Motoristin turvallisuuteen kuuluu oleellisena osana ajoasun käyttö. Maailma on täynnä valokuvia ja videoita, jotka näyttävät, mitä tapahtuu, kun ajetaan farkuissa tai shortseissa ja t-paidassa. Lopputulos kaatumisen tai kolarin jälkeen ei ole kaunista katsottavaa.
Hellekelillä normaalin paksun ajopuvun kiskominen ylle tuntuu raskaalta. Hiki tulee helposti ennenkuin asu on edes yllä. Siksi monet pitävät kuumilla keleillä kevlar-vahvistettuja farkkuja, ne ovat kuitenkin kevyemmät kuin goretex-asun housut.
Corduraa ja Kevlaria
Leppävirtalaisella Hanxilla on mallistossaan myös hellekelin housut. Ne on suunniteltu kuivalle lämpimälle kelille (yli +20°C) maantieajoon, ja ne on valmistettu jousto-Cordurasta. Se on Hanxin Monna Raatikaisen sanoin materiaalina ihanteellinen ajohousuissa, koska sen tuoma jousto luo ajomukavuutta.
Housuissa on myös Kevlar-vahvikkeet tuomassa turvallisuutta ja lisävahvistusta materiaalille. Lisäksi niissä on Knox Ce -suojat polvissa sekä kevyet lonkkasuojat.
– Housut on tehty farkkujen mallilla, joten ne eivät näytä niin ajohousuilta. Sitä meiltä on toivottu pidemmille reissuille, kun matkatavaraa muutenkin voi ottaa rajoitetusti mukaan. Polvisuojat voi ottaa pois ja housuja voi käyttää reissulla iltamenoissa ja muuten vapaa-ajalla.
Käytännön kokemuksia
Raatikainen totesi housuja koeajoon otettaessa, että ”muista, että ne eivät pidä yhtään vettä”. Ja se on totta. Housut kastuvat sadekuurossa silmänräpäyksessä, mutta kuivuvat myös erittäin nopeasti yllä pidettäessä. Mikäli nämä ottaa ainoiksi ajohousuiksi matkaan varsinkin pidemmmälle reissulle, kannattaa varata myös sadehousut mukaan.
Housut ovat miellyttävät pitää kuumalla kelillä, koska ne hengittävät, ja ajoviima pääsee juuri sopivasti läpi ajettaessa. Lisäksi niissä on ohut vuori, joka saa ne tuntumaan mukavilta ihoa vasten.
Varsinkin viime viikkoina, kun lämpömittarin lukemat ovat olleet melkoiset, nämä housut ovat olleet kovassa suosiossa. Hupaisinta on, että niitä voi pitää myös kuin mitä muita housuja tahansa - ne eivät hiosta moottoripyöräilyn ulkopuolella juuri sen enempää kuin farkutkaan.
Housut istuvat ajettaessa hyvin ja joustavat kriittisistä kohdin. Niissä on kaksi avointa sivutaskua sekä vetoketjulla suljettavat takataskut. Takataskuja voi myös käyttää, koska ne ovat riittävän tilavat, ja ne on sijoitettu siten, että taskuissa olevat tavarat eivät paina takalistoa ajoasennossa.
Lahkeet ovat niin kapeat, että ne mahtuvat normiajosaappaiden sisälle, ja niiden suun tiiviyttä voi säätää tarrakiinnityksellä.
Miehille ja naisille omat versiot
Kaikki ajoasut ovat aina kompromisseja eri asioiden suhteen. On varmaan niin, että nämä housut eivät tarjoa onnettomuustilanteessa absoluuttisesti parasta mahdollista suojaa, mutta farkkuihin verrattuna ovat taatusti ylivertaiset. Ja ennenkaikkea tuhansien kilometrien pitokokemuksella todettuna, ovat myös mukavat pitää - kuumallakin.
Hanxin lämpimän kelin ajohousuja tehdään sekä miehille että naisille. Miestenmallin nimi on Verner ja naisten Viola. Housujen normaalihinta on 179 euroa, ja niitä saa eri lahjepituuksilla. Housujen väri on musta ja koot M-3XL. Housut on valmistettu Suomessa Oravikosken tehtaalla, joten niitä voi kysyä myös mittojen mukaan tehtyinä.
– Vastaavaa lämpimän kelin takkia Hanxilla ei vielä ole mallistossaan, mutta sellainen on tulossa mallivuodelle 2015, Monna Raatikainen kertoo.