Honda toi Gold Wingiin linkitetyt jarrut 1975. Ne toimivat siten, että etujarrukahvaa painettaessa takajarrun toinen mäntä on mukana tapahtumassa. Vastaavasti takajarrupoljinta painetteassa vain toisen puolen levyn männät jarruttavat. Jarrutuksessa saavutetaan täysteho perinteisesti, eli painamalla sekä kahvaa että poljinta vahvasti yhtäaikaa.
BrakeButtin toiminta on erilainen. Siinä ei puututa jarrujen hydrauliikkapuoleen lainkaan, vaan etujarrua painettaessa myös takajarru painuu. Vastaavaa kytkentää ei ole toisinpäin. Takajarrun käyttö vaikuttaa vain takajarruun.
Tehokkain tapa jarruttaa on (tästä on käyt keskustelua aika pitkään) joko niin, että molemmilla jarruilla jarrutetaan yhtäaikaa täysillä, jolloin paino siirtyy eteen ja etujarrun maksimiteho saavutetaan nopeasti, tai sitten niin, että takajarrupolkimen painaminen aloitetaan kymmenesosasekunti aiemmin kuin etujarrun. Tällöin tavoitteena on saada paino alas jo valmiiksi.
Ottamatta sen enempää kantaa tuohon, BrakeButtin voi siis jälkiasentaa moottoripyörään kuin moottoripyörään ja näin pystyt varmistamaan sen, että pito jarrutuksessa – varsinkin teho-sellaisessa – on optimaalinen. Laite koostuu kahdesta osasta: hallintaosasta, joka asennetaan etujarrukahvan viereen. Laite tunnistaa etujarruun kohdistetun puristuspaineen. Toinen yksikkö on noin tupakka-askin kokoinen, ja se pystyy tuottamaan noin 1000 psi:n paineen takajarruun vaijerin avulla.
Ohjaustankoon asennettavassa osassa on kaksi säädintä. Toisen avulla voit ajon aikana säätää sitä, miten paljon painetta takajarrulle jarrutustilanteessa annetaan ja toisella voit kytkeä koko laitteen pois päältä, jos haluat jarrujen toimivan normaalisti.
BrakeButtin valmistamista varten kerätään tällä hetkellä rahaa joukkorahoituspalvelu Kickstarterin kautta. Laitteen hinta pyörä- ja mallikohtaisine kiinnikkeineen on 361 euroa.
Mikäli heillä ei ole vielä tarjolla kiinnikkeitä omaan pyörääsi, voit maksaa 110 euron varausmaksun. He kehittävät tarvitsemasi kiinnikkeet, jolloin voit lunastaa koko paketin. Mikäli he eivät onnistu kehittämään kiinnikkeitä pyörääsi, saat rahasi takaisin.
Onko BrakeButt hintansa arvoinen? Se on sinun itsesi arvioitava. Laitteen säätäminen on varmasti oma lukunsa. Toisaalta sen avulla saa helposti linkitetyt jarrut pyörään. Ja vaikuttaisi siltä, että koska toiminta on mekaaninen eikä hydraulinen, se toiminee lukkiutumattomien jarrujen kanssa samalla tavalla ja säilyttää niiden lukkiutumattomuuden.
Se myös helpottaa jarruttamista takajarrulla seisaalta ajettaessa, ja toisaalta se on helppo kytkeä pois päältä, jos haluaa vaikka maastoajossa käyttää takajarrua erikseen ja lukita sen niin halutessaan tai tarvittaessa.
Järjestelmän laillisuuteen Suomessa ja mahdolliseen katsastustarpeeseen emme osaa ottaa kantaa.
Hanke on toistaiseksi onnistunut keräämään 60 201 Australian dollarin tavoitteestaan 1104 aussitaalaa.
Aiheesta lisää hankkeen Kickstarter-sivulla täällä ja yrityksen omilla kotisivuilla täällä.
Ai mistäkö nimi BrakeButt? Väärin, jälkimmäinen osa ei tule sanasta butt, peffa, vaan button, painike.
Edit 11.4.2020 klo 10.45: Lukijallemme kiitos. Korjasimme ensimmäiseksi integroitujen jarrujen markkinioille tuojaksi Moto Guzzin.