Sopiva koko, myös moottorissa
Innokas ensipyörän hankkija keskittyy helposti liikaa tekniseen dataan, ja vaikka eittämättä esimerkiksi moottorin ja jarrujen tekniikkaan on syytä kiinnittää huomiota, pyörän ulkonäköä unohtamatta, kannattaa liikkeelle kuitenkin lähteä moottoripyörän koosta.
Ajoasento ja siitä seuraava ajomukavuus ovat asioita, joihin pyörän koko vaikuttaa enemmän kuin mikään muu tekijä. Siksi varsinkin ensikertalaisen on syytä käydä tutustumassa useisiin pyöriin paikan päällä ja etsiä itselleen mukavaa menopeliä ajan kanssa. Oikealla istuinkorkeudella jalkasi ulottuvat maahan ilman ylimääräistä ponnistelua pyörän päällä istuessa. On toki syytä muistaa, että esimerkiksi istuinkorkeutta saa aina tarvittaessa madallettua ja että monissa pyörissä on hyvät säätömahdollisuudet.
Moottorin koon suhteen on syytä pitää jäitä hatussa. Tuhatkuutioiset ratahaukat saattavat tuntua tietokoneen näytöllä houkuttelevilta, mutta pienempitehoisenkin moottoripyörän kiihtyvyys ja rivakkuus yllättävät vasta-alkajan helposti, varsinkin jos aiempaa vertailukohtaa on lähinnä perustason henkilöautoista. Maltti on mp-harrastuksessa aina valttia, ja tämä pätee tietysti myös liikennekäyttäytymiseen.
Liian tehokkaalla pyörällä aloittelijan on helpompi sortua turhan suuriin riskinottoihin varsinkin verratessaan itseään kokeneempiin ajajiin; siksi myös maltillisen tehokas moottoripyörä on sopiva hankinta aloittelijalle. Noin 500-kuutioisista pyöristä kannattaa lähteä liikkeelle. Jos olet suorittamassa mottoripyöräkorttia, kannattaa jo autokoulua valitessa kartoittaa, löytyykö koululta sopivan teholuokan pyörä.
Minkä tyyppinen pyörä?
Aloittelija huomaa nopeasti pyörämarkkinoiden tarjontaan tutustuessaan, että moottoripyörästä on moneksi. Ensimmäistä pyörää valittaessa on hyvä miettiä ennen kauppojen hieromista millaiseen käyttötarkoitukseen ja -ympäristöön moottoripyörälainaa ollaankaan hankkimassa. Aloittelija ei tätä kuitenkaan välttämättä vielä tiedä: voi olla, että kaupunkiajo osoittautuukin pitkiä maantieretkiä mukavammaksi, vaikka alun perin jotain muuta olikin mielessä.
Aloittelijalle moneen paikkaan sopiva peruspyörä on järkevä valinta. Tällainen ei välttämättä loista millään erityisellä osa-alueella, mutta mahdollistaa erilaisten moottoripyöräkokemusten kerryttämisen erilaisista käyttöympäristöistä. Se toinen pyörä – jos sellaista ylipäätään on tullakseen – mahdollistaa sitten jo hankinnan rajaamisen tarkempien speksien mukaan. Jos kuitenkin olet mielestäsi varma, että tulet tekemään esimerkiksi pitkiä ajoja, joudut jo ensimmäisen pyörän hankinnassa ottamaan tämän huomioon.
Turvavarusteet yhtä tärkeitä kuin sopiva pyörä
Suurin osa mp-harrastajista operoi ainakin jossain määrin rajallisella budjetilla. Noviisin on syytä muistaa, että ei hassaa koko budjettiaan pelkän pyörän hankintaan – tässä harrastuksessa kun laadukkaiden turvavarusteiden hankintaankin pitää jättää euro poikineen. Jos budjetti on jo nollilla pyörän oston jälkeen, pitää turvavarusteet ja hyvä moottoripyörä hankkia vaikka sitten lainarahalla ennen tien päälle lähtemistä. Jonkinasteinen onnettomuus tapahtuu käytännössä jokaiselle ajajalle ennemmin tai myöhemmin.
Umpikypärä on ehkä ykköshankinta, ja kohtuullisia kypäriä saa uutena jo noin 200 euron hintaluokasta, mutta 400 euron hintaluokassa turvaominaisuudet ovat vielä paremmat. Kunnollinen niskatuki on niin ikään syytä hankkia, mieluten sekä edestä että takaa vastaanottavana mallina. Niskatuissa hintahaitari on samaa luokkaa kuin kypärissä. Näitä tuotteita käytettynä ei juuri kannata lähteä hankkimaan, sen sijaan kenkien, hanskojen ja ajoasun suhteen voi hyvin koluta myös käytettyjen tarvikkeiden markkinoita.
Uusi vai käytetty?
Täysin uuden moottoripyörän hankinnassa on ehdottomasti aina koko joukko hyviä puolia takuusta lähtien. Uuden pyörän huoltohistoriassa ei ole mustia aukkoja, eikä aiempi käyttöhistoria ole rasite – sillä sitä ei ole. Monen aloittelijan kohdalla käytetty pyörä on kuitenkin realismia ja järkevämpi hankinta. Kuten todettua, budjetti on useimmiten rajallinen. Uusi harrastus ei myöskään välttämättä vie mennessään, jolloin pienempään rahalliseen panostukseen liittyy myös pienempi riski.
Käytettyjen moottoripyörien markkinoille suuntaavan aloittelijan paras apu on aina moottoripyörät tunteva kaveri. Jos tällaista konsultaatioapua löytyy lähipiiristä, on sitä suositeltavaa käyttää vaikka pientä korvaustakin tai vastapalvelusta vastaan.
Muutoin käytetyn moottoripyörän kaupassa on hyvä pitää mielessä samat lainalaisuudet kuin vaikkapa käytettyjen autojen parissa. Liian hyvältä tuntuvat hinnat useimmiten myös ovat sitä: vastaavia yksilöitä pienempi hinta saattaa selittyä esimerkiksi heikosti hoidetuilla huolloilla. Toki myös käytetyn moottoripyörän kohdalla yritykseltä ostettaessa myyjällä on virhevastuutakuu – yksityisiltä kauppiailta ostettaessa ei.