Schuberth C4 on valmistajan erittäin suositun avattavan C3-malliperheen ykkösmalli. Schuberth on itse asiassa niin suosittu avattavien kypärien valmistajana, että sitä tunnetaan huonosti muista malleistaan, vaikka nekin ovat laadukkaita.
Nolanin N100-5 on sekin jatkoa valmistajan avattavien kypäröiden sarjassa. Sen lähin edeltäjä on Nolan 104, jonka jälkeen valmistaja päätyi mallinumeroinnin muutokseen. Nolan 104:stä sen verran, että se sai englantilaisen Sharpin luokituksessa neljä tähteä, mikä on korkea lukema avattavalle kypärälle. 100-5 on vielä sen verran tuore versio, ettei Sharp ole testannut sitä.
Schuberth C4 sai Sharpin luokituksessa kolme tähteä.
Kumpikin kypärä oli selvinnyt Sharpin kaikista testeistä siten, että niiden leukaosa oli pysynyt sataprosenttisesti kiinni testien aikana, mikä on olennainen asia avattavien kypäröiden turvallisuutta arvioitaessa.
Perustavia samanlaisuuksia ja eroavuuksia
Kumpikin kypärä on avattava, joten ne helpottavat silmälasien käyttäjien elämää. Lisäksi kypärää ei välttämättä tarvitse ottaa "kokonaan" päästä, vaan sen voi ajotauon aikana vain avata ja olla siten paremmin läsnä.
Nolanissa on yhdellä näppäimellä toimiva lukitus, jolla kypärän saa lukittua avoimeksi niin, että sillä voi ajaa kypärä auki. Myös kypärän E-luokitus mahdollistaa tämän. Tämä ominaisuus C4:stä puuttuu.
Siinä missä "Suupertti" on valmistettu lasikuidusta, Nolan luottaa tässäkin mallissa Lexan-polykarbonaattiin.
Molemmissa tulee mukana huurtumaton pinlock-visiiri, Nolanissa silikonitiivistein.
Normaalin visiirin saa Shuberthissa lukittua raolleen kakkosasentoon, mikä on tietysti hyvä asia lämpimällä tai kostealla hitaassa vauhdissa. Nolanin visiirin saa myös vain vähän raolleen tarvittaessa.
Aurinkovisiireitä
Molemmat kypärät on varustettu aurinkovisiirillä, joskin käyttö eroaa jonkin verran. Schuberthissa alhaalla kypärän vasemmalla puolella sijaitsevaa yhtä säädintä liikutetaan haluttuun suuntaan, jolloin aurinkovisiiri nousee ja laskee juuri sen verran kuin käyttäjä haluaa.
Nolanissa taas aurinkovisiiriä liikutetaan alaspäin toisella säätimellä ja se vapautetaan yläasentoonsa vähän hankalasti löytyvällä painikkeella. Nämä molemmat sijaitsevat kypärän vasemmalla puolella alareunassa.
Nolanissa tulikin vastaan yllättävä ongelma. Pääni on isokokoinen ja etu-takasuunnassa pitkähkö, ja kun siihen lisätään vielä kintaallaniistettävän kokoinen nenä, niin en pystynyt laskemaan Nolanin aurinkovisiiriä täysin alas asti, koska ala-asennossa se painoi nenääni.
Koska N100-5:n aurinkovisiiriä ei voi säätää portaattomasti, niin mikäli sitä alaslaskiessan ohitti sopivan lukitusvälin, joutui erillisellä painikkeella ensin vapauttamaan visiirin, ennenkuin voi uudelleen yrittää laskea visiirin alas oikealle kohtaa.
Nolanin aurinkovisiiri tulee melko lähelle käyttäjää, toisenlaisella visiirin kaaren säteellä ongelma olisi vain muisto. Haittaahan siitä, että aurinkovisiiriä ei saa täysin alas, on vain silloin, kun ajetaan siihen aikaan vuorokaudesta, että vastaanporottava aurinko on tosi matalalla, siis varhain aamulla tai myöhään illalla.
Tuo on pieni ongelma, eikä koske todellakaan kaikkia käyttäjiä. Mutta kertoo siitä, että kypärää sovitettaessa kannattaa kokeilla todella sen kaikkia mahdollisia ominaisuuksia, ettei tule yllätyksiä myöhemmin.
Puhelinvalmiuksia, painoja ja tuuletuksia
Nolanissa on valmius kypäräpuhelinjärjestelmän asentamiseen, eli paikat mikrofonille ja kaiuttimille, Schuberthissa ne ovat jo valmiiksi paikoilleen asennettuina.
