Moottoripyörän vanteella on moninaisia tehtäviä. Niiden kestettävä sekä radiaalisia että pitkittäisiä voimia. Niihin tai niitä vasten myös asennetaan moottoripyörän toiminnan kannalta kriittisiä komponentteja kuten jarrut, voimansiirto, jousitus ja renkaat. Renkaat vanteineen muodostavat pyörän jousittamattoman massan. On siis monella tapaa tärkeää, millaiset vanteet moottoripyörässäsi on.

Aina 1960-luvulle asti moottoripyörissä käytettiin lähinnä pinnavanteita. Vaikka ensimmäisen kerran valuvanteita käytettiin moottoripyörissä jo 1920-luvun loppupuolella, niin vasta 1970-luvulta lähtien niitä alkoi näkyä valtavirran valmistajien tuotteissa.

Valetut metallivanteet ovat nykyään vallitsevana ryhmänä katu- ja matkapyörissä, mutta yhtä lailla offroad- ja vakavasti otettavissa adventurepyörissä käytetään pinnavanteita. Lisäksi pinnavanteet ovat pop, kun halutaan tehdä nostalgisia makean näköisiä vanteita vaikkapa nakupyöriin.

Yamaha Tenere Rally ja pinnavanteet.

Yamaha Tenere Rally ja pinnavanteet.

Pinnavanteet

Pinnavanteita käytetään, koska ne ovat kestävämpiä kuin valetut vanteet. Niiden vanne valmistetaan yleensä teräksestä tai alumiinista, ja pinnat teräksestä. 

Normaaleissa pinnavanteissa, missä pinnat ovat vanteen keskellä, käytetään renkaissa sisäkumeja, mikä tekee renkaan vaihtamisesta hitaampaa. Nykyään kuitenkin on myös pinnavanteita, jossa pinnat kiinnitetään vanteen ulkopuolelle. Silloin voidaan käyttää myös sisäkumittomia renkaita.

Pinnavanteet kestävät kolhuja paremmin kuin valuvanteet, ne ovat tukevampia ja joustavat tiettyyn rajaan iskusta.

Ne ovat myös kolhun sattuessa ja vaikkapa pinnan katketessa helpommin huollettavissa.

Honda Africa Twin Adventure Sportsin pinnat ovat vanteet ulkopuolella, jolloin voidaan käyttää sisäkumittomia renkaita.

Honda Africa Twin Adventure Sportsin pinnat ovat vanteet ulkopuolella, jolloin voidaan käyttää sisäkumittomia renkaita.

Parempi kolhunkestävyys tekee pinnavanteista ykkösen offoroad-käytössä, missä on mahdollista kolhia vanteensa kiviin tai vaikkapa puunrunkoihin.

Pinnavanteet ovat mutkikkaamman luonteensa vuoksi yleensä kalliimpia kuin perusvaluvanteet: pinnat pitää asentaa vanteeseen käsin, mikä nostaa tietysti hintaa. 

Valuvanteet

Valuvanteissa etuna on parempi jäykkyys, minkä takia ne sopivat suuriin nopeuksiin ja mahdollistavat ketterän, jämäkän ja tarkan ohjauksen kaarteissa. Ne myös kestävät paremmin suurten hevosvoimien antamia haasteita.

Yamaha Tracer 700 ja valuvanteet.

Yamaha Tracer 700 ja valuvanteet.

Yhtenä kappaleena tuotettuja vanteita voidaan keveyttä ja erityisen suurta lujuutta tavoiteltaessa valmistaa myös takoalumiinista, valu- tai takomagnesiumista ja hiilikuidusta. Hinnat ovat sitten tietysti sen mukaisia.

Moderneimmat vanteet valmistetaan titaanista 3D-tulostamalla.

Perusvaluvanteet ovat halpoja ja myös yksinkertaisempia tuottaa koneellisesti valamalla ja työstämällä.

Tosin, jos valuvanteen onnistuu kolhimaan vaikkapa kadun reunaan tai routamonttuun, niin se yleensä tarkoittaa uuden vanteen hankkimista. Valuvanteita ei juuri pysty korjaamaan.

Renkaanvaihto on kuitenkin yksinkertaisempaa, koska sisäkumi on tarpeeton.

Joten jos olet hankkimassa uusia vanteita, muista moottoripyöräsi käyttötarkoitus.

Lähteet: Wikipedia, Gear Patrol.

HRE Wheelsin 3D-tulostettu titaanivanne.

HRE Wheelsin 3D-tulostettu titaanivanne.