Mistä tämä ajatus motoristeille suunnatuista opastetuista päiväretkistä?
– Tapasimme Mikko Flanderin kanssa alkuvuodesta 2018 VisitLohja, eli Lohjan seudun matkailualan ammattilaisille järjestetyssä aamukahvitilaisuudessa. Mikko oli juuri alottainut Lohja Spa & Resortissa palvelupäällikkönä. Tilaisuuden jälkeen menin esittelemään itseni ja kysyin olisiko mahdollista tehdä tämän kaltaista yhteistyötä. Kevät oli hyvin kiireinen ja tein kolme ehdotusta reiteistä ja mitä ne mahdollisesti pitäisivät sisällään. Idea jäi muhimaan. Tietääksemme mitään vastaavaa ei aikaisemmin Suomessa ole ollut tarjolla ja mielestämme oli hyvä idea yhdistää ammattini tuoma tietotaito auktorisoituna oppaana, rakkaaseen harrastukseeni moottoripyöräilyyn yhteistyössä Lohja Spa & Resortin kanssa, niin siitä se lähti, kertoi Virve Haahti.
– Nuorempana työskentelin oppaana Italiassa, Itävallassa, Unkarissa ja nyt täällä Länsi-Uudellamaalla. Olen opastanut bussissa, gondolissa, veneessä, kävellen ja sukset jalassa, niin miksipäs ei moottoripyörän kyydissä. Itse en aja, mutta olen ollut moottoripyörän takapenkillä jo neljäntoista ajokauden ajan. Mieheni Kari Turusen kanssa käymme moottoripyörällä läpi kaikki opastamani reitit, olipa asiakkaina mimmit, martat tai motoristit. Ajelemme paljon näillä seuduilla ja moottoripyöräillessä löytyy myös uusia mielenkiintoisia vierailukohteita.
– Motoristeille Länsi-Uusimaa ja tämä Lohjan seutu tarjoaa mukavia mutkateitä, upeita maisemia ja paljon kulttuurihistoriallisesti merkittäviä ja mielenkiintoisia kohteita. Esimerkiksi Suomen teollistuminen alkoi juuri tältä alueelta, selitti Haahti.
Kun et itse aja, niin kuinka opastaminen käytännössä tapahtuu?
– Joko hyppään jonkun seurueessa olevan tai vaihtoehtoisesti mieheni Karin moottoripyörän kyytiin.
Minkälaisia moottoripyöräretkiä on luvassa?
– Hahmottelin kolme erinlaista vaihtoehtoa: Ensimmäisenä "Kuninkaantien mutkia". Kuninkaantie on yksi Suomen vanhimmista maanteistä. Reitin pituus noin 125 km. Toisena "Sotaretkiä ja mosaiikkia", joka on kunnianosoitus Suomen veteraaneille ja itsenäiselle Suomelle. Reitin pituus noin 80 km ja kolmantena "Rautaa ja kiveä" nähdään, miten Lohjan (ja koko Suomen) perusta on kaivosteollisuudessa. Tämä vaihtoehto sisältää muun muassa vierailut Ojamon kartanoon ja Tytyrin elämyskaivokseen, esitteli Virve Haahti.
Tarkemmat tiedot esimerkkireiteistä löydät täältä.
– Tarvittaessa reittejä ja kohteita voidaan räätälöidä kulloisenkin ryhmän mieltymysten mukaan. Osa kohteista on vain tilauksesta avoinna, mutta auktorisoituna oppaana näihinkin paikkoihin pääsen ryhmiä viemään. Suomen lisäksi opastusta saa englanniksi ja saksaksi. Keskustelu sujuu myös ruotsiksi ja italiaksi, lisäsi Virve Haahti.
