– Alunperin eksyimme alalle veljeni Heikin kanssa vuonna 1989, kun ajoimme enduroa, enskaa, eikä mistään oikein tahtonut saada osia pyöriin. Asuin silloin Helsingissä, ja sain Tapiolan Osuuspankista 10 000 markan vekselin. Sillä rahalla ostin Mato Valtoselta ja Sakke Järvenpäältä - he pitivät moottoripyöräliikettä Lauttasaaren sillan päässä - heidän kaikki offroad-kamansa. Mato ja Sakke olivat siirtymässä kokonaan Harrikoiden myyntiin. Siitä se lähti, pakkasimme kamat Hessun autoon ja aloimme myydä niitä, Hannu Pennala kertoo.
– Olen ehtinyt olla jo 28 vuotta alalla, joten olen myös nähnyt jo moneen kertaan alan nousut ja laskut. Monta mutkaa on meilläkin ollut matkassa. Myimme yrityksen vuonna 2009 sijoittajille, ja jäimme tähän itse töihin. Onnistuimme myymään tämän huippuvuoden aikaan, mutta sitten vuonna 2011 oltiin myynnin laskun myötä siinä tilanteessa, että joko laitetaan lappu luukulle ja lopetetaan koko homma, tai sitten on otettava tämä itselle takaisin.
– Ostimme yrityksen takaisin ja käärimme hihamme. Myimme vanhan toimipisteen ja rakensimme uudet nykyiset tilamme.
Merkkipalettia
– Kaikki edustamamme merkit ovat säilyneet meillä hyvin pitkään. Harley-Davidsonit tulivat meille vielä markka-aikaan vuonna 2000, sittemmin niitä on myyty euroilla. Harrikoiden osuus liikevaihdostamme on kaikki liiketoiminta mukaan lukien noin puolet.
– Nykyinen myymälärakennus valmistui 2012/2013, ja se oli valmistuessaan ensimmäinen Harley-Davidsonin normien mukaan rakennettu liike koko Pohjoismaissa.
– Myös Honda on ollut meillä vahvasti mukana alusta lähtien. Hondaa on myyty niin paljon, että se näkyy varaosien kaupassa, ja uskon, että Honda tulee taas, kunhan se saa mallistonsa ajan tasalle.
– Triumphin osalta olemme vanhin merkin myyjä Suomessa, eikä sitä muilla olekaan myynnissä kuin meillä ja BikeTeamin myymälöissä. Me aloimme myydä Triumphia jo silloin kun Vesa Takala vastasi VT-Tradingin kautta Triumphien maahantuonnista. Olimme ensimmäinen Triumph-diileri, Pennala toteaa.
Moto-Seinäjoki myy myös KTM:iä, Ducateja, Vespoja ja Derbejä sekä Ligierin mopoautoja.
Toipuvatko markkinat?
Keskustelu laajenee nopeasti moottoripyörien markkinatilanteeseen. Kuten kaikki alaa vähääkään seuraavat tietävät, uusien moottoripyörien myynti on laskenut jo yhdeksän vuoden ajan, ja tämä vuosi saattaa olla ensimmäinen, jolloin lasku katkeaa tai ainakin jarrutus toimii.
– Tänä päivänä aika harvalla merkillä on riittävän isot markkinat, Hannu Pennala pohtii. – Sporttipyörien myynti esimerkiksi on tosi haastavaa, ja jos merkki nojaa pelkästään niihin, niin vaikeaa on.
Touring- ja custom-pyörät sensijaan tekevät hyvin kauppansa, ja meillä on maassa kohtuullisen hyvä moottoripyöräkanta. Tosin hallitus onnistui ansiokkaasti verosekoilullaan harventamaan rekisteröityä moottoripyöräkantaa noin 50 000 pyörällä.
Nykyinen vuosittain myyty pyöräkanta elättää tämän määrän kauppiaita ainakin toistaiseksi. Uusien pyörien myynti liikkuu nyt noin 3000 kappaleen vuositasolla, ja tuskin nousee enää koskaan yli 5000 kappaleen. Mutta tässä mennään. Pakko on tunnustaa tosiasiat, ja yksi niistä on se, että ikäluokat pienenevät, ja ihmisten vapaa-ajasta ja sen viettotavoista käydään kovaa kilpailua.
