Saavuimme paikalle kesken syyskiireiden, huollossa on tällä hetkellä parin viikon jonot, mutta pian kuulemma helpottaa ja mekaanikotkin ehtivät pitää pankkoon jääneet kesälomansa.

Mitkä asiat kannattaa talvihuollon yhteydessä ehdottomasti tehdä, ja ottaa huomioon, Kari?

– Suosituksena on vaihtaa ensinnäkin puhtaat moottoriöljyt ja öljynsuodatin. Vanhassa öljyssä saattaa olla seassa palamatonta bensiiniä ja kosteutta, jotka altistavat moottoria korroosiolle, Harley-Davidsonin Master Level -tason mekaanikko Kari Kuusisaari kertoo.

– Pyörä kannattaa myös pestä hyvin ennen kuin se peitellään. Lisäksi laitetaan omanlaisensa suojaavat aineet eri pinnoille, kuten kromiosille, renkaille ja muoviosille.

Harley-Davidsonilla on tarjolla useita eri kokoelmia oman Harrikan personoimiseksi. Kuvassa Brass Collectionia eli messinki-kokoelmaa.

Harley-Davidsonilla on tarjolla useita eri kokoelmia oman Harrikan personoimiseksi. Kuvassa Brass Collectionia eli messinki-kokoelmaa.

Säilöntäainetta ja puhdasta bensaa

– Viimeisen tankkauksen yhteydessä tankkiin laitetaan polttoainetta, jossa on mahdollisimman vähän etanolia, 98-oktaanista tai pienkonebensiiniä, tankki piripintaan asti, ja lisätään vielä polttoaineen säilöntäaine. Sen jälkeen pyörää käytetään vähintään viisi minuuttia, että säilöntäaine menee moottoriin asti. Säilöntäaine pidentää bensan säilyvyyttä talvikauden, kun estää palavien höyryjen haihtumista.

– Etanoli imee kosteutta, joka aiheuttaa korroosiota ja tekee bensiinistä yhdessä haihdunnan kanssa sellaista, että se palaa huonosti, ja sotkee polttoaineen syöttöjärjestelmää.

- Jos säilytysaika on pitkä, esimerkiksi vuoden, tulpat voi myös irrottaa, laittaa hieman öljyä männä päällen, pyörittää konetta muutaman kerran ja laittaa tulpat takaisin kiinni, Kuusisaari opastaa.

– Rengaspaineet kannattaa tarkistaa vielä kertaalleen, että ne ovat riittävät, sillä rengas tyhjenee aina jonkin verran talven aikana.

– Pyörän talvisäilytyspaikan on hyvä olla alle +16 asteinen, sillä akku säilyy parhaiten kuivassa ja viileässä tilassa. Jos pyörää säilytetään lämpimässä tilassa, akkua pitää ladata useammin. Akun napojen irrottaminen ei ole välttämätöntä, jos käyttää ylläpitolaturia. Jollei sitä ole käytössä, niin uusissa pyörissä on elektroniikkaa, joka käyttää akkua, vaikka virta olisikin kytketty pois päältä.

– Viileässä tilassa säilytetty akku kannattaa ladata kerran kuukaudessa, lämpimässä pidetty kaksi kertaa kuukaudessa. Uusissa suljetuissa akuissa on itsepurkautumisominaisuus, eli akut tyhjenevät joka tapauksessa aivan itsekseen.

– Kun lataat akkua, varmista, että tilassa on riittävä ilmanvaihto, Kuusisaari muistuttaa.

Kari Kuusisaari todistaa, että osat ovat kokonaan aitoa messinkiä. Se tarkoittaa sitä, että ne ovat myös todella näyttäviä.

Kari Kuusisaari todistaa, että osat ovat kokonaan aitoa messinkiä. Se tarkoittaa sitä, että ne ovat myös todella näyttäviä - ja painavia.

Huolletaan, peitellään ja modataan?

– Pyörä peitellään talveksi kevyellä hengittävällä materiaalilla, joka ei saa olla muovia tai pressua. Riskinä on, että pyörän satula on homeessa keväällä, jos se on peitetty muovilla. Aina on myös mahdollista, että jyrsijät tekevät talven mittaan pyörään pesän tai jyrsivät sähköjohtoja.

– Periaatteessa aina tehdään pieni vuosihuolto ennen pyörän laittamista talviteloille. Eli huomioidaan kaikki voitelukohteet ja tarkastetaan kaikki nestetasot ennen pyörän peittelyä.

