Mäkelä: – Reitit jäävät ohjelmaan talteen ja ne pystyy exporttaamaan gpx-tiedostoksi ja ladattua navigaattoriin ja samat ominaisuudet on täällä puhelimessa näkyvissä listassa. Voit valita reitin kartalle ja lähteä ajamaan. Vielä tällä hetkellä mobiilisovelluksella ei voi tehdä reittisuunnittelua, mutta se ominaisuus on tulossa. Kaikki samat karttapohjat löytyvät myös mobiilisovelluksesta; päällystetietoja ja tietöitä myöten.

Timo Kallio: – Jos tästä Kuopiosta haluttaisiin vaikka mennä Joensuuhun niin lisätään ensin reittipiste ja näitä tievalintoja pystyy kääntelemään tässä kartalla, liikuttamaan minne haluaa.

Tekisitkö malliksi soratiereitin Kuopiosta Joensuuhun?

Timo Kallio: – Kyllä. Valitaan ensin päällystetieto, sitten laitetaan osoite.

Matti Mäkelä: – On kaksi mahdollisuutta tehdä näitä reittejä: joko niin että laitetaan osoittilla lähtöpiste ja päätepiste ja sitten muokkaillaan vetämällä reittiä. Toinen vaihtoehto on vapaapiirto: Otetaan vain se alkupiste kartalta ja lähdetään siitä piste kerralla viemään reittiä eteenpäin ja sitä myös voi muokata vetämällä. Kyse on omasta valinnasta: kummasta toimintatavasta tykkää enemmän.

Bikenavi: Metsähallituksen paikkatiedot.

Bikenavi: Metsähallituksen paikkatiedot.

Onko sovellus maksullinen?

Matti Mäkelä: – Hinnoittelu on tällä hetkellä sellainen, että löytyy kuukauden, puolen vuoden ja vuoden lisenssit. Kuukausilisenssin hinta on 9,90, puolen vuoden 19,90 ja vuosilisenssi 29,90 €. Messutarjouksena vuoden lisenssin saa 21 eurolla.

Paljon on vielä asioita ja ideoita työlistalla, mitä halutaan tuoda lisää tähän, mutta tämän todettiin olevan tarpeeksi hyvän, että kannatti jo julkaista ja tuoda käyttäjille tarjolle.

Timo Kallio: – Olemme saaneet tosi positiivista palautetta. Olimme Helsingin MP-messuilla. Silloin meillä ei ollut tätä mobiilisovellusta ja kaikki vähän kyselivät sen perään, että milloin teillä on sellainen ja tavoite meillä oli, että kesään mennessä ainakin Android-versio ja nyt näyttää tosi hyvältä. Sovelluksessa on myös hakutoiminto: voit hakea huoltoasemia tms.

Matti Mäkelä: – Jos käyttäjät haluavat, karttaan voidaan rakentaa sellainen ominaisuus, että se näyttää tarvittaessa pelkät soratiet. Ja kun meillä on näitä reittiasetuksia: Nopein reitti, suorin reitti niin mahdollisesti voitaisiin tehdä niin, että se automaattisesti maksimoisi sorateiden osuuden. Karttaan on mahdollista saada runsaasti lisää ominaisuuksia, kun nähdään, että käyttäjät löytävät tämän.

Timo Kallio: – Jos ottaa kartasta kiinni hiiren oikealla napilla, löytyy Google Street View, jolla voi vielä tarkistaa, että kyse on vaikkapa soratiestä. Itselläni on pikkunen kuuspuokki GS, jolla ajan soraa, asvalttia ja pikkusen polkujakin. Ja kun mietin, missä olisi kiva yöpyä, niin siinä kartan ilmakuvatoiminto on osoittautunut hyväksi. Vaikka järvien rannat onkin usein täyteen rakennettu, jostain saattaa löytyä kiva leiripaikka.

Bikenavi vaikuttaa mielenkiintoiselta uudelta reittisuunnittelusovellukselta. Palaamme aiheeseen.

Mäkelän ja Kallion sovellus on nyt julkistettu, joten syystä hymyilyttää.

Mäkelän ja Kallion sovellus on nyt julkistettu, joten syystä hymyilyttää.

Bikenavin tulevia ominaisuuksia:

  • Parempi hakutoiminto
  • Reittien tuonti GPX avulla
  • iOS-sovellus
  • Monipuolisemmat reititysvaihtoehdot.

Lisätietoja Bikenavin sivuilta täältä.