AEL:in koulutuksessa pureudutaan pintaa syvemmälle moottorin, vaihteiston ja jousituksen ja jopa elektronisen moottorinohjauksen salojen kanssa.
– Käymme pyörät ja niiden tekniikan todella perusteellisesti läpi. Alustatekniikan koulutuksesta vastaa Ari Skog ja Brandtilta puolestaan Ossi "Ozi" Lindgren perehdyttää meidät moottorinohjauksen elektroniseen säätötekniikkaan, kouluttaja Mikael Pellinen kertoo. – Vuoden 2010 pyörät ovat tältä osin ja tosi vanhoja.
Miksi ihmiset osallistuvat koulutukseen ja mitä he saavat?
– Ihmiset haluavat nähdä ja oppia, miten kootaan moottori tai asennetaan vaihdelaatikko. Käymme läpi kaasuttimien ja vaihdelaatikon toiminnan.
– Koulutus on perinpohjainen, ja siitä saa todella hyvät eväät, jos haluaa tehdä alaa enemmän, vaikka jossain vaiheessa ammatikseen tai oppii tekemään omalle pyörälle.
Millainen osaamistaso koulutukseen tulijalla pitää olla?
– Koulutukseen osallistuminen vaatii vähän perustietoja, mutta toisaalta ryhmissä on aina mukana sellaisia, jotka osaavat jo lähes kaiken ja toimivat samalla apuopettajina neuvoen niitä, jotka eivät osaa.
Kun ryhmissä on useimmiten noin 20 oppilasta, niin emme aina ehdi ja pysty antamaan henkilökohtaista opetusta.
Koulutusilta kestää neljä tuntia, josta noin kolme varttia on teoriaa, loput käytännön tekemistä. Lisäksi tulevat kotitehtävät.
Millaista palautetta olette saaneet?
– Porukka on ollut pääsääntöisesti erittäin kiinnostunutta. Näitä oppeja pystyy lisäksi soveltamaan kaikkiin mahdollisiin pyöriin. Meillähän on aina koulutusta varten varattuna crossipyörät, joita käymme läpi, mutta viime talvena osa osallistujista kokosi omia moottoreitaan, esimerkiksi 65:sia lapsiaan varten. Siinä säästää mukavasti rahaa, ja homma tulee harrastajalle helpommaksi.
– Motocross ja enduro ovat kuitenkin kalliita harrastuksia, ja kun itse osaa vähän tehdä, niin se pienentää kustannuksia mukavasti, Pellinen tietää.
Koulutus kestää syyskuusta lokakuuhun neljänä iltana kuukaudessa neljä tuntia kerrallaan eli 36 koulutuskertaa.
– Edellisen kurssin väki oli tosi aktiivista. Kun jäivät jälkeen tehtävistä, niin he tekivät ylimääräisiä tunteja, innostus oli todella mahtavaa, Pellinen muistelee.
– Jaamme noin 40 hengen porukan aina kahtia, jolloin lopullisissa ryhmissä on noin 20 henkilöä.
Edellytämme, että jokainen kurssin käynyt tekee myös näytön, mikäli haluaa tästä tutkinnonosan. Kun näyttö on hyväksytysti suoritettu, on suorittanut yhden osa-alueen ajoneuvoalan ammattitutkinnosta.
Viime talven ja kevään kurssilta noin kolmannes oppilaista suoritti näytön, ja yksi koko tutkinnon.
Millainen näyttö on?
– Koulutuksen lopussa osaaminen näytetään suorittamalla näyttö, joka suoritetaan aidoissa työtehtävissä, kertoo Pellinen.
Koulu käyttää koulutuksessa omia pyöriä, ja ne jaetaan ryhmäkohtaisesti. Pyörät oikeasti arvotaan, vakuuttaa Pellinen.
– Aina voi tietysti esittää myös toiveita. Jos vaikka poika tai tytär ajaa crossia 2-tahtikoneilla, niin ilman muuta siirrämme hänet 2-tahtikoneen pariin. Tällöin hän voi tehdä omassa tallissaan huolto- ja korjaustoimia lastensa pyörille.
Millaista on ulkopuolisten luennoijien antama opetus?
– Kun Ari Skog pitää alustateknisen koultusosion, niin sen kesto on neljä iltaa per ryhmä. Siinä ajassa puretaan pyörän etu- ja takajousitus ja käydään perusteellisesti läpi niiden toiminta ja osat.
Ozi puolestaan pitää luennon, jossa käydään polttoaineensyötön ja elektroniikan osat läpi sekä miten tehdään ruiskukarttaan muutoksia. Hänellä on yleensä mukanaan Brandtilta yksi uusi ajamaton pyörä, johon pannaan plugi kiinni, jolloin ihmiset pääsevät seuraamaan näytöltä, miten kannattaa muuttaa, mitä kannattaa muuttaa ja miten muutokset vaikuttavat, Pellinen päättää.
Pellisen mielestä kurssille kannattaa osallistua jo, jos vähänkään oman moottoripyörän korjaaminen kiinnostaa, tai mikäli ajaa crossia tai enduroa ja haluaa pienentää kuluja ja huoltaa oman pyöränsä, tai jos polku ajoneuvoalan ammattiin herättää myönteisiä värinöitä.
Lisätietoja koulutuksesta ja ilmoittautuminen AEL:n sivuilla täällä.