– Jos talvisäilytyksen aikana tehdään pyörään muutoksia tai huoltoja, kannattaa pyörään kiinnittää pieni muistilappu, että muistaa mitä on tehty. Jos vaihtaa vaikka jarrupalat, ettei tule yllätyksenä, kun lähtee ajamaan.

– Jos on niin vanha pyörä, että se on varustettu vielä kaasuttimella, kannattaa polttoainehana panna kiinni, ja käyttää kaasutin tyhjäksi (jos pyörässä on alipainehana, vinkki ei toimi). Veden ja etanolin yhdistelmä kaasuttimessa syövyttää tosi pahasti.

Millaisella laturilla akkua kannattaa ladata?

– Kannattaa valita laturiksi mieluiten moottoripyörän lataamiseen tarkoitettu laturi, jossa on ylläpitolatausmahdollisuus. Sen maksimiteho on 5 amperia. Auton laturia ei saisi käyttää. Sillä akkua voi ladata maksimissaan puoli tuntia kerralla. Muuten akku saattaa alkaa kiehua ja mennä pilalle.

Tehoa saa helposti lisää vaihdattamalla nokka-akselin liikkeessä.

Tehoa saa helposti lisää vaihdattamalla nokka-akselin liikkeessä.

Entä saako moottoripyörää käyttää säilytyksen aikana?

– Talvisäilytyksen aikana moottoripyörän lyhyet käytöt ovat huonompi asia kuin, että ei käytettäisi sitä ollenkaan. Lyhyt käyttö tuo moottoriin kosteutta, ja heikentää akun latausta. Jos käynnistää, niin pyörää on käytettävä niin pitkään, että moottorin lämpö nousee normaaliin käyntilämpöön asti. Nestejäähdytteisessä pyörässä se tarkoittaa sitä, että pyörän flekti käynnistyy.

– Lyhyissä käytöissä myös pyörän tulpat nokeentuvat nopeasti. Voi olla, että pyörä lähtee käyntiin kaksi kertaa, muttei enää kolmatta.

– Huolto siis kannattaa tehdä ennen talvisäilöön laittoa, että kaikki on valmiina: renkaat, jarrupalat, jarrunesteet (kriittiset, vaihdettava joka toinen vuosi!), jäähdytysneste. Harleyssä on pitkäkestoinen jäähdytysneste, jonka käyttöikä on jopa 10 vuotta, muissa yleensä noin 2-3 vuotta. Vaihto kannattaa tehdä korroosien estämiseksi.

Palvelu pelaa talvellakin

Syys / talvihuollon voi myös tilata valtuutetusta Harley-Davidson-huollosta ja samoin varata talvisäilytyksen.

Samalla voi myös teettää huollossa haluamansa muutokset pyörään.

– Jos suunnittelee teettävänsä isompia muutoksia pyörän ulkonäköön tai suorituskykyyn, se on edullisempaa talven aikana, Kari Kuusisaari kertoo. – Talvella myös huoltokorjaamoilla on paremmin aikaa muutostöiden tekemiseen, ja tietysti tarvittava asiantuntemus, kannattaa kysyä suoraan H-D-liikkeestä.

Tilaustyönä liikkeessä asennetaan vanhojen tilalle uudet nokka-akselit, joissa on isompi nosto ja pidempi aukioloika.

Tilaustyönä liikkeessä asennetaan vanhojen tilalle uudet nokka-akselit, joissa on isompi nosto ja pidempi aukioloika.

– Muutenkin pyörän modaaminen ajokauden aikana on ongelmallisempaa kuin talvella. Osia saattaa puuttua, ja niiden toimittaminen vain vie aikansa, jolloin pyörä pahimmillaan ei ole ajokäytössä. Talvi on ehdottomasti parasta rakennusaikaa, varsinkin jos suunnittelee jotain erikoisempaa projektia.

– Lisäksi kannattaa varata aika Dynoon, jos moottoriin tai voimansiirtoon tekee isompia muutoksia. Silloin saa säädettyä pyörän mittareiden mukaan, eikä säätöä tarvitse tehdä "perstuntumalla", Kuusisaari korostaa.

– Vaikka muutokset ja modaamiset tekisikin itse, kannattaa käyttää myyjäliikkeen ja huollon asiantuntija-apua osia valittaessa. Kun kysyy ja kertoo, mitä hakee ja tavoittelee, niin silloin ei tule suuria pettymyksiä.