Emme kuitenkaan keskittyneet puhelinjärjestelmien asentamiseen tai testaamiseen tässä yhteydessä, vaan pääpaino oli kypäröiden käytettävyydessä ja kun viime kesästä oli kyse, ilmanvaihdosta. Ja kuten kaikki muistavat, tällä kertaa se tarkoitti kerrankin sitä, miten näillä kypäröillä pärjää helteellä eikä sitä, että huurtuvatko niiden visiirit sateella.
Avattavat kypärät ovat yleensä aina painavampia kuin kiinteät, Nolan polykarbonaattikuorineen painaa XXL-kokoisena 1730 grammaa, kun taas samankokoiselle Schuberthille valmistaja ilmoittaa painoksi 1830 gr +-50 gr.
Kertaakaan ei kummankaan kypärän paino kiinnittänyt huomiota pitkienkään ajopäivien jälkeen normaalissa ajossa.
Nolanissa tuuletus on ratkaistu leukaosan venttiilillä ja kypärän päällä olevalla avattavalla kaksiasentoisella, kiinni-auki-venttiilillä. Lisäksi kypärän takaosan spoilerissa on aukot, joiden kautta ilma poistuu ja osin imeytyy ajoviiman avittamana.
Schuberthissa ilma tulee kypärään sisään niinikään leukaosan venttiilin kautta. Sisäänvirtaavan ilman määrän voi valita painalluksella.
Kypärässä ylhäällä on kolmiosainen säädin ja ilmanottoaukko, joilla voidaan ohjata ajoviimaa suoraan päälaelle. Päälakiventtiilistä viima tulee suoraan päähän, joten kannattaa olla tarkkana sen käytön kanssa, ettei puolilämpimillä tai -kylmillä keleillä onnistu hankkimaan orastavaa päänsärkyä itselleen. Helteellä ominaisuus on loistava.
Ilma poistuu kypärän takaosasta alhaalta ulos samantapaisen imuilmiön saattelemana kuin Nolanissakin, mutta takana ei ole erillistä venttiiliä, vaan ilma kiertää koko pään kautta alas.
Schuberth tuntuu vetoisammalta alhaalta päin kuin Nolan, joka puolestaan on tiivis.
Lukituksia
Kummankin kypärän leukahihna on varustettu pikalukituksella. Itse puoltaisin edelleen DD-ratkaisua, mutta ajat muuttuvat, ja on kait se uskottava, että nämä ovat riittävän luotettavia. Ainakin ne ovat nopeita ja helppokäyttöisiä, ja säädettävissä millilleen sopivan tiukiksi.
Avattavan kypärän käytössä avaamisen / sulkemisen helppous tietenkin vaikuttavat siihen, miten paljon tulee availtua kypärää käytössä sen sijaan, että sen ottaisi pois päästä.
Schuberthissa avaaminen suoritetaan painamalla yhdellä sormella painiketta kypärän leukaosan kärjessä ja vääntämällä samalla etuosaa ylöspäin. Avaaminen toimii hyvin, mutta sulkeminen vaatii paljon voimaa ja peräti kypärän "paukauttamista" kiinni, muuten ei voi olla varma siitä, onko kypärä lukkiutunut kunnolla vai ei. Alkuun minulle kävi useammin kuin kerran niin, että painoin vahvasti ja mielestäni kypärä lukkiutui, mutta eipä sitten lukkiutunutkaan.
Lisäksi kypärän kiinni läimäyttäminen tuntuu tietysti tosi meluisalta, joten muuten hyvässä ja hyvin toimivassa kypärässä tämä oli turha miinus.
C4:n tänä vuonna ilmestyneessä päivitysversiossa lukitus on korjattu, ja sen pitäisi toimia pehmeämmin.
Nolanissa taas avaamiseen tarvitaan kaksi sormea: ensin peukalolla vedetään leuan alta, jolloin yläpuolelle avautuu toinenkin lukitusnäppäin jota painamalla lukitus pehmeästi aukenee. Ensin, ennen kuin systeemiin oppi luottamaan, tapa tuntui turhan monimutkaiselta, mutta muutaman käyttökerran jälkeen se tuntui tosi näppärältä, hyvältä, nopealta ja toimivalta. Lisäksi kypärä lukkiutuu suljetuksi pelkästään painamalla.