Lähdimme matkaan Lohja Spa & Resortin pihasta sovitusti 09.30. Tarkoituksena kiertää vähän ruukin alueita sekä ajaa osan matkaa Kuninkaantietä. Suuntasimme ensin Fiskarsiin. Siellä oli ensimmäinen pysähdys ja lyhyessä ajassa saimme valtavan annoksen paikallista historiaa.
Matkamme jatkui Billnäsin kautta Raaseporin linnaan, jossa oli tarkoitus pysähtyä vain hetkeksi, sillä paikka avautuisi virallisesti vasta seuraavana päivänä. Tässä kohtaa oli onni, että olimme auktorisoidun oppaan matkassa, sillä vaikka linna oli vielä virallisesti suljettu, niin pääsimme kurkistamaan Raaseporin linnan raunioita sisäpuolelta. Tämän vierailun jälkeen tiedämme, että kyseinen linna oli aikanaan Suomen tärkeimpiä linnoja, joka historian edetessä on jäänyt muiden linnojen ja linnoitusten varjoon.
Jatkaessamme matkaa Kuninkaantietä pitkin, olimme "aikataulustamme" jäljessä jo aika runsaasti. Seuraavana määränpäänämme oli Fagervik. Fagervikissä toimi Suomen vanhimpiin kuulunut rautaruukki. Alue on säilynyt hyvin; matalia puisia, edelleen asuttuja työlaisasuntoja myöden. Kiersimme koko alueen ja onneksemme pittoreski Fagervik Cafe oli auki, jossa joimme kahvit tuoreiden leivonnaisten kera.
Reitiltä jäi pois ennakkoon suunniteltu pyörähdys Inkoon satamassa, mutta se ei meitä haitannut. Matkamme eteni oikeanlaisessa motoristihengessä. Nautimme ajamisesta ja pysähtyessämme tutustuimme rauhassa kulloiseenkin kohteeseen. Ajoimme Lohjan keskustan kautta takaisin lähtöpisteeseen, Lohja Spa & Resortiin sopivasti juuri ennen lounasajan loppua.
Loppujen lopuksi retkeemme kului aikaa yli neljä tuntia. Reitti oli oikea motoristin unelma. Kauniin suomalaisen perinnemaiseman halki meneviä mutkateitä loputtomasta loputtomiin, välillä pysähdellen ja jokaisella pysähdyksellä tuli uskomaton määrä tietoa Suomen historiasta aina 1300-luvulta alkaen. Ja tämä oli vain pikainen pintaraapaisu. Kokemus oli hyvin antoisa ja herätti pohtimaan, kuinka paljon jäi vielä näkemättä.
– Reittejä on todella loputon määrä. Olemme Karin kanssa ajelleet näitä teitä yli kymmenen vuoden ajan ja aina löytyy meillekin entuudestaan kokemattomia tieosuuksia, tiesi Virve Haahti kertoa.
Toki jokainen voi lähteä ajelemaan, ihailemaan ja tutustumaan näihin paikkoihin ihan itsekseen, mutta jo tämän kokemuksen perusteella voi lämpimästi suositella kyseisiä kohteita opastettuina. Näin niistä saa irti huomattavasti enemmän. Virve Haahdin vahvuus on syvä paikallistuntemus ja varmasti jokaiselle porukalle löytyy sopiva, mieleenpainuva reitti.
– Minulta löytyy opastusta maan ja taivaan väliltä, naureskeli Virve Haahti suositellessaan meille seuraavaksi kohteeksemme Lohjalla muun muassa Tytyrin Elämyskaivosta ja keskiaikaista Pyhän Laurin kirkkoa.
Lisätietoja Virven kotisivuilta täältä ja Facebookista täältä.
Aiheesta aiemmin:
Lohja Spa: kylpylä ja sen palvelut uudistuvat motoristillekin sopivalla tavalla
Päiväkumpu: joustava ja palveleva, motoristiystävällinen elämysten kylpylähotelli
Kansainvälinen Gold Wing -kokoontuminen Karjalohjalla: osanottajia 15 maasta