MIPS tarkoittaa ”Multi-directional Impact Protection Systemiä”, eli "suojausjärjestelmää monesta suunnasta tulevia iskuja vastaan". Ruotsalaisen neurokirurgin Hans von Holstin ja hänen liikekumppaninsa Peter Halldinin mukaan se jäljittelee aivojen omaa tapaa suojella itseään iskuilta, ja mahdollistaa matalakitkaisen kerroksen avulla 10-15 mm kallon liukumisen iskun suunnasta riippumatta. Tämä liukuma voi merkittävästi vähentää äkillisen vinon iskun vaikutuksia aivoille. Se vähentää aivojen venymistä, repeytymistä ja kiertymistä sekä aivotärähdysten ja muiden aivovammojen riskiä.
Nyt kalifornialainen HRL Laboratories kertoo kehittäneensä kypärän kuoren alla välikerroksena käytettävän materiaalin ja rakenteen, jonka se väittää suojaavan normaalisti käytettyjä ratkaisuja paremmin iskuja vastaan ja lisäksi se pitää pään viileämpänä ja kuivempana.
Elastinen mikroristikko on kehitetty yhteistyössä Kalifornian yliopiston Santa Barbaran sekä Yhdysvaltain armeijan tutkimuslaboratorion kanssa. Ristikolla on avoin sisäinen rakenne toisin kuin esimerkiksi Eiffelin tornin toisiinsa linkitetyllä tukirakenteella. Väitetään, että rakenne ei ainoastaan mahdollista materiaalin hyvin tehokkaasti (ja toistuvasti) absorboivan iskuenergiaa, vaan sallii lisäksi kuumuuden ja kosteuden kulkevan lävitseen. Perinteinen kypärän täyteaine pitää puolestaan hien käyttäjänsä päätä vasten.
Testien mukaan mikroristikkorakenteesta eri materiaaleista valmistetut kypärän sisäosat absorboivat 27 % enemmän energiaa yksittäisestä iskusta kuin tällä hetkellä parhaat polystyreenivaahdosta valmistetut. Toistuvien iskujen osalta ne imivät 48 % enemmän energiaa kuin huippuluokan vinyyli-nitriilivaahdot.
Lisäksi verrattuna muihin mikroristikkorakenteisiin se absorboi miltei 14 % enemmän energiaa yksittäisessä iskussa. Ja toisin kuin muut vastaavat, se säilyi ehjänä ja toimintakuntoisena iskun jälkeen.
HRL:n mikroristikkorakenne valmistetaan kevytvaluna tunnetun prosessin avulla. Siinä nestemäinen hartsi kiinteytyy polymeeriksi, kun se valotetaan ultraviolettivalolla. Muuttamalla hartsin koostumusta voidaan luoda materiaalista erilaisia versioita, jotka on optimoitu jäykkyyden, pehmeyden tai joustavuuden mukaan. Tämä mahdollistaa sen, että sitä voidaan käyttää ei pelkästään kypärissä, vaan myös muissa sovelluksissa kuten pakkausten suojaamisessa tai iskunvaimentimina elektroniikassa.
Asiasta kertoi ensin New Atlas. Moottoripyöräkypärien ohella materiaalia nähtäneen käytettävän aikanaan myös sotilaskypärissä. HRL:n sivuille pääset tästä.
Aiheesta aiemmin: Ruotsalainen MIPS-törmäyksenvaimennus tulossa sinunkin kypärääsi piakkoin?