Kypäräkohtaiset arviot, Schuberth C4
Ei ole mikään ihme, että Schuberth on niin suosittu käyttäjiensä keskuudessa. Sen käytössä ja ominaisuuksissa on jotain samaa kuin Volvossa tai Mersussa: kaikki toimii niin kuin pitää, kaikki on sijoitettu tismalleen oikealle paikalleen ja lisäksi kypärä on hiljainen ja tuntuu miellyttävältä päässä - ei paina, ei purista. Käytetyt sisämateriaalit ovat myös miellyttävän tuntuisia ja vaikuttavat laadukkailta ja kestäviltä.
Kypärä on myös muotoiltu yksinkertaisen ja selkeän näköiseksi. Selkeyttä osaa erityisesti arvostaa silloin, kun on pitkän ajopäivän jälkeen väsynyt, eikä jaksaisi arpoa minkään eri toimintojen välillä.
Testattavanamme oli hälyoranssilla varustettu versio kypärästä.
Kypärän naarmuuntumattoman visiirin pystyy C4-versiossa lukitsemaan hiljaisessa ajossa pari pykälää auki, mikä avitti mukavasti viime kesänä kaupunkiajossa.
Visiirin avaaminen tai sulkeminen on helppoa ajon aikana molemmilla puolin visiirin keskiosaa sijaitsevien alareunassa olevien "siivekkeiden" avulla.
Samoin aurinkovisiirin käyttö on helppoa ja yksinkertaista, säädin löytyy helposti ja visiirin asentoa voi säätää portaattomasti vain liikuttamalla vipua.
Kypäräpuhelinvalmius - eli siis valmiiksiasennetut mikrofoni, kaiuttimet ja antenni kruunaavat kuvan. Kypärän sisäosat ovat pestäviä ja helposti poistettavissa.
C4:n hinta liikkuu 549 - 649 eurossa mallista, ostopaikasta ja väristä riippuen.
C4 on kypärä paljon ajavalle tai ylipäätään silmälasien käyttäjälle. C4 on jatkanut C3:n perinteitä ja voittanut tai ollut kärjessä useissa testeissä maailmalla.
Nolan N100-5
Nolanissa miellyttää viimeisintäkin nippeliä myöten viilattu ulkoasu. Kypärä myös istui päähäni erittäin hyvin pyöreästä muodostaan ja aurinkovisiirin nenämittaongelmista huolimatta. N100-5 on myös mukava kypärä.
Sen erikoisuuksia on, että sillä pystyy E-luokitukset säilyttäen ajamaan myös leukaosa ylösnostettuna. Ominaisuudesta voi olla hyötyä, jos joskus voi olla tarve tilapäisesti avoimempaan näkökenttään osoitteen etsinnässä, huonoissa tieolosuhteissa tms. Toiminnon voi lukita yhdellä napinpainalluksella. Mikä parasta, aurinkovisiirin saa tuolloinkin laskettua alas, eli silmille on viimasuojaa tarjolla silloinkin, mikäli valaisuolosuhteet sen sallivat.
Emme tietenkään voi suositella leukaosa ylhäällä ajamista turvallisuussyistä johtuen. Leuka jää silloin suojatta samalla tavalla kuin avokypärässä.
Kypärästä valmistetaan kahta kuorikokoa, toinen kattaa koot 54-58 ja toinen 60-65.
Kypärän leukaosassa on irrotettava suojus, joka suojaa vedolta. N100-5:ssä ei tunnu vetoa alhaalta päin, sillä kypärän pehmusteiden reunus menee varsin tiiviisti niskan ympärille ja leuan etuosan suojus lisää tiiviyden tuntua. Kuumalla ilmalla suojus on helppo ottaa pois ja varmistaa ilman kiertoa sieltäkin päin.
Lisäksi kypärän tarjoamaa niskan tukea ja kaulan vetoaukkoa pystyy säätämään.
Oikeastaan ainoa, mistä emme suoranaisesti pitäneet, oli se, että visiiri nostetaan ylös keskellä edessä olevasta siivekkeestä, mikä välillä aiheutti haparointia, mutta tämän voi myös laittaa kypärätestin piikkiin: kun on monta keskenään hieman erilaista kypärää käytettävänä, ei aina heti muista kunkin mallin keskinäisiä eroavuuksia.
Kypärän sisämateriaali on miellyttävää hengittävää perforoitua materiaalia, sisäosat ovat pestäviä ja helposti poistettavissa.
Nolan N100-5 oli mm. Tourer-Fahren-lehden "Paras ostos 2018", ja kieltämättä se on hintaluokassaan noin 380 - 420 euroa hyvä hankinta touring- tai jokapaikankypärää etsivälle.