Aiemmin oli itsestään selvää, että ensin hankittiin mopo, sitten piikki ja sen jälkeen moottoripyörä. Nyt vaihtoehtoina ovat mopoauto ja auto. Vielä on sentään moottoripyöräkortteja ajettu aika paljon, mutta harrastajien määrä ei tunnu kasvavan.
Sen vuoksi meilläkin otettiin mönkijöitten ja kelkkojen lisäksi myyntiin myös veneet kolme vuotta sitten. Tuomme maahan Baylinereitä sekä edustamme Mercuryn moottoreita. Niillä olemme onnistuneet paikkaamaan sen, mitä moottoripyörien liikevaihdossa olemme hävinneet, Hannu Pennala kertoo.
Pyörän omistamisen mielenkiintoiset kiemurat
– Uskon, että moottoripyörien huolto ja siihen liittyvä varaosien myynti säilyvät pitkään. Panostamme myös niihin entistä enemmän.
Lisäksi nykynuorten ajatus pyörien omistamisesta ja niillä ajamisesta on erilainen kuin aiemmin. Kehitämme moottoripyörien vuokraukseen ja osaomistukseen erilaisia vaihtoehtoja, sillä omistaminen ei enää välttämättä ole se juttu. Sama ilmiö on nähtävissä myös vene- ja autopuolella: on yhteisomistusta ja leasingia. Omistamiselle pitää olla tarjolla eri asteita.
– Aloitimme tänä keväänä Harley-Davidsonien vuokrauspalvelun kokeilun vuoksi, jotta näemme, onko sillä elintilaa. Pyörän saamisessa kokeiltavaksi riittävän pitkäksi aikaa on omat hankaluutensa. Vuokraamalla se on mahdollista, jolloin pääsee tutustumaan pyörään kunnolla. Jos esimerkiksi vuokraa meiltä viikoksi Harrikan, niin vuokra hyvitetään myyntihinnassa, jos asiakas päätyy ostamaan pyörän.
Kun meillä on liikkeenä näin pitkä historia, niin meillä on valtavasti asiakkaita, jotka ovat sinä aikana ostaneet meiltä useita pyöriä. Parhaat ovat ostaneet jopa 20 pyörää, mutta kymmenen pyörän ostajiakin on monta. Tämän tyyppisillä henkilöillä on yleensä monta pyörää, joista yksi on aivan viimeistä mallia. Heillä on esimerkiksi viisi muuta vanhaa pyörää, mutta sen yhden pitää olla sen hetken viimeisintä huutoa.
Ja yksi yllätys on, että näillä ihmisillä voi hyvin olla tallissaan sekä KTM:n adventure-pyörä että Harley-Davidsonin Softail -malli.
Lisää henkilökuntaa
– Tulemme satsaamaan paljon omien merkkiemme markkinointiin ja palkkaamaan lisää henkilökuntaa sekä myynti- että huoltopuolelle kaudelle 2018. Kaikki alasta kiinnostuneet laittakaa vaan mailia tulemaan, Pennala kehoittaa.
Moottoripyöräpuolella meidän fokuksemme on meille tärkeimmissä merkeissä. Vuosi 2016 oli äärivaikea, mutta tämä vuosi on jo selvästi parempi. Kappalemäärät eivät välttämättä suuresti nousseet, mutta moottoripyörät ja veneet sekä käytetyt moottoripyörät ovat myyneet hyvin. Käytettyjä pyöriä ei vain tule vaihdossa riittävästi. Niitä ostaisimme mielellämme lisää, eli kannattaa tulla kauppaamaan sellaista meille.
Tällä hetkellä parhaat vähän ajetut pyörät puuttuvat markkinoilta. Ostamme pääasiassa Harrikoita, mutta myös muita merkkejä. Hankimme pyöriä erityisesti syksyllä, kun ajokausi loppuu, Pennala kertoo.
Se Pannupää ja Milwaukee 8
– Ensimmäinen oma iso moottoripyöräni oli H-D Pannupää vuosimallia 57. Siitä lähtien minulla on aina ollut moottoripyörä. Kuljin ihan perinteistä reittiä, ensin mopo jne. Sitten iski enduroharrastus. Kilpailimme kyllä, minäkin C-luokassa, mutta se ei ollut vakavaa. Kipinä liikkeen perustamiseen tuli siitä, kun yritimme löytää hyvää, laadukasta moottoriöljyä. Soitin Valvolinen maahantuojalle, että saisimme ostaa sitä, ja niin päädyimme Saken ja Madon juttusille.