Mitä modataan?

– Suosittuja ovat olleet ohjaustankojen vaihdot oman ajotyylin mukaisiksi, niiden osalta kannattaa olla yhteydessä, että tietää, mitä tarvitsee tangon lisäksi. Harvoin nykypyörissä asiat sujuvat pelkällä stongan vaihdolla. Samalla menevät helposti uusiksi kaikki vaijerit, sähköjohdot ja jopa hydrauliikkaletkut.

– Myös ajovaloja ja vilkkuja vaihdetaan, ja silloin uusissa Can-väyläisissä pyörissä tarvitaan myös ajotietokoneen säätöä, että uudet valot toimivat.

– Muita tyypillisiä modauskohteita ovat lisävarusteet, kuten laukut, lisävalot ja kahvanlämmittimet sekä tietysti erilaiset bluetooth-laitteet, kuten kypäräpuhelimet musan kuunteluun ja yhteydenpitoon.

Tähän Harrikkaan on vaihdettu Vince & Haynesin äänenvaimentimet.

Tähän Harrikkaan on vaihdettu Vince & Haynesin äänenvaimentimet.

– Tehopuoli on sitten oma lukunsa. Ensimmäisenä vaihtoon menevät yleensä pakoputkisto ja ilmansuodin koteloineen. Ne ovat monelle sellaisia, mitä pystyy tekemään itse, mutta jos haluaa suurentaa moottoria tai vaihtaa sen komponentteja tehokkaampiin, niin silloin eivät työkalut riitä. Tarvitaan spesiaalityökaluja ja spesiaaliosaamista, joten niitä tulee usein – ja kannattaakin tuoda – huoltoon tehtäviksi.

Moto-Seinäjoella on verkkokauppa, josta löytyy Harleyn varaosaluettelo. Sen avulla voi tilata suoraan kotiinsa varaosia tai muuta tarpeellista. Siellä ovat varaosakuvastona edustettuina kaikki H-D:n mallit 90-luvun puolesta välistä lähtien. Joka ruuville löytyy varaosanumero plus hinta. Kaikkea ei löydy hyllystä, mutta tilaamalla niitä saa. Myös muilla H-D-liikkeillä on vastaavia palveluita, Kari Kuusisaari korostaa.

Miten auttaisit sellaista, joka haluaa personoida pyöräänsä?

– Harley-Davidsonilla on tarjolla pyöriinsä tosi hienoja erilaisia kokoelmia, joilla saa omasta pyörästään rakennettua uniikin samalla jotain tyyliä painottaen. Esimerkiksi Brass Collectionin osien avulla voit keskittyä hankkimaan messinkisiä (kyllä, aitoa messinkiä!) osia kuten vaihtamaan kaikki moottorin kopat ja vaikka polkimet messinginvärisiksi. Ne sopivat mustaan pyörään todella hyvin, Kuusisaari hehkuttaa. – Ja tarjolla on tietenkin myös muita kokoelmia, esimerkiksi Kahuna Collection. Jotkut ovat todella innokkaita, ja ostavat näitä pikkuhiljaa pyöräänsä ja saavat palkkioksi itsensä näköisen pyörän, Kuusisaari päättää.

Kahuna-sarjan kahva loppusijoituksessa.

Kahuna-sarjan kahva loppusijoituksessa.

 

Pikamuistilista, pyörän ajoonotto keväällä:

  • – Tarkasta rengaspaineet! Ne ovat ensimmäiset mitä pitää tsekata, kun eivät säily talven yli.
  • – Tarkasta nestetasot: moottoriöljy, jarrunesteet, jäähdytinnesteet.
  • – Akun varaustaso!
  • – Pyörä käyntiin ja sitten normaali ajonaloitustarkistus: toimivatko jarrut, valot, vilkut jne.
  • – Tankki viimeistään 98:lla täyteen.
  • – Sitten menoksi!

 

Lisätietoja:

Näiltä virallisilta Harley-Davidson-jälleenmyyjiltä saat lisää tietoa huolloista, varaosista ja modaus- sekä viritysosista ja talvisäilytyksestä:

Harley-Davidson Helsinki

Harley-Davidson Oulu

Moto-Seinäjoki

Harley-Davidson Tampere

Harley-Davidson Turku

Valtuutetut huollot:

Artmotor, Lapinjärvi

Cyclehouse, Kuopio