Loppuarvostelu
Voi tietysti kysyä, mitä mieltä on verrata hintaluokiltaan kahta näin erilaista, vaikka toiminnallisesti samanlaista kypärää. Schuberth C4 voi maksaa enimmillään kaksi kertaa enemmän kuin Nolan N100-5.
Yksi tavoitteemme olikin selvittää, onko halvempi kypärä automaattisesti huonompi, ja nimenomaan sillä tavalla, että saako ostaja mitään vastinetta rahoilleen halvemman kypärän ostaessaan?
Schuberthissa on hyvää sen yksinkertaisuus ja "mersumainen" tunnelma. Kaikki toimii kuten pitää ja kypärä on erittäin hiljainen. Miinusta tulee kypärän leukaosan kolahtavasta sulkemisesta, joka tuntuu sitä tylsemmältä, kun kaikki muuten toimii hyvin. Lisäksi kylmällä ilmalla kypärä on vetoisampi alhaalta kuin Nolan, jossa on leukasuojus ja tuplakaulus, jota voi vielä säätää vedon vähentämiseksi.
C4:n säätimet toimivat selkeästi ja yksinkertaisesti, ja ilmanvaihto riittää. Matalilla nopeuksilla visiiri lukkiutuu riittävästi toiseksi alimpaan asentoon hitaita nopeuksia varten. Ilmaa tulee leukaventtiilistä sisään koko ajan, myös pienemmässä asennossa ja isommalle venttiilin saa kytkettyä pelkällä painalluksella.
Nolan on äänekkäämpi kuin Schuberth, mutta siinäkin melutaso asettuu kohtuulliselle tasolle, eikä mitään erityisen häiritseviä melualueita ilmene käytössä.
Voi olettaa, että ulkonäkönsä ja hintansa puolesta Nolan vetoaa enemmän nuorempaan ostajakuntaan kuin Schuberth. Molemmat sopivat hyvin touring-käyttöön, mutta myös jokapäiväiseen ajamiseen. Valinta on aina monien tekijöiden summa, ja toivottavasti olemme onnistuneet tässä tuomaan teidän eteenne sellaisia aspekteja, jotka helpottavat valintaa.
Myös Nolan on helppokäyttöinen ja sen käyttöä voi puoltaa esimerkiksi parempi alhaalta tulevan vedon suojaus sekä se, että sen leukaosan saa lukittua yläasentoon, jolloin sitä voi (hetkellisesti, please) käyttää kuin avokypärää.
Kypäröiden valmistusmateriaali on erilainen, ja jos luottaa lasikuituun enemmän kuin polykarbonaattiin, joka on herkempää iskuille, valitsee automaattisesti Schuberthin.
Toisaalta Nolanin N104-malli, joka on N100-5-mallin suora edeltäjä sai Sharpin testissä 4 tähteä, kun C4 sai niitä kolme.
Kumman hyvänsä kypärän ostaakin ja minkä tahansa valintaperusteiden vuoksi, voi olla varma, että saa hyvän ja käytettävän kypärän, joka kulkee mukavasti päässä useamman vuoden. Kyse on painotuksista ja tietysti rahasta unohtamatta päähänsopivuutta myös pitkällä matkalla. Molempiin kypäriinhän saa myös erikokoisia poskipaloja varmistamaan sopivuutta.
Huom: tämä loppuarvio pätee vain näiden kahden kypärän kesken. Jokainen voi luonnollisesti painottaa omalla tavallaan sopivaksi katsomiaan arvoja.
Kypärä | Nolan N100-5 | Schuberth C4 |
Paino | 1730 gr | 1830 gr +-50 gr |
Hinta | 380 - 420 € | 549 - 649 € |
Sharp-turvaluokitus |
**** Suojaavuus päälaella ja otsalla erittäin hyvä, takaraivolla hyvä, oikea ohimo tyydyttävä, vasen ohimo huonohko 1, 2 |
***. Suojaavuus otsalla, päälaella ja takaraivolla erittäin hyvä, ohimoilla keskinkertainen 1 |
Tähdet | Luokitus: tähtiä 1-5, |
enemmän on parempi |
Turvallisuus | **** | *** |
Hiljaisuus / Meluisuus | **** | ***** |
Käytettävyys | *** |
***** |
Ilmanvaihto | *** | **** |
Hinta / laatusuhde | ***** | **** |
Loppuarvosana | 3,8 |
4,2 |
Huom: | 1Molempien kypärien leukaosat pysyivät Sharpin testien aikana kiinni. | |
Huom: | 2 Sharpin luokitus tehty edelliselle, N104-mallille, joten suhtauduttava varauksin. |