20-vuotiaana aloitin firman pyörittämisen ja sillä tiellä ollaan, ja tällä hetkellä yritys työllistää 10 ihmistä. Tässä yhteydessä on pakko mainita, että sihteerillemme Irma Takaniemelle tuli 10.07. täyteen 25 vuotta palveluksessamme. Eli hän on melkein koko toimintamme ajan työskennellyt meillä.
– Kun Vesa (Takala) myi VT-Tradingin, niin Triumphin maahantuonti siirtyi Ruotsiin. Olimme Trumpan ensimmäinen diileri vuodesta 97, jolloin Thunderbird Sport oli aivan uusi malli. Eka kauppiaskokous Ruotsissa oli mielenkiintoinen, sillä kaikki muut olivat ruotsalaisia, ja lisäksi paikalla olin minä, Pennala myhäilee.
– Sen jälkeen kuviot Triumphin kanssa ovat menneet moneen kertaan uusiksi. Merkillä on hyvä mallisto, ja Ducatin isot Panigalet ovat niin ikään hienoja pyöriä.
– Tämän vuoden positiivisin asia ovat H-D:n uudella Milwaukee 8 -moottorilla varustetut pyörät. Niitä on myyty melkoisella vauhdilla. Oli pieni pelko, ehtivätkö ne tulla kesäksi, mutta ehtivät, ja ne ovat helvetin hyviä moottoripyöriä, Hannu Pennala innostuu.
Keskitymme tulevaisuudessa hyvin paljolti omiin merkkeihimme ja niiden myyntiin. Tarvikehommat jätämme muille, mutta huolto tulee näyttelemään keskeistä osaa.
Samoin seuraamme tiiviisti ja kokeilemme näitä uusia omistamisen muotoja. Sähkömoottoripyöräkuviot mietityttävät. Esimerkiksi KTM:n sähkömoottoripyörällä pääsee kaupunkimoodilla ajamaan jopa yli 100 km latauksella ja crossiakin ajamaan täyden erän. Pikalatauksella lataus kestää tunnista kahteen.
Akkujen hinta rajoittaa vielä jonkunverran ostamisen intoa, mutta tilanne muuttuu koko ajan parempaan suuntaan.
Iisakki Järvenpäätä ja crossfittiä
Moto-Seinäjoen liikkeen yläkerrassa on vitriini, jossa on nähtävillä koko Iisakki Järvenpään puukkotehtaan tuotanto. Miten puukkojen ja moottoripyörien myynti sopii yhteen?
– Omistan Jarkko Haukkalan kanssa tämän moottoripyöräliikkeen, ja ostimme Iisakki Järvenpään puukkotehtaan, kun se oli menossa konkurssiin. Halusimme pelastaa sen ja nostaa jaloilleen. Jarkko on keskittynyt johtamaan puukkotehtaan toimintaa. Ja nyt ensi viikonloppuna, kun on H-D-kokoontuminen Seinäjoella, meiltä voi tilata Kulkuri-puukon, johon on kaiverrettu tilaajan Harrikan valmistusnumero. Olemme tehneet niitä jo jonkin verran ja ne ovat saavuttaneet suosiota.
Iisakki Järvenpään puukkoja voi ostaa vain nettimyynnistä ja meidän myymälästämme, meillä on kaikki mallit tarjolla. Yritys on yhtä vanha kuin kaupparekisteri ja vanhempi kuin Harrikka, se on rekisteröity jo 1904, joten ne sopivat hyvin yhteen. Varsinaisesti Järvenpää aloitti puukkojen valmistuksen jo vuonna 1879.
Pennala innostui myös kuntoilusta muutama vuosi sitten, ja sen seurauksena hän oli mukana perustamassa Crossfit Seinäjoen ja myöhemmin vielä lähti osakkaaksi toiseen kuntosalin.
– Näköjään se on niin, että kun ikää tulee on pakko liikkua, että pysyy kunnossa ja hengissä. Ja samalla tietysti vien sitä ilosanomaa, että kannattaa liikkua, Hannu Pennala päättää.